عصر بازار

حباب سکه می‌ترکد؟

عصر اعتبار- در روزهای اخیر قیمت سکه در بازار تفاوت معناداری با قیمت واقعی آن پیدا کرده و حباب بی سابقه بیش از ۲۰۰ هزار تومانی را به قیمت سکه تحمیل کرده است اما سوال اساسی این است که چه عواملی زمینه‌ساز این وضعیت عدم تعادل و غیر منطقی در بازار شده و چه زمانی این حباب قیمت از بین می‌رود.

حباب سکه می‌ترکد؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، بازار سکه این روزها شرایط بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کند و حباب حدود 260 هزار تومانی روی قیمت سکه تمام، اتفاقی است که پیش از این سابقه نداشته است. ابتدای آبان ماه سکه تمام حدود یک میلیون و 311 هزار تومان فروخته می‌شد در حالیکه در بازار امروز - یکم آذر ماه - قیمت این نوع سکه به یک میلیون و 444 هزار تومان رسیده است؛ یعنی افزایش 133 هزار تومانی طی یک ماه.

    این در حالی است که با توجه به وزن سکه‌ها و قیمت هر گرم طلا، هر نوع سکه با تفاوت فاحش قیمت فروخته می‌شود و به گفته رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران حباب بیش از 200 هزار تومانی روی قیمت سکه ایجاد شده است و قیمت سکه با قیمت واقعی آن تفاوت فاحشی پیدا کرده و یک حبابی که بی‌سابقه ایجاد شده است.

    علت این موضوع به گفته کشتی‌آرای افزایش تقاضا و محدودیت عرضه است، چراکه حدود سه - چهار ماه گذشته، سود سپرده‌های بانکی کاهش یافت اما سرمایه‌ها به بازار طلا راه پیدا نکرد و فقط برخی سرمایه‌های خرد به بازار آمد و اکنون با افزایش قیمت ارز و افزایش قیمت جهانی تقاضا در بازار طلا افزایش یافته است.

    این در حالی است پیش از این در تاریخ قیمت سکه، حداکثر حباب ایجاد شده 50 یا 100 هزار تومان بوده است اما امروز این حباب به حدود 260 هزار تومان رسیده است که این اتفاق در نتیجه برخی التهابات و هیجات موجود در بازار است.

    در این میان، ناظران و مسئولانی که وظیفه نظارت بر بازار طلا و سکه را دارند باید پاسخگوی شرایط فعلی بازار باشند، چون این روند به هیچ وجه طبیعی نیست و ضرورت تغییر این وضعیت به شدت احساس می شود.

    شاید تا حدودی بتوان افزایش قیمت جهانی طلا در حدود یک ماه گذشته را تاثیرگذار بر نرخ سکه دانست اما مطمئنا این تاثیر بسیار کمتر از میزان افزایش فعلی است و در حدی نیست که بین قیمت واقعی سکه و قیمت فعلی آن، فاصله‌ بیش از 200 هزار تومانی ایجاد کند.

    از طرف دیگر برخی کارشناسان، تحولات بازار ارز و افزایش نرخ دلار و رسیدن آن به بیش از4000 تومان را در بازار سکه تاثیرگذار مطرح می‌کنند، این درحالی است که در روزهایی که قیمت دلار روند کاهشی یا ثبات را تجربه کرده نرخ سکه همچنان به میزان چشمگیری صعودی بوده است.

    همچنین مسئله دیگر که شاید به نوعی بازار سکه را متاثر کرده باشد، کاهش نرخ سود سپرده های بانکی در ماه های گذشته مطرح و گفته می‌شود هر چند سرمایه های بزرگ وارد بازار ارز و سکه نشده‌اند اما بررسی ها نشان می دهد که سرمایه های خرد به سمت بازار طلا و سکه سوق پیدا کرده و همین اتفاق به افزایش تقاضا در بازار دامن زده است. این افزایش تقاضا تناسبی با میزان عرضه سکه در بازار ندارد؛ لذا نوعی عدم تعادل را در بازار ایجاد کرده است.

    هر یک از این عوامل می توانند تا حدودی در این افزایش قیمت سکه تاثیرگذار باشند اما با این وجود نمی توانند باعث ایجاد این میزان حباب در بازار سکه شوند و فاصله 200 - 300 هزار تومان برای قیمت منطقی و فعلی سکه رقم بزنند.

    آنچه بدیهی به نظر می رسد این است که بانک مرکزی به عنوان دستگاه اصلی نظارت بر بازار سکه باید نظارت دقیق تری بر بازار داشته باشد و در جهت سامان دهی بازار اقدام کند. همچنین اتحادیه طلا و جواهر نیز به عنوان بخش خصوصی تعیین کننده در بازار در این زمینه نقش دارد و انتظار می‌رود بازرسان اتاق اصناف و اتحادیه مربوطه در این زمینه ورود کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو