عصر بازار

با آغاز حراج صورت گرفت؛

پیام روز اول حراج سکه

عصر اعتبار- روز گذشته، حراج سکه آغاز شد و در همان گام اول قیمت‌ها را یک کانال عقب برد. در اولین روز هفته، تحت‌تاثیر اثرات حراج، سکه ۱۵ هزار تومان افت کرد و به قیمت یک میلیون و ۳۹۰ هزار تومان رسید. با این حال، بهای فروش رفته سکه در حراج با قیمت‌های بازار فاصله زیادی نگرفت. این موضوع موجب شد اثرات روانی افت شدید ابتدای روز تا حدی در معاملات اواسط روز تعدیل شود. البته افزایش عرضه در روز گذشته زمینه‌ساز کاهش بیشتر حباب و حرکت آن به مدار۱۰۰ هزار تومان شد.

پیام روز اول حراج سکه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، روز گذشته، ساعت 2 بعدازظهر در‌های سالن حراج بانک کارگشایی به روی متقاضیان گشوده شد؛ پس از برقراری نظم نسبی و کاهش همهمه‌ها، اولین بسته 20 تایی سکه با قیمت پایه 23 میلیون و 600 هزار تومان چوب خورد. به این ترتیب، هر سکه از این بسته 20 تایی یک میلیون و 180 هزار تومان قیمت داشت که با افزودن مالیات ارزش افزوده 9 درصدی به آن، عدد یک میلیون و 286 هزار تومان به‌دست می‌آمد. در واقع، قیمت پیشنهادی بانک کارگشایی تقریبا نزدیک به ارزش واقعی سکه بود و حبابی نداشت.

    با این حال، یک متقاضی بلافاصله در همان بار اول قیمت 25 میلیون تومان را برای خرید این تعداد سکه پیشنهاد داد و در همان پیشنهاد اول، قیمت پایه سکه‌های بانک میلیونی بالا رفت. در نهایت بسته 20 تایی اول با قیمت 25 میلیون و 720 هزار تومان فروخته شد. به عبارتی هر سکه در بار اول یک میلیون و 400 هزار تومان به فروش رفت. قیمتی که از نرخ بازار در آن مقطع زمانی بالاتر بود. بار دوم نیز همان فرد مشخص پیشنهاد اولیه بسیار بالاتری نسبت به نرخ پایه بانک داد و هر سکه با قیمتی بالاتر از نرخ بازار به فروش رفت ولی پس از آن شرایط قیمتی تفاوت کرد و قیمت حراج به زیر نرخ بازار رفت. در اواسط حراج، بانک کارگشایی با توجه به استقبال متقاضیان، عرضه سکه در بسته‌های 100 تایی را کلید زد و در انتهای حراج، نیم‌سکه را نیز در بسته‌های 20 و 100 تایی به حراج گذاشت. حراج سکه در اولین روز هفته موجب شد که کانال آن تغییر و قیمت آن در بازار 15 هزار تومان افت کند و به قیمت یک میلیون و 390 هزار تومان برسد. پیش از خبر حراج سکه، در روز پنج‌شنبه نیز سکه افت 25 هزار تومانی را تجربه کرده بود. با افت دو روز اخیر تحت‌تاثیر خبر حراج سکه، حباب سکه به حدود 130 هزار تومان رسید که 40 هزار تومان کمتر از میزان آن در روز چهارشنبه بود. در روزی که سکه به زیر یک میلیون و 400 هزار تومان رفت، دلار نوسان خاصی نداشت و تنها با یک تومان رشد به قیمت 4 هزار و 127 تومان رسید.
    پیشنهادهای اولیه

    یکی از نکات جالب حراج روز گذشته پیشنهادهایی بود که پس از اعلام قیمت پایه بانک کارگشایی از سوی معامله‌گران عنوان می‌شد. در 2 بار ابتدایی حراج، در حالی که قیمت پایه برای 20 عدد سکه 23 میلیون و 600 هزار تومان عنوان شده بود، یک نفر از انتهای سالن بلافاصله رقم 25 میلیون را برای خرید پیشنهاد می‌داد و به دنبال آن سایر متقاضیان ناچار بودند قیمت‌های بالاتری را پیشنهاد دهند. بسته 20 تایی سکه تمام بار اول 25 میلیون و 720 هزار تومان و بار دوم با قیمت 25 میلیون و 570 هزار تومان به فروش رفت. در واقع، در حالی که پیشنهاد اولیه یک میلیون و 400 هزار تومان بالاتر از قیمت پایه بود، پس از این پیشنهاد قیمت در بار اول تنها 720 هزار تومان دیگر بالا رفت و در بار دوم این میزان حتی به 570 هزار تومان رسید. عده‌ای اعتقاد داشتند، پیشنهادهای اولیه حراج نشان‌دهنده آن بوده است که برخی معامله‌گران با چنین اقداماتی سعی می‌کنند در برابر افت قیمت مقاومت کنند و تا می‌توانند تلاش کنند فلز گرانبهای داخلی با قیمت‌های بالاتری به فروش برسد. قیمت بسته‌های 20 تایی در بارهای سوم و چهارم و پنجم کمی افزایش پیدا کرد و قیمت بسته 20 تایی حتی تا 25 میلیون و 600 هزار تومان نیز افزایش یافت.
    عرضه بسته‌های صدتایی

    بانک کارگشایی زمانی که استقبال از خرید سکه را مشاهده کرد، عرضه در بسته‌های 100 تایی را کلید زد. این در حالی بود که قیمت سکه تا اینجای کار در بسته‌های 20 تایی با احتساب مالیات بر ارزش افزوده در کمترین حالت با قیمت یک میلیون و 393 هزار تومان به فروش رفته بود. با عرضه سکه در بسته‌های 100تایی قیمت کمی پایین‌تر رفت. دراولین حراج بسته‌های 100 تایی قیمت پایه 118 میلیون تومان اعلام شد. این قیمت با عرضه هر عدد سکه در بسته‌های 20 تایی تفاوتی نداشت و با احتساب مالیات بر ارزش افزوده بهای هر سکه یک میلیون و 286 هزار تومان به‌دست می‌آمد. این بار نیز اولین پیشنهاد 8 میلیون تومان بالاتر از بهای پایه 118 میلیونی بانک بود و با این پیشنهاد قیمت هر بسته 100 تایی تا 126 میلیون تومان بالا رفت. در نهایت اولین بسته 100 تایی با قیمت 126 میلیون و 550 هزار تومان به فروش رفت. در واقع، قیمت هر سکه در این بسته یک میلیون و 379 هزار تومان بود. بسته 100 تایی بعدی 50 هزار تومان گران‌تر به فروش رفت ولی با ادامه عرضه قیمت‌ها بیشتر افت کردند؛ به‌طوری‌که قیمت سکه در بسته‌های 100 تایی حتی به 126 میلیون نیز رسید که قیمت هر سکه در آن یک میلیون و 373 هزار تومان به‌دست می‌آمد. البته در ادامه حراج بسته‌های 100تایی قیمت کمی بالاتر آمد، ولی همچنان بهای هر سکه زیر یک میلیون و 390 هزار تومان قرار داشت.
    عرضه نیم‌سکه

    پس از اینکه قیمت در بسته‌های 100تایی کمی پایین آمد، در نزدیکی ساعت 4 بعدازظهر عرضه نیم‌سکه آغاز شد. اولین بسته 100 تایی نیم‌سکه با قیمت پایه 59 میلیون تومان آغاز به کار کرد و در نهایت 65 میلیون تومان به فروش رفت. این نشان‌دهنده قیمت بالای 700 هزار تومانی برای هر نیم‌سکه بود. البته در حراج‌های آخر قیمت نیم‌سکه نیز در هر عدد به زیر 700هزار تومان رسید. معاملات آخر نیم‌سکه در بسته‌های 20 تایی انجام شد. در یکی از آخرین معاملات، بسته 20 تایی نیم‌سکه 12 میلیون و 800 هزار تومان قیمت خورد و با احتساب مالیات ارزش افزوده، هر قطعه 697 هزار تومان قیمت داشت.
    وضعیت بازار

    الف. پیش از آغاز حراج : روز گذشته در ابتدای روز فضای بازار بیش از هر چیزی تحت‌تاثیر خبر حراج سکه قرار داشت. در ابتدا قرار بود حراج سکه از ساعت 11 آغاز شود ولی اعلام شد که این حراج از ساعت 14 شروع می‌شود. برخی افراد حاضر در بانک کارگشایی اعلام کردند که بانک مرکزی قیمت پایه‌ای برای حراج را به آنها اعلام نکرده است و در نتیجه حراج با تعویق 3 ساعته از ساعت 14 شروع شد. حدود 30 نفر در صف قرار داشتند ولی به تعداد آنها لحظه به لحظه از ساعت 13 افزوده شد، به‌طوری‌که تا ساعت 14 تقریبا محوطه بانک کارگشایی پر از افراد مختلف بود؛ عده‌ای برای خرید، عده‌ای از سر کنجکاوی، گروهی به قصد کسب سود در قیمت‌های بالاتر و گروهی با هدف مقاومت در برابر افت قیمت.   معاملات تحت‌تاثیر خبر حراج سکه در ابتدای روز پایین آمده بود و کمتر کسی تمایلی به خرید داشت. صرافی‌های میدان فردوسی نیز اکثرا قیمت‌های روز پنج‌شنبه سکه را از روی تابلوهای خود برنداشته بودند و در انتظار آغاز حراج بودند. بخشی از مردم نیز که برای فروش سکه خود به بازار آمده بودند، صرافی پیدا نمی‌کردند که با قیمت‌های روز پنج‌شنبه بتوانند به او سکه بفروشند. صرافی‌ها در حالی بر تابلوی خود قیمت یک میلیون و 400 هزار تومان را ثبت کرده بودند که قیمت آن در بسته‌های 100تایی بازارسبزه میدان تا یک میلیون و 378 هزار تومان پایین آمده بود. عده‌ای حتی انتظار داشتند قیمت سکه حتی نزول بیشتری را نیز تجربه کند؛ ولی با آغاز حراج خریداران کمی جسورتر شدند؛ هر چند نتوانستند قیمت‌ها را به سطوح چندان بالاتری ببرند.

    ب- پس از حراج: زمانی که هر عدد سکه در بسته 20 تایی در اولین حراج حدود یک میلیون و 400 هزار تومان به فروش رفت، به یکباره قیمت‌ها در بازار نیز شروع به افزایش کردند و هر عدد سکه تا یک میلیون و 395 هزار تومان افزایش پیدا کرد. با این حال، هر چقدر قیمت سکه در حراج پایین‌تر رفت، در معاملات سبزه میدان نیز قیمت دوباره عقب‌نشینی کرد و حتی به کانال یک میلیون و 380 هزار تومان سرک کشید.روز شنبه بازار ارز نیز وضعیتی مشابه بازار سکه داشت و بیشتر معامله‌گران حالت انتظاری داشتند. به گفته فعالان، وقتی معامله‌گران سکه در بازار حضور نداشته باشند، تعداد معاملات پایین می‌آید.  در کنار این، دلاربازان ترجیح می‌دادند تا روشن شدن ابهامات از شرایط بازار موازی احتیاطات لازم در خرید و فروش را به خرج دهند.
    قیمت حراج نزدیک به بازار

    روز گذشته، مجموعه عرضه قیمت سکه را 15 هزار تومان پایین برد. با این حال نکته قابل توجه آن بود که قیمت‌های سکه در حراج تفاوت چندانی با نرخ بازار نداشت. این موضوع نشان‌دهنده آن بود که تقاضا برای خرید سکه در حراج بالا بوده است و حجم تقاضا موجب شد قیمت فلز گرانبهای داخلی فاصله چندانی از نرخ‌های بازار نگیرد. روز گذشته کمترین قیمتی که برای هر سکه به ثبت رسید، در کانال یک میلیون و 370 هزار تومان قرار داشت، حال آنکه قیمت‌ها در بازار نیز فاصله‌ای زیر 25 هزار تومان با این کف داشتند. در این شرایط، باید دید ادامه حراج در روزهای آینده قیمت سکه را دچار چه تغییراتی خواهد کرد. آیا قیمت سکه نزول بیشتری خواهد کرد یا به مقاومت خود ادامه خواهد داد؟ به گزارش «ایسنا» مدیر عامل بانک کارگشایی نیز از ادامه حراج در روزهای آِینده خبر داد و گفت: حراج سکه در هفته جاری برای روزهای یکشنبه و چهارشنبه برگزار و در هفته آینده شنبه، دوشنبه و چهارشنبه ادامه پیدا خواهد کرد. روز گذشته قیمت‌های اعلامی برخی شرکت‌کنندگان حتی از نرخ بازار بالاتر بود و این موضوع چند بار مورد تذکر مسوولان نیز قرار گرفت. آنها بارها از متقاضیان درخواست کردند که در خرید خود دقت کنند و مالیات ارزش افزوده 9 درصدی را حتما به نرخ اعلامی اضافه کنند.این موضوع به‌طور مشخص زمانی تصریح شد که یکی از متقاضیان بسته 20 تایی سکه را در مجموع قطعه‌ای یک میلیون و 400 هزار تومان خرید. البته ممکن است عوامل بازار نیز تمایل داشته باشند با بالا نگه داشتن قیمت در حراج، نرخ‌های بازار را تحت‌تاثیر قرار دهند.


    حاشیه‌های یک حراج

    روز گذشته، محوطه بانک کارگشایی در ازدحام افرادی بود که برای خرید سکه مراجعه کرده بودند؛ جنس این متقاضیان متفاوت بود و از خرید نیز اهداف متفاوتی داشتند. از صحبت‌های یک نفر مشخص بود که برای پرداخت مهریه نیاز به پرداخت سکه داشت و امروز به این امید به بانک کارگشایی میدان محمدیه آمد تا بتواند با قیمت‌های پایین‌تر اقدام به خرید کند. او می‌گفت قیمت بالای یک میلیون و 300 هزار تومانی در حراج برای او صرفه خرید ندارد و انتظار قیمت‌های پایین‌تری دارد. در میان مراجعان بانوان مختلف و از همه اقشار سنی نیز حضور داشتند. جوان‌تر‌ها بیشتر به دنبال خرید سکه در بسته‌های 20 تایی بودند و انتظار داشتند قیمت سکه در آینده بالاتر برود. بانوانی که سن بالاتری داشتند و از قرار گرفتن در صف خسته بودند، در محوطه نشسته و به صحبت با یکدیگر مشغول بودند؛ انتظارات افزایشی ابتدایی دهه 90 در ذهن آنها زنده شده بود و تصور می‌کردند در این حراج با قیمت‌های بسیار پایین خرید خواهند کرد و پس از آن با افزایش فزاینده قیمت‌ها سود زیادی کسب خواهند کرد.

    به‌طور کلی، وقتی از زاویه دور به متقاضیان حراج توجه می‌کردید، بیشتر شاهد حضور افراد عادی با سرمایه‌های اندک بودید که دو انتظار مشخص داشتند: خرید سکه در قیمت پایین و فروش آن در قیمت‌های بالاتر؛ با این حال زمانی که حراج آغاز شد، این عده به حاشیه رانده شدند و معامله‌گران بزرگ‌تر که تعداد کمتری بودند، بیشتر به چشم آمدند؛ مکانیسم حراج به این گونه بود که در ابتدا یک قیمت پایه از سوی بانک اعلام می‌شد؛ خریدار باید به قیمت اعلام شده مالیات ارزش افزوده را اضافه کند؛ چراکه در نهایت خرید او با احتساب این مالیات صورت می‌گرفت. اعتراض‌های افراد عادی‌تر بعد از پایان حراج اول زیاد شد؛ چراکه برخلاف انتظار آنها سکه با قیمت‌های بسیار پایین به فروش نرفت؛ آن هم در شرایطی که اکثرا از هم خواهش می‌کردند که پیشنهادهای بالا برای قیمت‌های پایه بانک داده نشود. زمانی که قیمت با پیشنهاد سایر معامله‌گران به سطوحی بالاتر از انتظار مردم عادی رسید، سالن حراج خلوت‌تر شد. به گفته مسوولان قرار است روزهای زوج هر هفته حراج سکه ادامه داشته باشد. روز گذشته، افرادی که بدون کارت شناسایی اقدام به خرید می‌کردند، از سوی مقامات به خارج سالن راهنمایی شدند و سکه‌ای به آنها تعلق نگرفت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی