عصر بازار

رایزن بازرگانی افغانستان در ایران:

سهم ایران از بازار مصرفی افغانستان ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار است

عصر اعتبار- رایزن بازرگانی افغانستان در ایران میزان واردات مصرفی این کشور را ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: از این رقم ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار متعلق به جمهوری اسلامی ایران است.

سهم ایران از بازار مصرفی افغانستان ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا،  جابر انصار در جلسه کارگروه توسعه صادرات خراسان جنوبی که به ریاست استاندار برگزار شد، بیان کرد: واردات ما از کشورهای ازبکستان، چین، پاکستان و سایر کشورهاست اما فرهنگ مشترک بین ایران و افغانستان و واردات سبب پایین آمدن هزینه های ما می شود لذا واردات از ایران به نفع مصرف کنندگان ما در افغانستان است.

    وی گفت: کیفیت کالای ایرانی به مراتب از کالای پاکستانی و چینی بهتر است و ما می خواهیم همکاری های مشترک این شانس را به ایران بدهد تا بازار 2 میلیارد دلاری این کشور را به پنج میلیارد دلار تبدیل کند.
    وی با بیان اینکه نیازمند واردات سیمان از خراسان جنوبی به افغانستان هستیم افزود: اکنون سیمان از پاکستان وارد می کنیم اما اگر سیمان ایران وارد افغانستان شود با کاهش هزینه های حمل و نقل مواجه خواهیم بود.
    رایزن بازرگانی افغانستان در ایران اظهار کرد: از پنج میلیون و 500 هزار تن سیمانی که در افغانستان مصرف می شود می توان حداقل چهار هزار تن آن را از خراسان جنوبی وارد کرد و در این صورت سود بیشتری عاید 2 کشور خواهد شد.

    **تاثیر مهم کیفیت کالا بر قیمت آن
    وی با بیان اینکه کیفیت خود به خود بر قیمت تاثیر می گذارد یادآور شد: انتظار نداریم قیمت کالاهای وارده به افغانستان کاهش یابد اما باید رقابت براساس کیفیت کالا جلو برود، طرفدار تجارت سالم هستیم و می خواهیم شریک جمهوری اسلامی ایران باشیم لذا از توازن تجاری حرف نمی زنیم.
    انصار با اشاره به اینکه افغانستان کشور نوپایی است گفت: اگر بازی برد برد نداریم اما می خواهیم بازی برد باخت هم نداشته باشیم و برای مساعد ساختن تمامی زمینه های صادرات و واردات با شما هماهنگ هستیم.
    وی ادامه داد: از طرفی از ایران تقاضا داریم موانع صادراتی کالاهای افغانستان نیز برداشته شود و برخی سرمایه گذاران افغان اذعان دارند ما فقط تجارت یک رویه واردات داریم و میزان صادرات به ایران بسیار پایین است که امید است در این زمینه نیز با ما همکاری داشته باشید.
    وی در ارتباط با واردات مواد سوختی به افغانستان بیان کرد: مواد سوختی با استاندارد یورو چهار در این کشور مورد قبول است و در مرز دوقارون و میلک این استاندارد باید رعایت شود.
    رایزن بازرگانی افغانستان با بیان اینکه مشکلات استاندارد در مرز فراه و درون مرز ماست گفت: مواد بی کیفیت سوختی، صادرات را زیر سئوال می برد و شما با ما همکاری کنید و از ورود کالاهای بی کیفیت به ویژه مواد سوختی جلوگیری کنید.
    وی تصریح کرد: نخستین هدف ما این است موانعی دو طرفه ای که بر سر راه توسعه صادرات است حذف شود، دوم اینکه در بحث صادرات مقررات پیچیده و دست و پا گیر که هیچ محدودیتی برای توسعه تجارت ندارد از بین برود.
    وی گفت: در دیداری که رئیس جمهوری افغانستان در تحلیف ریاست جمهوری ایران داشت، تعدادی از تجار دو کشور نیز حضور داشتند که برخی تجار ایران گلایه هایی بیان کردند، در این مراسم تجار ایرانی از بسته بودن سه بازارچه خراسان جنوبی از جانب افغانستان نیز گلایه کردند که با تاکید رئیس جمهوری افغانستان قرار شد هیات مشترک با وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران برگزار شود همچنین از مرزهای 2 کشور دیدار شده و بسته پیشنهادی همه جانبه با ارایه راهکارها برای رئیس جمهوری ارسال شود.
    انصار اضافه کرد: در این دیدار قرار شد هر فساد اداری که از جانب افغانستان مشاهده شد سریعا اقدام شود که در ولایت نیمروز دوستان ایرانی جوانمردانه لیست طویلی دادند که در آنطرف متاسفانه اخاذی های غیرقانونی و شخصی بود که 23 نفر از این افراد به دادستانی معرفی و از کار برکنار شدند.
     وی گفت: امیدواریم در سایر مبادلات تجاری با اینگونه موارد مواجه نشویم و در صورتی که موردی از اخاذی غیرقانونی و شخصی توسط افغانستان مشاهده شد باید به ما معرفی شود تا در اسرع وقت نسبت به وی رسیدگی شود.
    وی با بیان اینکه آماده لغو تمامی هزینه ها در مرز هستیم ادامه داد: آمادگی داریم تمام هزینه هایی که مانع صادرات 2 کشور ایران و افغانستان می شود را حذف کنیم لذا وعده می دهیم موانع صادرات از جانب ما حذف شود مشروط به اینکه ایران نیز موانع را حذف کند.
    رایزن بازرگانی افغانستان در ایران گفت: همچنین آماده ایم هزینه پاسپورت برای تجار 2 کشور را حذف کنیم، یکی از مشکلات این است که نمایندگان خراسان جنوبی یورو و نمایندگان افغانستان دلار اخذ می کنند و حتی حاضر به یکسان سازی در این زمینه نیز هستیم.

    **موافقت افغانستان با کشت فرا سرزمینی توسط خراسان جنوبی
    وی با بیان اینکه در زمینه کشت فرا سرزمینی توسط خراسان جنوبی در این کشور آمادگی داریم بیان کرد: هر زمان در هر حوزه ای نیاز به اطلاعات باشد در اختیار ایران قرار می دهیم و تمام تسهیلات را نیز فراهم خواهیم کرد و هیچ نوع موانع قانونی در این زمینه وجود ندارد.
    انصار گفت: روحیه همکاری بین خراسان جنوبی، برخورد و تغییر نوع تفکر آنها در ارتباط با کشور همسایه افغانستان قابل تحسین است و همکاری های این استان با افغانستان در ماه های اخیر بیشتر شده و ملموس است.
    وی در این نشست با پیشنهادات استاندار خراسان جنوبی در خصوص میزبانی این استان برای برگزاری دومین نشست مشترک با افغانستان و برگزاری نمایشگاه های تخصصی موافقت کرد.
    خراسان جنوبی با 11 شهرستان 460 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی