عصر بازار

طی چند ماه آینده صورت می‌گیرد؛

بهبود روابط بانکی کشور با تهیه سند ملی ارزیابی ریسک

عصر اعتبار- معاون امور بین‌الملل بانک مرکزی با بیان اینکه در چند ماه آینده سند ملی ارزیابی ریسک آماده خواهد شد،گفت:استفاده ازاین سند درصندوق بین‌المللی پول به عنوان یک شاخص مهم در بهبود روابط بانکی کشور موثر است.

بهبود روابط بانکی کشور با تهیه سند ملی ارزیابی ریسک
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، غلامعلی کامیاب در نشست معرفی فرصت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری ایران با بیان اینکه در دوران تحریم‌ها فقط با 5 یا 6 کشور آسیایی روابط بانکی داشتیم، گفت: متاسفانه در آن دوران در حداکثر 3 بانک آن هم با دامنه محدود در کشورهای مورد اشاره روابط بانکی صورت می‌گرفت.

    وی افزود: در دوران تحریم پرداخت و تسویه از کانال بانکی به خارج از کانال بانکی منتقل شد و از سوی دیگر با توجه به قطع ارتباط با بانک‌ها و سازمان های بین‌المللی سیستم بانکی ایران از تحولات بانکی جهانی نیز عقب ماند.

    معاون امور بین‌الملل بانک مرکزی ادامه داد: پس از برجام تلاش کردیم تسویه و پرداخت تجارت خارجی به سیستم بانکی کشور بازگردد هر چند این موضوع هنوز به طور کامل محقق نشده اما قدم‌های بزرگی در این راستا برداشته شده است.

    کامیاب با بیان اینکه قبل از تحریم به لحاظ رتبه اعتباری در طبقه 4 قرار داشتیم گفت: در دوران تحریم‌ها به طبقه آخر اعتباری یعنی طبقه 7 منتقل شدیم. در حال حاضر تمام معوقات بانکی تسویه شده و به نظر می‌رسد در اولین نشست بتوانیم به طبقه 5 نیز برسیم.  هدفگذاری بانک مرکزی بازگشت به طبقه 4 اعتباری می‌باشد.

    وی تاکید کرد: در حال حاضر 800 رابطه کارگزاری و بانکی ایجاد شده که عمدتا با بانک‌های کوچک و متوسط می‌باشد البته بانک‌های بزرگی در اروپا و اسیا نیز با ایران همکاری مالی دارند. به گفته معاون امور بین‌الملل بانک مرکزی، مهمترین دلیل مشکلات در ارتباطات بانکی ایران اثرپذیری از ریسک شهرت است.

    معاون امور بین‌الملل بانک مرکزی با بیان اینکه در چند ماه آینده سند ملی ارزیابی ریسک آماده خواهد شد، گفت: استفاده از این سند در صندوق بین‌المللی پول به عنوان یک شاخص مهم در بهبود روابط بانکی کشور موثر خواهد بود.

    وی افزود: تلاش داریم بانک‌های ایران را به سیستم تارگت 2 متصل کنیم چرا که اگر بانکی به سیستم تارگت 2 متصل شود می‌تواند با تمام بانک‌های اروپایی مراودات بانکی را انجام دهد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی