عصر بازار

کارشناس بازار سرمایه :

رشد شاخص بورس، حبابی و هیجانی نبود

عصر اعتبار- یک کارشناس بازار سرمایه با بیان این که رشد شاخص بورس در روزهای اخیر، حبابی و هیجانی نبوده است، گفت: رشد قیمت کامودیتی ها (مواد پایه و معدنی) در بازارهای جهانی، کاهش سود بانکی و افزایش نرخ دلار از دلایل رشد بازار سرمایه است.

رشد شاخص بورس، حبابی و هیجانی نبود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، رکورد شکنی پی در پی بورس و بازار سرمایه در روزهای اخیر، بار دیگر توجهات را به سوی خود به عنوان محل مطمئن سرمایه گذاری و سودآوری به خود جلب کرده است.

    نقطه اوج رشد و رکورد شکنی بورس مربوط به معاملات روز شنبه (4 آذر) بود که در آن، نماگر بورس، جهش یک هزار و 130 واحدی را تجربه کرد؛ با این جهش، شاخص بورس برای نخستین بار در طول فعالیت 50 ساله خود از مرز کانال 90 هزاری عبور کرد و در میانه این کانال قرار گرفت.
    پیش از این، بالاترین میزان شاخص بورس به روز 12 دی سال 92 اختصاص داشت که در آن زمان به رقم 89 هزار و 500 واحد رسید، پس از آن تاریخ، شاخص بورس روندی نزولی را تجربه کرد.
    درباره چرایی رشد قابل توجه بازار سهام در روزهای اخیر، دلایل مختلف داخلی و خارجی بیان می شود که در ادامه بدان می پردازیم.

    «بهروز عباس زاده» تحلیلگر بازار سرمایه روز سه شنبه درباره وضعیت بازار سرمایه و علت رشد شاخص در روزهای اخیر، گفت: روند رشد از ماه های گذشته آغاز شده بود که در روزهای اخیر به اوج خود رسید.
    این کارشناس بازار سرمایه با بیان این که بخش عمده رشد شاخص تحت تاثیر رشد قیمت فلزات اساسی و برخی محصولات پتروشیمی حاصل شده است، افزود: قیمت فلزات اساسی و همچنین محصولاتی مانند اوره و متانول در بازارهای جهانی، رشد قابل توجهی داشته است.
    عباس زاده افزود: رشد قیمت این محصولات (کامودیتی ها) باعث افزایش سودآوری و رشد قیمت سهام شرکت های مرتبط با آنها در بورس کشورمان شده است.
    وی از افزایش نرخ دلار به عنوان علت دیگر رشد شاخص بورس نام برد و اضافه کرد: شرکت های صادرات محور و همچنین شرکت هایی مانند پالایشگاه ها که فروش داخلی آنها بر مبنای نرخ دلار انجام می شود نیز تحت تاثیر رشد قیمت دلار، سود خوبی را کسب کرده و رشد داشته اند.
    این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه کاهش سود بانکی نیز عامل سومی به شمار می رود که بر رشد شاخص تاثیر گذار بوده است، ادامه داد: سود بانکی به عنوان بازار موازی و رقیب بورس شناخته می شود، بنابراین کاهش سود بانکی موجب شده است که بخشی از نقدینگی به بازار سرمایه وارد شود.
    عباس زاده خاطر نشان کرد: در آینده، میزان کوچ نقدینگی از بانک به بورس بیشتر خواهد شد زیرا حساب هایی که سود بالایی می دادند به سر رسید خود نزدیک می شوند.
    وی گفت: در میان فعالان اقتصادی و بازار سرمایه نیز این ایده شکل گرفته که برای تحرک بخشیدن به اقتصاد و خروج از رکود، اجازه افزایش نسبی برخی کالاها داده خواهد شد که این موضوع نیز رشد سودآوری شرکت ها و افزایش قیمت سهام آنها را به دنبال خواهد داشت.

    رشد شاخص، حبابی نیست
    این کارشناس بازار سرمایه درباره برخی ادعاها مبنی بر احتمال حبابی بودن رشد شاخص، گفت: رشد شاخص در روزهای اخیر، حبابی و هیجانی نبوده و این رشد همچنان ادامه خواهد داشت.
    عباس زاده یادآور شد: ما در آن دسته از سهام با رشد قیمت مواجه بوده ایم که از دلایل بنیادی مطلوبی برای رشد برخوردار بوده و همه کارشناسان منتظر رشد آنها بوده اند.
    وی اضافه کرد: در سال های اخیر، قیمت بسیاری از سهام بسیار افت کرده، و در هفته های اخیر نیز هنوز نتوانسته اند به قیمت اصلی خود برسند، بنابراین نمی توان ادعای رشد حبابی را مطرح کرد.
    این کارشناس بازار سرمایه خاطر نشان کرد: رشد شاخص در روزهای اخیر، بیشتر تحت تاثیر چند شرکت اصلی بود که حتی آنها نیز همچنان جای رشد دارند.
    عباس زاده با بیان این که روند رشد بازار سهام، ادامه دار خواهد بود، افزود: در صورتی که اتفاق خاصی در عرصه بین الملل و سایر عرصه ها رخ ندهد، بازار سهام به رشد خود ادامه خواهد داد.
    شاخص بورس در معاملات روز یکشنبه با 186 واحد رشد به جایگاه 90 هزار و 655 واحدی رسید.
    در معاملات امروز یک میلیارد و 442 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 2 هزار و 989 میلیارد ریال در 70 هزار و 837 نوبت خرید و فروش
    در معاملات یاد شده، گروه های فلزی و معدنی در صدر گروه های جذاب قرار گرفتند؛ به طوری که گروه فلزات اساسی در معاملات روز یکشنبه پنجم آذر صدرنشین بورس شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی