عصر بازار

بررسی آمار تجارت خارجی هشت ماهه نشان می‌دهد؛

افزایش صادرات ایران به چین و عراق

عصر اعتبار- تازه‌ترین آمار گمرک ایران از تجارت خارجی هشت ماهه سال جاری حاکی از تراز تجاری منفی چهار میلیارد دلاری برای ایران، افزایش صادرات به عراق و چین و کاهش صادرات به امارات متحده عربی است.

افزایش صادرات ایران به چین و عراق
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا ، مجموع صادرات غیرنفتی ایران در هشت ماهه سال‌جاری به 28 میلیارد و 488 میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان 1.21 درصد کاهش داشته است، اما سیر نزولی کاهش صادرات غیرنفتی در ماه گذشته 2.17 درصد بود.

    ارزش صادرات غیرنفتی ایران در آبان ماه سال‌جاری نسبت به مهرماه یک درصد بهبود یافت و متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی نیز در مدت یادشده به 363 دلار رسید که .04 درصد افزایش داشت.

    در مجموع صادرات کالاهای ایرانی به چین در هشت ماهه امسال نسبت به سال گذشته 13.51 درصد افزایش یافته است. در بازار عراق هم عملکرد بهتری داشتیم و رشد 6.51 درصدی ثبت شد.

    صادرات غیرنفتی ایران به کره جنوبی و افغانستان به ترتیب با افزایش 28.12 درصدی و 12.11 درصدی همراه شد و تنها شاهد افت 18.7 درصدی صادرات کشورمان به امارات متحده عربی بوده‌ایم.

    بر این اساس در هشت ماهه سال‌جاری تشریفات گمرکی 102 میلیون و 381 هزار تن کالا در گمرکات کشور تماماً به صورت الکترونیکی و با کنترل کامل به روش هوشمند انجام شده که از این مقدار 23 میلیون و 569 هزار تن سهم واردات و 78 میلیون و 812 هزار تن سهم کالاهای صادراتی غیرنفتی بود.

    این گزارش می‌افزاید، در هشت ماهه سال‌جاری به میزان 32 میلیارد و 419 میلیون دلار انواع کالا وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 17.52 درصد افزایش را نشان می‌دهد. عمده‌ترین دلایل افزایش واردات به کالاهای اساسی، قطعات منفصله خودرو، خودرو و کالاهای سرمایه‌ای مربوط می‌شود.

    عمده‌ترین کالاهای صادراتی

    اقلام عمده صادراتی کشورمان در مدت یادشده به ترتیب شامل میعانات گازی به ارزش چهار میلیارد و 586 میلیون دلار، پروپان مایع شده به ارزش 897 میلیون دلار، سایر روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به جز بنزین با 764 میلیون دلار، متانول با 752 میلیون دلار و پلی‌اتیلن گرید فیلم با 750 میلیون دلار بوده است.

    اقلام عمده وارداتی

    اقلام عمده وارداتی در هشت ماهه سال‌جاری نیز به ترتیب شامل برنج یک میلیارد و شش میلیون دلار، ذرت دامی به ارزش 980 میلیون دلار، قطعات منفصله جهت تولید خودروی سواری با 972 میلیون دلار، لوبیای سویا با 669 میلیون دلار و وسایل نقلیه موتوری با حجم سیلندر 1500 تا 2000 سی سی به ارزش 643 میلیون دلار بوده است.
    واردات برنج در این مدت با مجوز تعاونی های مرزنشین صورت گرفته است.

    عمده‌ترین خریداران کالاهای ایرانی

    عمده‌ترین خریداران کالاهای ایرانی در هشت ماهه سال‌جاری به ترتیب شامل چین به ارزش پنج میلیارد و 748 میلیون دلار، عراق با چهار میلیارد و 351 میلیون دلار، امارات متحده عربی با سه میلیارد و 893 میلیون دلار، جمهوری کره با دو میلیارد و 747 میلیون دلار و افغانستان با یک میلیارد و 849 میلیون دلار بوده است.

    کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران

    کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران در مدت یادشده به ترتیب شامل کشورهای چین با هفت میلیارد و 951 میلیون دلار، امارات متحده عربی با پنج میلیارد و 749 میلیون دلار، ترکیه با دو میلیارد و 221 میلیون دلار، جمهوری کره با یک میلیارد و 844 میلیون دلار و آلمان با یک میلیارد و 792 میلیون دلار بوده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو