عصر بازار

سفر ظریف به ایروان گامی درمسیر توسعه مناسبات راهبردی ایران و ارمنستان

عصر اعتبار- سفر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه به ایروان که در چارچوب برنامه دیدارهای مقامهای عالیرتبه ایران و ارمنستان انجام گرفت، گام مهمی در مسیر توسعه مناسبات راهبردی بین دو کشور بود که در عرصه های مختلف مسیر رو به گسترش را می پیماید.

سفر ظریف به ایروان گامی درمسیر توسعه مناسبات راهبردی ایران و ارمنستان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، بی شک مهم ترین بخش دیدار فشرده ظریف از ارمنستان دیدار با سرژ سرکیسیان رئیس جمهوری این کشور بود.

    رئیس جمهوری ارمنستان در دیدار با ظریف به روند رو به گسترش همکاری های تهران و ایروان اشاره کرد و گفت: از توسعه همه جانبه روابط دوکشور استقبال و برای این منظور تلاش می کنیم.
    پایگاه اینترنتی ریاست جمهوری ارمنستان به نقل از سرکیسیان در دیدار با ظریف نوشت: روابط دیپلماتیک ایران و ارمنستان در طول 25 سال از زمان برقراری بر پایه های دوستی و تفاهم متقابل و احترام بنا شده است.
    رئیس جمهوری ارمنستان ابراز امیدواری کرد که روابط دو کشور بر این اساس در آینده نیز توسعه یابد.
    وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این دیدار با ابلاغ سلام های گرم دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران، تشکر و قدردانی وی از طرف ارمنی بخاطر حضور در مراسم تحلیف مقام ریاست جمهوری کشورمان و نیز برای ابراز تسلیت زمین لرزه استان کرمانشاه اعلام کرد.
    این دیدار مهم یک بار دیگر روابط صمیمی روسای جمهوری ایران و ارمنستان را به اثبات رساند که در دوره بیش از چهار سال ریاست جمهوری روحانی با تلاش دو طرف شکل گرفته و تقویت یافته است.
    سرکیسیان مرداد ماه گذشته پیش از سفر به ایران برای شرکت در آیین تحلیف رئیس جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: روابط مبتنی بر دوستی دیرینه و همکاری سودمند متقابل بین ارمنستان و ایران را می توان نمونه روابط بسیار حسنه به حساب آورد. معدود ملت هایی هستند که در مقاطع تاریخی هزاران سال در شرایطی بودند که کنار همدیگر گام برداشته و امروز هم تعامل تنگاتنگ را با رعایت احترام ویژه نسبت به همدیگر ادامه دهند.
    وی  اظهار کرد: مطمئنم ارمنستان و ایران نیز به تحکیم و توسعه بیشتر روابط دوستانه متکی بر مراودات غنی و سنتی علاقه مند هستند که این امر در سفر همتای گرامی ایرانی ام به ارمنستان مورد تاکید قرار گرفت. ما در راستای تحکیم و تعمیق آتی روابط به تعامل جامعی در زمینه توسعه حقوقی و قراردادی توافقات رسیدیم و در جهت تحقق برنامه های اقتصادی مشترک گام های عملی بر می داریم.
    بدون شک همکاری ها در عرصه های حمل و نقل، انرژی و امور اقتصادی مهم ترین حوزه های همکاری ایران و ارمنستان را تشکیل می دهند.

    ***همکاری در چارچوب راهگذر شمال جنوب
    ارمنستان در مسیر راهگذر بین المللی حمل و نقل شمال -جنوب قرار گرفته که از جنوب هند و منطقه خلیج فارس را از طریق ایران و روسیه با کشورهای اروپای شمالی می پیوند.
    یکی از دو شاخه این کوریدور بین المللی می تواند از ارمنستان و شاخه دیگر از جمهوری آذربایجان عبور کند هر چند که حمل و نقل دریایی نیز بین بنادر ایران و روسیه در دریای خزر می تواند به توسعه راهگذر شمال - جنوب کمک کند.
    رئیس جمهوری ارمنستان در مورد مشارکت کشورش در چاچوب راهگذر بین المللی شمال جنوب  گفت: همکاری در زمینه حمل و نقل که یک بخش آن راهگذر بین المللی خلیج فارس و دریای سیاه است، فقط به چارچوب قراردادهای دوجانبه محدود نیست؛ بلکه گرایش روشن منطقه ای دارد. این پروژه امکان خوبی در توسعه برنامه های زیربنایی ارمنستان، ایران، گرجستان، بلغارستان، یونان و دیگر کشورها و تلاشی در جهت توسعه اقتصادی آنها است.
    وی افزود: در این چشم انداز، برنامه انتقال ترکیبی در چارچوب فعال سازی انتقال کالاهای ایرانی از طریق خاک ارمنستان به کشورهای اروپایی و برعکس و نیز افزایش حجم مبادلات اقتصادی پیش بینی شده است.
    اما راجع به قسمت ارمنستانی کریدور باید تاکید کنم که مقامات ارمنستان برای مرمت، بهبود بیشتر و ارتقای امکانات ترانزیتی آن اقدامات گسترده ای را انجام می دهند. از ابتکارات مشابه، پروژه سرمایه گذاری کریدور حمل و نقل شمال و جنوب است که بعد از عبور از تمام خاک ارمنستان از جنوب تا شمال به مسیر بنادر پوتی و باتومی و به قسمت جنوبی مسیر گرجستانی که به روسیه و کشورهای همسود و اروپایی طی می شود، اتصال می یابد.
    بعد از بهره برداری این مسیر به طور ملموس زمان عبوری از خاک جمهوری ارمنستان را کمتر و امکانات و کیفیت ترانزیتی را بیشتر خواهد کرد و این فرصت را فراهم می آورد که کالاهای ایرانی با کمترین هزینه و در کوتاه ترین زمان وارد بازار اروپا شده و ترانزیت بار از کشورهای دیگر جلب شود.

    ***افزایش تهاتر گاز و برق بین ارمنستان و ایران
    تولید برق و ترانزیت یکی از موضوعات مهم همکاری ایران و ارمنستان است و در حال حاضر برنامه تهاتر برق و گاز انجام می گیرد.
    پروژه تهاتر گاز و برق نه فقط از لحاظ سودمندی اقتصادی بلکه از دیدگاه امنیت انرژی ایران و ارمنستان نیز مهم است. هم اینک حجم تهاتر گاز و برق با قابلیت خطوط برق موجود بین دو کشور محدود است و در جهت افزایش آن از طریق احداث خط سوم انتقال برق گام های مشخص برداشته می شود.
    در این زمینه، تکمیل پروژه ها نه فقط همکاری در بخش انرژی را گسترده تر می کند بلکه این امکان را فراهم خواهد کرد که همکاری در راستای واردت گاز و در آینده شاید هم برای ترانزیت آن گسترش یابد.

    ***ارمنستان می تواند حلقه ارتباطی تجارت بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا باشد
    ارمنستان برای جمهوری اسلامی ایران دروازه ورود اتحادیه اقتصادی اوراسیا است و منطقه آزاد اقتصادی سیونیک می تواند به ارتقای همکاری جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا کمک کند.
    رئیس جمهوری ارمنستان می گوید کشورش می تواند حلقه ارتباطی از لحاظ صادرات و واردات کالاها بین کشورهای دیگر عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا باشد و از این دیدگاه نقش منطقه آزاد تجاری ایجاد شده در مرز ایران در استان سیونیک اهمیت دارد.
    وی گفت: با ایران پیرامون رژیم تجارت ترجیحی وارد گفت و گو شده ایم که در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا پیش می رود. در نتیجه تعاملات مشابه، نه فقط تجار ایرانی این امکان را خواهند داشت که تولیدات خود را به بازار نزدیک به 180 میلیونی اتحادیه اقتصادی اوراسیا صادر کنند بلکه برای ما به عنوان عضو کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز این امکان جدید فراهم خواهد شد که به بازار ایران وارد شویم.

    ظریف با چنین دستور کار فشرده ای با کارن کاراپتیان نخست وزیر ارمنستان و ادوارد نعلبندیان وزیر خارجه این کشور دیدار کرد.
    وزیر خارجه در دیدار با نخست وزیر ارمنستان مجموعه ای از موضوعات همکاری های اقتصادی و بازرگانی، حمل و نقل و انرژی دو کشور را با وی مورد بررسی قرار داد.
    نخست وزیر ارمنستان در این دیدار با تاکید بر اهمیت توسعه روابط با ایران و با بیان این که روند صادرات و واردات بین تهران و ایروان رو به افزایش است، گفت: آمادگی داریم که شرکت های ایرانی بتوانند از طریق ارمنستان از منافع اتحادیه اوراسیا بهره مند شوند.
    کارن کاراپتیان همچنین با اعلام آمادگی از اجرای طرح های ترانزیتی بین ایران و ارمنستان گفت: برای مناسبات با ایران اهمیت ویژه ای قائل هستیم و علاقه مندیم همکاری ها در خصوص انرژی و سایر موضوعات اقتصادی و همکاری در مناطق آزاد ارمنستان و ایران را افزایش دهیم.
    ظریف نیز در این دیدار با اشاره به حضور هیات اقتصادی همراه در سفر به ارمنستان اظهار داشت: شرکت های حاضر در همایش تجاری از بهترین ها هستند و آمادگی دارند تا همکاری های دو جانبه اقتصادی و تجاری را بیش از پیش گسترش دهند.
    بخش پایانی سفر وزیر خارجه به ایروان شرکت در نشست مشترک اقتصادی میان ایران و ارمنستان بود که در ان به همراه ادوارد نعلبندیان همتای ارمنی و با حضور جمعی از فعالان اقتصادی برگزار و در آن راه‌های گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور و زمینه‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران و ارمنستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
    به گزارش رسانه ها، حضور شماری از بازرگانان ایرانی در هیات همراه ظریف در سفر به ارمنستان نشانگر توجه تهران به گسترش همکاری های بازرگانی و اقتصادی با ایروان است.
    این عزم ایران در برگزاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی در ایروان نیز که 31 شهریور ماه در مجموعه نمایشگاهی پایتخت ارمنستان آغاز بکار و به مدت یک هفته دایر بود، تبلور یافت.
    در این نمایشگاه اقتصادی ویژه جمهوری اسلامی 50 شرکت ایرانی حضور داشتند و انواع کالاهای مرغوب و باکیفیت ایرانی قابل رقابت با کالاهای خارجی عرضه شد.
    انتظر می رود سفر وزیر خارجه به ایروان به روند توسعه همکاری های راهبردی ایران و ارمنستان سرعت بیشتری بخشد و اراده سران دو کشور در گسترش این همکاری ها نقش کلیدی و تعیین کننده دارد که مقام های دو کشور در اقدامات خود آن را در دستور کار قرار می دهند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو