عصر بازار

نابودی ۳۷۵ میلیون شغل تا سال ۲۰۳۰

عصر اعتبار- گزارشی جدید نسبت به وضعیت نیروی کار در جهان هشداری تهدید آمیز دارد و به آنها توصیه می‌کند که انعطاف‌پذیری بیشتری داشته‌باشند.

نابودی ۳۷۵ میلیون شغل تا سال ۲۰۳۰
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از میزان، براساس گزارش CNN، موسسه مک‌کینزی گلوبال هشدار داد که تا سال 2030 نزدیک به 375 میلیون کارگر و کارمند باید به واسطه خودکار‌سازی مشاغل حرفه‌های خود را تغییر دهند.

    بیشترین خطر متوجه مشاغل فیزیکی در فضاهایی قابل پیش‌بینی مانند اوپراتور دستگاه‌ها یا آشپز‌های فست‌فودی است. گرد‌آوردنگان و پردازشگران داده نیز در لیست حذف قرار دارند،‌ البته اگر در زمینه‌های وام، نیمه‌حقوقی، حسابداری و اداری فعال باشند.

    به توصیه این گزارش، نیروهای کار برای اینکه بتوانند بقای خود را در این شرایط حفظ کنند باید با آموزش دوباره در زمینه‌ای متفاوت کنار بیایند و دولت‌ها و شرکت‌ها نیز باید به تلطیف این روند گذار دشوار به آنها کمک کنند.

    به گفته سوزان لاند یکی از محققان شرکت مک‌کینزی گلوبال و یکی از نویسندگان این گزارش،‌دوران این مدل قدیمی که انسان‌ها برای 20 سال اول زندگی خود به تحصیل بپردازند و 40 تا 50 سال بعد از آن را کار کنند به پایان رسیده‌است و اکنون باید به فکر آن باشیم که آموزش و یادگیری در کل دوران حرفه‌ای ادامه داشته‌باشد.

    نویسندگان این گزارش باور دارند جهان در در جریان گذار گسترده‌ای قرار گرفته که از اوایل دهه 1900 تا به امروز دیده نشده‌است، دورانی که در آن کشاورزان مزرعه‌ها را رها کرده و به کارخانه‌ها هجوم بردند. این گزارش به نیاز شدید برای تلاشی درحد برنامه مارشال، برنامه‌ای که براساس آن آمریکا پس از جنگ جهانی دوم میلیاردها دلار صرف ساخت و ساز اروپای غربی کرد، تاکید کرده‌است. به گفته این گزارش، چنین برنامه‌ای به سرمایه‌گذاری کلان بخش‌های خصوصی و عمومی روی برنامه آموزشی جدید و برنامه تغییر نیروی کار منجر خواهد شد.

    اگرچه این تحولات می‌توانند چالش‌برانگیز باشند، اما این گزارش توصیه‌هایی برای عبور نیروهای کار از این چالش‌ها دارد. براساس این گزارش اگرچه رونمایی از رایانه‌های شخصی در دهه 1980 برخی از مشاغل را به نابودی کشاند، اما مشاغل جدید‌تر و بیشتری خلق کرد. کارگرانی که با فراگیری مهارت‌های جدید همسو شوند، قادر خواهند بود شغلی جدید بیابند.

    پیش‌بینی‌های نگران‌کننده بر این اساسند که روبات‌ها قرار است به روند شغل انسان‌ها را از آنها بگیرند و بخش زیادی از مشاغل خودکار شوند،‌ اما هنوز شغل کافی برای همه در تمامی بخش‌ها وجود دارد. براساس این گزارش انتظارنمی‌روند این روند خودکارسازی جایگزین مشاغل مدیریتی، تعاملات اجتماعی و یا تخصص‌های کاربردی شوند. باغبان‌ها،‌لوله‌کش‌ها، و پرستاران کودکان و سالمندان در دسته گروه‌هایی هستند که کمتر در معرض تهدید قرار دارند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی