عصر بازار

یک مقام مسئول تشریح کرد؛

جزییات فعالیت اولین صندوق ارزی بازار سرمایه

عصر اعتبار- مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس، با اعلام تهیه و تدوین اساسنامه و امیدنامه نمونه صندوق ارزی در بازار سرمایه، جزییات فعالیت این صندوق را تشریح کرد.

جزییات فعالیت اولین صندوق ارزی بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، محمدرضا معتمد اظهارداشت: در تدوین اساسنامه و امیدنامه صندوق ارزی با توجه به تعامل سازمان بورس و اوراق بهادار با بانک مرکزی، نظرات کلی آن بانک نیز دریافت و اعمال شده است.

    هدف صندوق

    وی با بیان اینکه صندوق سرمایه گذاری ارزی با هدف پاسخ به نیاز سرمایه گذاری آن دسته از سرمایه گذاران که اقدام به خرید و نگهداری ارزی می کنند، ایجاد شده است، تصریح کرد: فعالیت این صندوق صرفاً جمع آوری سپرده های ارزی است. همچنین این صندوق در سپرده های ارزی بانکی سرمایه گذاری می کند و مجاز به سرمایه گذاری در امور دیگری نیست.

    ساختار صندوق

    معتمد در ادامه در خصوص ساختار صندوق ارزی هم گفت: ساختار صندوق مبتنی بر صدور و ابطال بوده و دارای واحدهای سرمایه گذاری ممتاز و عادی است. علاوه بر این، اختیارات و ویژگی های دارندگان واحدهای مذکور مشابه سایر صندوق های سرمایه گذاری که دارای واحدهای ممتاز و عادی هستند، خواهد بود.

    وی افزود: همچنین کلیه دریافت ها از سرمایه گذاران و پرداخت به آنان به ارز منتخب صندوق انجام می گیرد و صندوق می تواند تنها به یک ارز مشخص که از ابتدا تعیین و اعلام شده است، اقدام به فعالیت کند. به گفته معتمد، حداقل سرمایه صندوق هم به گونه ای تعیین می شود که مبلغ حداقل سرمایه لازم برای تاسیس صندوق های سرمایه گذاری را که صد میلیارد ریال است، تامین کند.

    مکانیسم فعالیت

    مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، در خصوص سازو کار و مکانیسم این صندوق اظهار داشت: در این صندوق، سرمایه گذاران به جای آنکه ارز را خریداری و نگهداری کنند، آن را به حساب صندوق واریز و گواهی سرمایه گذاری دریافت می کنند.

    معتمد همچنین در پاسخ به این سوال که متقاضیانی که قصد خرید یونیت های صندوق ارزی را دارند از چه مزایایی در مقایسه با بازار فیزیکی ارز برخوردار خواهند بود، گفت: با توجه به اینکه انتظار می رود، حجم ارز جمع آوری شده به این روش بالا باشد، صندوق می تواند در یک بانک مشخص که دارای مجوز سپرده گذاری ارزی است منابع را سرمایه گذاری کند و در این حالت نرخ سود به مراتب بالاتری نسبت به نرخ سودی که سرمایه گذاران به صورت انفرادی می توانند به دست بیاورند، نصیب آنان می شود.

    وی افزود:  از طرف دیگر با توجه به سیال بودن منابع صندوق، چنانچه سرمایه گذاران از صندوق خارج شوند، وجود سرمایه گذاران جدیدی که گواهی سرمایه گذاری برای آنان صادر می شود، منابع خروجی صندوق را می تواند جبران کند و به این وسیله میزان سپرده اصلی صندوق نزد بانک منتخب حفظ شده و صندوق قادر به انعقاد قرارداد سپرده گذاری بلندمدت که نرخ سود بیشتری را نصیب سرمایه گذاران می کند، می شود.

    شرایط خروج از صندوق

    مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار توضیح داد: در مواردی که سرمایه گذار قصد خروج از صندوق را دارد، با توجه به هزینه کمتر صندوق برای ابطال سپرده ها نزد بانک منتخب، خروج سرمایه گذار از صندوق با هزینه کمتری برای وی انجام می شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو