عصر بازار

فروش ۳ هزار میلیاردی فناوری توسط شرکت‌های دانش‌بنیان

عصر اعتبار- معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به فروش ۳ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری گفت: این شرکت‌ها تعداد ۲ هزار و ۴۷۸ ایده را به محصول تبدیل کرده‌اند که نیمی از آن ها تجاری سازی شده‌اند.

فروش ۳ هزار میلیاردی فناوری توسط شرکت‌های دانش‌بنیان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا ، دکتر مسعود برومند با اشاره به وضعیت رشد علمی در کشور، افزود: بر اساس گزارش پایگاه IFI در سال 2016 تعداد 47 هزار و 200 مقاله از سوی محققان دانشگاهی و مراکز پژوهشی منتشر شده است که این تعداد در پایگاه اسکوپوس به بیش از 50 هزار مقاله می‌رسد.

    وی رشد تولید مقالات علمی ایران را 18 درصد ذکر کرد و ادامه داد: بر اساس گزارش‌های IFI و اسکوپوس رتبه تولیدات علمی ایران 16 جهانی است.

    معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه ایران با دارا بودن یک درصد جمعیت جهان سهم 1.9 درصدی در تولید علم جهانی را دارد، اظهار کرد: رتبه ایران در تولید مقالات داغ و پر استناد در سال 2016، 21 بوده که این رتبه در سال 2011، 39 گزارش شده است.

    به گفته وی، این عدد شانسی رخ نداده،‌ بلکه همه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی برای ارتقاء و بهبود مقالات اهتمام زیادی ورزیده‌اند.

    برومند با اشاره به توجه دانشگاه‌ها به انتشار مقالات خود در مجلات معتبر جهانی، گفت: بر این اساس در سال 2016 از 1.9 درصد مقالات جهانی چاپ شده حدود 2.9 درصد آن جزء مقالات پر استناد بوده‌اند که این نشان می‌دهد کمیت از کیفیت پیشی گرفته است.

    معاون پژوهشی وزیر علوم با تاکید بر اینکه ایران در شتاب علمی در سال 2016 رتبه 2 را کسب کرده است، خاطرنشان کرد: این رتبه در سال 2015، 5 و در سال 2016، رتبه 6 گزارش شده است.

    به گفته برومند، متوسط رشد مدارک ثبت شده در دنیا 6 درصد است که این میزان برای ایران 20 درصد بوده است.

    دیپلماسی علمی

    برومند با بیان اینکه ایران در 8 سال رشد 4 درصدی در دیپلماسی علمی دارد، گفت: علاوه بر آن این امر به گونه‌ای است که مقالات مشترک با سایر دانشمندان اجرایی شد که این امر باعث شد مجموعه وزارت علوم در این زمینه رشد 56 درصدی داشته است.

    تولید فناوری، تلاش محققان کشور

    معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با اشاره به ایجاد 42 پارک فناوری و 186 مرکز رشد در کشور، گفت: تا پایان شهریور ماه امسال تعداد 4 هزار و 716 واحد فناور در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد مستقر شدند که از این تعداد حدود هزار و 65 شرکت به عنوان شرکت دانش‌بنیان معرفی شده‌اند.

    به گفته وی، این تعداد شرکت دانش‌بنیان 30 هزار شغل در کشور ایجاد کرده‌اند.

    برومند با اشاره به میزان گردش مالی از پارک‌های علم و فناوری، توضیح داد: در حال حاضر میزان صادرات پارک‌های علم و فناوری از 200 میلیون دلار فراتر رفته است، ضمن آنکه تعداد 2 هزار و 478 ایده تبدیل به محصول شده‌اند که نیمی از آن‌ها که بالغ بر هزار و 259 مورد می‌شود، به تجاری‌سازی رسیده‌اند.

    وی با تاکید بر اینکه شاید به نظر برسد این میزان کم است و رشد تجاری‌سازی کند است، ادامه داد: ولی این در حالی است که در سال قبل این شرکت‌ها بالغ بر 3 هزار میلیارد تومان فروش داشته‌اند که این عدد می‌تواند این شرکت‌ها را به بازارهای جهانی نزدیک کند.

    برومند با اشاره به دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان در فن بازار سال گذشته، اظهار کرد: در فن بازار سال گذشته 77 میلیارد تومان قرارداد منعقد شد که پیش‌بینی ماست که این میزان افزایش یابد.

    تعداد ثبت اختراعات

    برومند با اشاره به تعداد اختراعات ثبت شده از سوی محققان کشور افزود: بر اساس آمارهای انجمن جهانی مالکیت فکری، تعداد هزار و 272 اختراع به ثبت رسیده است.

    ایجاد زیرساخت‌ها برای توسعه علم و فناوری

    معاون وزیر علوم با اشاره به ایجاد 359 انجمن علمی در کشور، افزود: برای این تعداد انجمن علمی باید زمینه‌ای فراهم شود تا نقش بیشتری در فرآیند پژوهش و فناوری داشته باشند.

    به گفته برومند، تعداد 447 موسسه فناوری و تعداد هزار و 258 نشریه علمی در کشور ایجاد شده است که از این تعداد نشریات علمی هزار و 170 نشریه پژوهشی است.

    برومند با تاکید بر اینکه ایران 208 دانشمند یک درصد برتر جهان را دارد، افزود: علاوه بر این، ایران در شاخص نوآوری رتبه 75 را در میان 127 کشور دنیا به دست آورده است و این در حالی است که این رتبه در سال گذشته 120 بوده است.

    معاون پژوهشی وزیر علوم همچنین به تعداد دانشگاه‌های برتر کشور در دنیا اشاره کرد و ادامه داد: بر اساس رتبه‌بندی شانگهای، ایران در سال 2016،  8 دانشگاه ایرانی را به عنوان دانشگاه‌های برتر جهانی معرفی کرده است که این تعداد در سال 2013 یک دانشگاه بوده است.

    به گفته وی، بر اساس رتبه‌بندی تایمز 17 دانشگاه ایرانی در میان دانشگاه‌های برتر دنیا قرار گرفته‌اند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو