عصر بازار

غلبه دلار بر طلا در بازارهای جهانی

عصر اعتبار- الگوی تکراری اثرگذاری بحران موشکی کره‌شمالی باز هم بازارهای جهانی را به واکنش واداشت. واکنش بازار‌ها به بحران موشکی تا عصر روز چهارشنبه در دو نوبت متفاوت رخ داد.

غلبه دلار بر طلا در بازارهای جهانی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد, در اولین نوبت، خبر برنامه جدید موشکی شمالی‌ها، اونس فلز زرد را تا چند میلیمتری مرز روانی 1300 دلاری بالا کشاند. خبرگزاری «کیودو» ژاپن سه روز پیش از دریافت امواج رادیویی با محتوای آزمایش موشکی جدید پیونگ‌یانگ خبر داده بود. پس از انتشار این خبر، زمینه برای پناه به کالای امنی مانند فلز زرد مهیا شده بود. از طرفی رقیب دیرینه این فلز گرانبها، دلار آمریکا، از شرایط مناسبی برای جلوگیری از تقویت طلا برخوردار نبود. فقدان توان رشد دلار با خبر ژاپنی‌ها همگام شد تا اونس فلز زرد خیز چند دلاری برای لمس قیمت 1300 دلار بردارد. خیزش طلا با کمرنگ شدن خبر طرح آزمایشی پیونگ‌یانگ، تا نیمه‌شب دوشنبه به ثمر ننشست و اونس به عقب بازگشت. در ادامه با آغاز بازار سه‌شنبه، قیمت اونس تحت تاثیر خبر‌های داغ آمریکایی تغییر محسوسی نکرد. لایحه مالیات و اشتغال پیشنهاد شده توسط تیم اقتصادی ترامپ، روی میز کمیته بودجه سنا قرار گرفته بود و جروم پاول به‌عنوان کاندیدای رئیس‌جمهوری برای تصدی کرسی ریاست فدرال رزرو، باید در مقابل کنگره حاضر می‌شد. بازارها تحت این شرایط، ترجیح دادند با احتیاط به کار خود ادامه دهند و قیمت طلا و ارزش اسکناس آمریکایی نیز نوسانات کم‌دامنه‌ای را در روز سه‌شنبه تجربه کردند. در حالی که روز پرحاشیه اما کم‌تحرک سه‌شنبه پایان یافته بود، پیش‌بینی توکیو درباره پیونگ‌یانگ، به تحقق پیوست. اما اینبار خبری از تقویت اونس نشد؛ چراکه دلار از سه جبهه متفاوت تحت حمایت قرار گرفته بود.  چهارشنبه صبح، موشک بالستیک کره‌ای‌ها شلیک شد و به تبع آن انتظار همیشگی از رشد قیمت اونس طلا به بازار‌ها رسوخ کرد. اما خبری از تقویت اونس طلا در بازارها نشد و اتفاقا تا ساعت 8 دیشب قیمت آن به 1284 دلار کاهش یافت.

    یکی از دلایلی که تحلیلگران بازار اونس به روند قیمت‌های دیروز این فلز نسبت می‌دهند، پیش‌خور شدن اثر افزایشی بحران موشکی کره با انتشار خبر ژاپنی‌ها است. این دسته از کارشناسان، رشد روزهای گذشته فلز زرد به‌دلیل احتمال آزمایش موشکی جدید پیونگ‌یانگ را نهایت قدرت این عامل ژئوپلیتیک عنوان کردند. از طرف دیگر بروز سه جبهه حمایتگر از شاخص دلار، در حال خنثی‌سازی اثر کره‌ای‌ها هستند. در جبهه نخست، گزارش شاخص اطمینان مصرف‌کنندگان آمریکایی به بیشترین میزان خود در 17 سال اخیر رسید تا شاخص دلار پشتوانه گرمی یافته باشد. در جبهه بعدی گزینه دونالد ترامپ برای ریاست فدرال رزرو، سه‌شنبه شب مقابل کنگره قرار گرفت و سناتورهای هر دو جناح شرایط سختی برای وی به وجود نیاوردند. این طرز برخورد سنا با پاول، به بازارها اطمینان داد که جروم پاول رئیس جدید فدرال رزرو خواهد بود. اما در آخرین جبهه حمایتی، کمیته بودجه سنا، آینده طرح مالیات و اشتغال ترامپی‌ها را با 12 رای موافق و 11 رای مخالف، به صحن عمومی سنا فرستاد. عبور این طرح از فیلتر کمیته سخت‌گیر بودجه، آینده این طرح را مثبت جلوه داد تا دلار از حامی دیگری برای مقابله با طلا سود برده باشد.

    سه حامی دلار
    رکورد 17ساله: شاخص اطمینان مصرف‌کنندگان آمریکایی از دسامبر سال 2000 تا ماه گذشته، عدد 129 واحدی را لمس نکرده بود. گزارش سه‌شنبه، این شاخص را 129.5 واحد ثبت کرد. از آنجا که میزان پیش‌بینی شده این شاخص 5.5 واحد کمتر از عدد واقعی بود، دلار اولین گزارش نیروزای خود در این هفته را تجربه کرد.

    گام بلند طرح مالیاتی ترامپ: لایحه مالیات و اشتغال، با تمام معضلاتی که داشت از سد کمیته بودجه سنا نیز گذشت. همانطور که در گزارش روز گذشته اشاره شد، تنها راه به تصویب رسیدن این لایحه در کمیته بودجه، لابی سنگین ترامپ با جمهوری‌خواهان منتقد بود. به‌نظر می‌رسد دونالد ترامپ، رضایت هم‌قطاران خود را به خوبی جلب کرده است. «دنیای اقتصاد» در روزهای آینده به تفصیل این مساله را بررسی خواهد کرد.

    پاول، آماده برای ریاست: جروم پاول سه‌شنبه شب مورد استقبال سناتورهای آمریکایی در کنگره قرار گرفت. وی در این جلسه با چالش خاصی مواجه نشد؛ چراکه آینده فدرال رزرو را با تغییر خاصی معرفی نکرد. او از تداوم سیاست‌های پولی پیشین، نرمال شدن نرخ بهره، کاهش تراز بودجه فدرال و رشد اقتصادی آمریکا به‌عنوان اهدافش یاد کرد. «دنیای اقتصاد» در روز‌های پیش رو به بررسی اهداف پاول و تغییرات اتمسفر پولی آمریکا با ریاست او خواهد پرداخت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی