عصر بازار

تب ۴۰ درجه‌ای مسکن در روز‌های سرد زمستانی

عصر اعتبار- در حالیکه بسیاری از کارشناسان مسکن مدعی بودند که قیمت مسکن افزایش نمی‌یابد، اما با اعلام جدیدترین آمار‌ها از بازار مسکن قیمت‌ها جهش ۱۰ تا ۴۰ درصدی داشته است.

تب ۴۰ درجه‌ای مسکن در روز‌های سرد زمستانی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،  این روز‌ها اوضاع و احوال بازار مسکن به شدت دگرگون شده به طوریکه افزایش قیمت آن باعث غافلگیری بسیاری از کارشناسان مسکن شده است.

    براساس گزارشات میدانی قیمت مسکن افزایش 10 تا 40 درصدی قیمت شاهد بوده، به طوریکه باعث شده بسیاری از متقاضیان و خریداران مسکن از خرید آن عقب نشینی کرده که این امر اثر منفی بر  بازار داشته است.

    طبق آماری که بانک مرکزی برای قیمت مسکن در آبان ماه منتشر کرد، میانگین قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 48.9 میلیون ریال بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 2.1 درصد و 10.9 درصد افزایش نشان می‌دهد.

    گفتنی است؛ بیشترین رشد میانگین قیمت در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل به منطقه 5 معادل 17.1 درصد و کمترین میزان رشد به منطقه 3 معادل 4 درصد تعلق دارد.

    در میان مناطق 22 گانه شهرداری تهران بیشترین میانگین قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده، معادل 102.7 میلیون ریال به منطقه یک و کمترین آن با 23.7 میلیون ریال به منطقه 18 تعلق داشته است که نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 5.5 درصد و 10.8 درصد افزایش نشان می‌دهند.

    براین اساس در هشت ماهه نخست امسال تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 113 هزار و 800 واحد مسکونی رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش 7.7 درصدی را نشان می‌دهد.

    در این مدت متوسط قیمت یک مترمربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران 46.5 میلیون ریال بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 7.1 درصد افزایش نشان می‌دهد.

    افزایش 100 درصدی قیمت میلگرد در بازار مسکن

    صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس  با بیان اینکه قیمت مسکن طی ماه‌های گذشته 10 درصد افزایش یافته است، اظهار کرد: بعید به نظر می‌رسد که قیمت‌های مسکن بیش از این میزان با افزایش روبرو شود.

    وی در خصوص افزایش قیمت مسکن گفت: فضای روانی مبنی بر رونق پیدا کردن بازار مسکن، ارائه تسهیلات و حمایت‌های مالی بانک مسکن از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت مسکن طی ماه‌های گذشته به شمار می‌رود.

    سخنگوی کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: پرداخت تسهیلات از سوی صندوق پس انداز یکم نقش موثری در بهبود وضعیت بازار داشته به طوریکه میزان اخذ پروانه‌های ساختمانی و معاملات مسکن در حد قابل توجهی رونق داشته است.

    بدری بیان کرد: میزان قابل توجهی از معاملات مهم مربوط به انتقال مالکیت و مشارکت بوده که این خود زمینه ساز رشد معاملات مسکن طی ماه‌های گذشته بوده است.

    سخنگوی کمیسیون عمران مجلس، یادآور شد: مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت مسکن رشد بیش از حد قیمت مصالح بوده، به طوریکه قیمت میلگرد طی ماه‌های گذشته 100 درصد، قیمت سیمان 30 درصد و میزان دستمزد کارگران بیش از حد رشد داشته است.

    قیمت مسکن از شاخص نرخ تورم عبور کرده است

    مصطفی خسروی رییس اتحادیه مشاوران املاک کشوری با بیان اینکه قیمت‌های مسکن از میزان شاخص تورم عبور خواهد کرد، اظهار کرد: این افزایش قیمت مسکن با توجه به پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها طبیعی است.

    خسروی با بیان اینکه افزایش قیمت مسکن تا اسفند ماه از شاخص تورم عبود خواهد کرد، افزود: میزان شاخص تورمی که بانک مرکزی برای معاملات اقلام دولتی ارائه کرده ،  معادل 14 درصد است و اقلام غیر دولتی آن بیش از 20 درصد خواهد بود.

    رییس اتحادیه مشاوران املاک کشوری در خصوص افزایش میزان ساخت وساز‌ها  گفت: با توجه به اقدامات شهرداری و حرکت‌های اقتصادی که از سوی آنها انجام شده میزان ساخت و ساز‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایش یافته است.

    وی تاکید کرد: با توجه به افزایش حجم ساخت وساز به طور حتم میزان معاملات نیز رشد خواهد کرد.

    براساس این گزارش چند ماهی است که بیشتر مسئولان و کارشناسان مدعی رونق گرفتن بازار مسکن بدون افزایش قیمت بودند که با اعلام این گزارش از سوی بانک مرکزی بسیاری از آن‌ها غافگیر شدند و این خود بهانه جدید برای ادعا‌های جدید شده است.

    در همین خصوص بهروز ملکی مدیرکل تجهیز منابع وزارت راه و شهرسازی در برنامه گفتگوی ویژه خبری با بیان اینکه صدور پروانه ساختمان 10 درصد و ارزش افزوده بخش مسکن 7 درصد امسال در مقایسه با پارسال افزایش یافته است، گفت: با ساخت مسکن مهر و تزریق منابع نفتی به بخش مسکن در برخی سال‌ها تولید به‌شدت افزایش یافت، به‌طوریکه از سال 89 تا 92 برای ساخت 750 هزار واحد مسکونی پروانه ساختمان صادر شد.

    ملکی در ادامه افزود: در طرح جامع مسکن برنامه بلندمدتی در این بخش برای مسکن‌اولی‌ها، بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی تا سال 1405 دیده شده است.

    وی گفت: شمار ثبت‌نام‌کنندگان در صندوق پس‌انداز مسکن‌اولی به‌زودی به 300 هزار نفر می‌رسد.

    مدیرکل تجهیز منابع وزارت راه و شهرسازی افزود: به متقاضیان مسکن‌اولی ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده تسهیلات 8 درصدی داده می‌شود و انبوه‌سازان هم در این بافت‌ها می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

    وی افزود: تنها با پمپاژ پول در یک بخش نمی‌توان کار مثبتی انجام داد و وظیفه دولت نهادسازی در حوزه مسکن است، چنانچه سیاست‌های دولت در حوزه پولی تغییر کند بازار مسکن تأثیر خواهد پذیرفت.

    ملکی در ادامه تصریح کرد: محتمل‌ترین سناریو درباره رشد قیمت مسکن در هر فصل، افزایش قیمت به‌اندازه تورم در همان فصل خواهد بود.

    مدیرکل تجهیز منابع وزارت راه و شهرسازی گفت: در بازار اجاره مسکن تا پایان سال هم افزایشی نخواهیم داشت، حتی ممکن است شاهد کاهش اجاره‌بها هم باشیم.

    ملکی با بیان اینکه قیمت کالا و خدمات در مقایسه با پارسال 50 تا 60 درصد افزایش یافته است، افزود: در حوزه مسکن هم به طور طبیعی باید همین افزایش رخ می‌داد، در حالیکه افزایش نرخ مسکن کمتر از میانگین شاخص کل است.

    در همین راستا وزارت راه وشهرسازی عملکرد 100 روزه خود را در خصوص بازار مسکن ارائه کرده که عبارت است از ارائه برنامه مسکن در حوزه بافت‌های نابسامان در 11 فعالیت به همراه ابزار‌های مورد نیاز به سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، تهیه برنامه مشترک ستاد ملی بازآفرینی و شورای عالی معماری و شهرسازی، تصویب اساسنامه شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران به سازمان بازآفرینی و توسعه شهری ایران در کمیسیون اصلی دولت، تدوین برنامه عملیاتی اقدام مشترک برای کنشگران محلات هدف بازآفرینی (2700 محله برای 10 سال) و ارائه در ستاد ملی بازآفرینی، بهسازی، تکمیل و تحویل 360 واحد مسکونی به خانوار‌های دارای حداقل دو معلول، پیگیری ساخت معادل 250 واحد مسکونی در اراضی واگذار شده طبق تفاهمنامه منعقده با خیرین) واگذاری معادل 500 واحد مسکونی برای اقشار ویژه، انجام 34 پروژه تحقیقاتی و ابلاغ 38 پروژه در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از مهم‌ترین اقدامات دولت در حوزه مسکن به شمار می‌رود.

    نوسازی بافت‌های فرسوده مهم‌ترین برنامه‌ای بود که دولت در ابتدای برنامه‌های خود برای بهبود بازار مسکن مطرح کرد، اما متاسفانه عملکرد 100 روزه دولت حاکی از آن است که تا به امروز اقدامات موثری برای بهبود آن انجام نداده است، به طوریکه بسیاری از اعضای کمیسیون عمران معتقد هستند که از نوسازی سالانه 900 هزار واحد بافت فرسوده تنها 58 هزار واحد نوسازی شده است.

    طبق گفته بسیاری از انبوه سازان نرخ سود تسهیلات اوراق مسکن برای متقاضیان مسکن وسازندگان بیش از 22 درصد است که این موضوع خود باعث ایجاد مشکلات بسیاری درحوزه ساخت و نوسازی بافت‌های فرسوده می‌شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو