عصر بازار

رییس هیأت مدیره سازمان بورس ؛

صندوق طلا می تواند جلوی ریسک امنیتی را بگیرد

عصر اعتبار- نایب رییس هیأت مدیره سازمان بورس گفت: صندوق طلا به سرمایه گذاران کمک می کند تا بدون تقبل ریسک امنیتی نوسان های طلا را تجربه و به معامله بپردازند.

صندوق طلا می تواند جلوی ریسک امنیتی را بگیرد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، رییس هیأت مدیره سازمان بورس درخصوص راه اندازی صندوق طلا اظهار کرد: صندوق طلا از انواع صندوق سپرده کالا محسوب می شود و در بورس کالا به داد و ستدد طلا می پردازند، البته کالاهای مختلف می‌توانند مورد مبنای ایجاد این صندوق قرار بگیرد اما در صندوق طلا، محوریت با این محصول گران بها است.

    وی ادامه داد: مصداق سازوکار در نظر گرفته شده برای صندوق طلا همانند این است که شخصی از بانک‌ها سکه طلا خریداری می کند و در گاو صندوق خود ذخیره می کند و  بر اساس سکه ی خریداری شده گواهی سپرده طلا منتشر می‌شود و آن شخص بنا بر گواهی و یا اوراق مبتنی بر آن سند خرید قانونی خود را تایید می کند لذا با احداث این صندوق خود سکه داد و ستد نمی شود اما با اوراق صادره بهایی به ارزش طلای خریداری شده به فرد خریدار اعطا می شود.

    سعیدی در بررسی مزیت های صندوق طلا اظهار کرد: صندوق مذکورکمک می کند تا امنیت و جوانب نگه داری طلا آسان شود و افراد به واسطه مشارکت در این صندوق، دیگر ریسک های امنیتی را متحمل نمی شوند و در کنار این موضوع با مشارکت در صندوق طلا نوسان های طلا را تجربه می کنند.

    نایب رییس هیأت مدیره سازمان بورس گفت: تجربه نوسان های طلا در این صندوق موجب می شود که انگیره حفظ سرمایه در طلا همچنان باقی بماند و در عوض ایجاد التهاب در بازار فیزیکی طلا در مکانی کنترل شده شکل گیرد.

    وی افزود: صندوق طلا علاوه بر اینکه انگیزه سرمایه داران را در سرمایه گذاری بر این فلز گران بها حفظ می کند، موجب می شود که معاملات هم به وضوح شکل گیرد زیرا در داد و ستد های آن معین می شود که چه شخصی به چه مقداری سرمایه گذاری کرده است و فضای شفاف بازار سرمایه بر معاملات نور می افکند.

    نایب رییس هیأت مدیره سازمان بورس مطرح کرد: عده ایی از فعالان بازار سرمایه تمایل دارند نوسانات قیمت طلا را در سبد سرمایه گذاری خود نگه دارند زیرا شرایط رکود اقتصادی در بعضی از اقتصاد به وجود می‌آید.

    سعیدی در تشریح نوسان های طلا یادآورشد: زمانی که اقتصاد در شرایط رونق خود قرار دارد، قیمت نفت و کالاهای اساسی و فلزات افزایش پیدا می کند و قیمت طلا با کاهش رو به رو می شود.

    وی با تاکید بر اینکه صندوق پروژه دخالتی در نوسان های طلا ندارد، اذعان کرد: عده ایی برای آنکه فرصت‌‍ های سرمایه گذاری‌ متنوع داشته باشند، بخشی از سرمایه گذاری خود را به طلا اختصاص می دهند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی