عصر بازار

بازاری که امسال پربازده‌ترین شد

عصر اعتبار- بازار سرمایه همچنان بر مدار رکورد زنی است؛بازاری که پیش از این خیلی ها به رشد آن امیدی نداشتند،حالا بازهم در صدر توجه سرمایه گذاران قرار گرفته است.

بازاری که امسال پربازده‌ترین شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین، بازار سرمایه پس از طی کردن یک دوره طولانی  رکود، در ماههای اخیر رشد قابل توجهی را تجربه کرده ،به طوری که حتی رکورد قبلی خود را هم شکسته است.

    شاخص کل بورس که  در نیمه مهر ماه ماه با ثبت 84 هزار واحد به بالاترین رکورد سال جاری خود رسیده بود،در پایان آبان ماه 88 هزار واحدی شد و به  رکورد 89 هزار واحدی دیماه 92 نزدیک شد.برخی ها این افزایش را حباب عنوان کردند و برخی ها هم گفتند،اثرات افزایش نرخ ارز است.اما این افزایش ادامه یافت و رکورد دی ماه چهارسال پیش را هم شکست.حالا این بازار با ثبت 91 هزار واحد در هفته اول آذرماه می رود که یکی از پربازده ترین بخش اقتصاد ایران در سال جدید باشد.

    شاخص کل بورس در پایان سال گذشته 77 هزار و 230 واحد بود که با طی کردن روندی صعودی به ویژه از نیمه تابستان به بعد تا بالای 87 هزار واحد پیش رفت. این میزان رشد شاخص بورس نشان دهنده بازدهی 14 درصدی بازار سرمایه در 8ماه سال 96 است.

    الزام بانک ها به رعایت نرخ سود بانکی 15 درصدی از سوی بانک مرکزی و افزایش نرخ ارز از عوامل داخلی افزایش  شاخص بورس بوده است.

    رکورد زنی ادامه دارد

    شاخص بورس در جریان معاملات پایان آبان ماه با رشد 1333 واحدی به رقم 89 هزار و 339 واحد رسید. در جریان این معاملات تعداد 4032 میلیون انواع اوراق بهادار به ارزش 9919میلیارد ریال در بیش از 227هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب 6 و 29 درصد رشد و 5 درصد افت را نشان می دهد.

    این روزها شاخص کل بورس از کانال 91 هزار واحدی عبور کرده است. این شاخص در هفته جاری به پشتوانه فولادی‌ها و معدنی‌ها از 91 هزار واحد هم گذشته و آخرین رکورد دماسنج بورس اوراق بهادار تهران این شاخص را 91 هزار و 263 هزار واحد نشان می دهد. آخرین رکوردی که بورس ثبت کرده مربوط به سال 1392 است که شاخص کل بورس کانال 89 هزار واحد را تجربه کرد. اغلب کارشناسان بازار سرمایه عقیده دارند که این دفعه شاخص بورس ارتفاع 90 هزار واحد را نیز فتح خواهد کرد.

    منصور کریمی، کارشناس بازار معتقد است:« افزایش قیمت جهانی نفت، رشد دلار و فروکش کردن اظهارات خصمانه رئیس جمهوری امریکا در قبال برجام از جمله دلایل رشد شاخص هستند.»

    التبه گروه دیگر معتقد هستند که با توجه به افزایش ورود خریداران، شاخص بورس از قدرت کافی برای وارد شدن به کانال 90 هزار واحدی و بالاتر برخوردار است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بخش عمده رشد شاخص در معاملات ، ناشی از رشد قیمت فلزات و مواد معدنی در بازارهای جهانی و تأثیر مثبت آن بر بازار بورس ایران بود. رشد قیمت فلزات و مواد معدنی در بازارهای جهانی، موجب افزایش قیمت سهام شرکت‌های مرتبط در بازار سرمایه ایران شده، به طوری که گروه فلزات اساسی را در صدر علاقه مندی‌های سهامداران قرار داده است.

    بازار پربازده

    بررسی ها نشان می دهد از ابتدای امسال تا کنون شاخص بورس با 14 درصد افزایش و شاخص کل هم وزن با 11.6 درصد افزایش عدد 17546 واحد را تجربه کرد.

    در این میان سه صنعت «محصولات شیمیایی» با 16درصد، «فلزات اساسی» با 16 درصد و فراورده های نفتی با 16 درصد بیشترین ارزش و «محصولات شیمیایی» با 20 درصد، «خودرو و ساخت قطعات» با 18.8 درصد و «فلزات اساسی» با 15.6 درصد بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند.

    اثرات دلار 4 هزار و 100 تومانی

    خیلی ها افزایش نرخ ارز را یکی از عوامل رشد شاخص بورس می دادند،به این دلیل که درآمدهای صادراتی شرکت هایی که صادرات محور هستند،افزایش یافته است. سیدحمید میرمعینی در گفت وگو با خبرآنلاین درباره تاثیر افزایش قیمت ارز بر بازار سرمایه می گوید:«افزایش قیمت ارز طی روزهای اخیر بر روی فروش شرکت هایی که درآمدهای آنها مبتنی بر درآمد ارزی است،تاثیر مثبت دارد؛اما حتما این افزایش بر روی شرکت هایی که کالاهای وارداتی و مواد اولیه وارد می کنند،تاثیر منفی دارد. صنایع صادرات محور با فرصتی که افزایش قیمت ارز در اختیار آنها قرار می دهد می توانند به درآمد ارزی بیشتری دست یابند و البته در کلیت این موضوع به نفع اقتصاد کشور خواهد بود و درآمدهای صادراتی افزایش می یابد»

    به گفته وی«در مجموع آنچه امروز در بازار ارز اتفاق افتاده به نفع بورس است در صورتی که ریسک های سیاسی هم کنترل شود،می توان امیدوار بود که بازار سرمایه طی ماههای آینده با رشد مواجه خواهد شد.»

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو