عصر بازار

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد:

رشد بازار سرمایه، محصول رونق نسبی اقتصاد ملی و روند جهانی

عصر اعتبار- علی سعیدی، نایب رییس هیات مدیره و معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در بخش خبر شبکه یک سیما حاضر شد و عوامل رشد اخیر بازار سرمایه را تشریح کرد

رشد بازار سرمایه، محصول رونق نسبی اقتصاد ملی و روند جهانی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از سنا ، نایب رییس هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه قیمت سهام ناشران بورسی، سود شرکت ها و در نهایت رشد شاخص تحت تاثیر عوامل درونی و برونی اقتصادی و همچنین عوامل بین المللی است، گفت: در هقته گذشته قیمت فلزات اساسی مانند سرب، روی و فولاد با افزایش روبرو بود و این رویداد منجر به افزایش ارزش سهام شرکت های معدنی و فلزی حاضر در بازار سرمایه شد. همچنین تداوم کاهش عرضه جهانی نفت رشد قیمت آن را به همراه داشت و در نتیجه سهام شرکت های نفتی و پالایشگاهی نیز با رشد روبرو شد.

    علی سعیدی کاهش نرخ سود سپرده بانکی و افزایش نرخ ارز را دو عامل تاثیر گذار دیگر عنوان کرد و گفت: این عوامل بر سود آوری شرکت ها، قیمت سهام و در نهایت شاخص کل تاثیر مثبت داشت.

    وی با بیان اینکه رشد بازار سرمایه هم محصول رشد اقتصادی و هم متاثر از روند جهانی اقتصاد است، گفت: در سال جاری بودجه شرکت های بورسی و فرابورسی تعدیل مثبت داشت و این نشانی از رونق نسبی اقتصاد و بهبود وضعیت بنگاه های اقتصادی است و به طور کلی این عوامل رشد امروز بازار سرمایه را رقم زده است.

    معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به این پرسش که چه مکانیزم هایی برای توسعه بازار سرمایه و تسهیل پذیرش بنگاه های اقتصادی در بورس پیش بینی شده است، گفت: شرکت های بسیاری تقاضای خود را برای حضور در بورس تهران و فرابورس ارایه داده اند و این تقاضاها در هیات پذیرش بررسی شده است.

    وی با بیان اینکه زمان پذیرش تا عرضه شرکت ها حدود 6 ماه است، افزود: حضور شرکت ها در بازار سرمایه یک فرایند شامل پذیرش، درج در تابلو و عرضه است و برای تحقق آن باید تداوم سودآوری شرکت ها، شفافیت آنها و برخورداری از صورت های مالی استاندارد برای هیات پذیرش احراز شود.

    سعیدی با تاکید بر اینکه برای حضور در بازار سرمایه ضروری است همه مستندات قانونی و حقوقی شرکت ها از اصالت لازم برخوردار باشد، افزود: اگر مستندات قانونی شرکت ها از استاندارد لازم برخوردار باشد در کمترین زمان ممکن پذیرش می شوند و حداقل زمانی برای آن تعیین نشده است.

    وی ادامه داد: اما در صورتی که مدت زمان پذیرش شرکت ها از 6 ماه عبور کند، این احتمال وجود دارد که در صورت های مالی آنها تغییرات مهمی روی داده باشد، لذا لازم است بر اساس رسالت سازمان بورس و اوراق بهادار مستندات قانونی آنها مجددا در هیات پذیرش بررسی شود.

    معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن بیان اینکه گزارش ها نشان می دهد بازار سرمایه در افق بلند مدت مقابل بازار های رقیب همواره بازدهی قابل قبولی داشته است، به موضوع ورود سرمایه گذاران غیر حرفه ای به بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: بازار سرمایه با مسایل پیچیده شرکتی و همچنین مسایل اقتصاد جهانی و داخلی روبرو است و به رصد مداوم نیاز دارد از اینرو به سرمایه گذاران غیر حرفه ای پیشنهاد می کنیم از طریق صندوق های سرمایه گذاری به بازار سرمایه وارد شوند و اطلاعات لازم را از طریق شرکت های پردازش اطلاعات مالی کسب کنند.

    سعیدی با تاکید بر اینکه همه آحاد جامعه می توانند در بازار سرمایه سرمایه گذاری کنند، افزود: سرمایه گذاران تازه وارد به بازار سرمایه می توانند از طریق شرکت های مشاوره سرمایه گذاری و همچنین سبدگردان ها به بورس وارد شوند.

    رییس هیات مدیره و معاون نظارت بر نهاد های مالی سازمان بورس و اوراق بهادارخاطر نشان شد: نهاد های مالی رسمی و دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار در تارنمای کدال تعبیه شده و آحاد جامعه می توانند به آن دسترسی داشته باشند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی