عصر بازار

ثبات منطقه ای در گرو گسترش سازمان همکاری شانگهای

عصر اعتبار- عضویت رسمی جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای با توجه به نقش و ظرفیت های تهران در ابعاد اقتصادی و سیاسی، مدتی است در دستور کار اعضای این گروه قرار دارد.

ثبات منطقه ای در گرو گسترش سازمان همکاری شانگهای
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا ،  سازمان همکاری شانگهای با 6 عضو رسمی در سال 2001 میلادی تشکیل شد در سال 2017 میلادی گسترش یافت و اعضای جدیدی را رسما جذب کرد اما اکنون این موضوع مد نظر قرار گرفت که گسترش این سازمان هم اقتدار آن را افزایش می دهد و هم موجب تثبیت شرایط منطقه ای خواهد شد.

    این در شرایطی است که این بار اجلاس نخست وزیران سازمان همکاری شانگهای در شهر سوچی روسیه برگزار می شود و قرار است اعضا، این بار راه های گسترش و تقویت کارکردهای سازمان و عضوگیری و موضوعات مربوط به همکاری های منطقه ای را مد نظر قرار دهند.
    روسیه بارها تاکید کرده است ایران یکی از کشورهای بزرگ و مهم خاورمیانه و یکی از منابع غنی انرژی و نفت و گاز در دنیا محسوب می شود و عضویت رسمی آن مورد حمایت مسکو است.
    پس از آنکه توافق هسته ای در سال 2015 میلادی امضا شد، چین دیگر عضو این شورا نیز نظر مثبتی به عضویت کشورمان در این سازمان داشته و با برطرف شدن تحریم ها مانع برای عضویت رسمی ایران در سازمان برطرف شده است.
    هند و پاکستان در نیمه اول سال جاری میلادی در اجلاس سران آستانه قزاقستان به عنوان اعضای جدید این سازمان معرفی شدند و انتظار می رود در شانزدهمین اجلاس نخست وزیران که پس از این رویداد مهم روزهای پنجشنبه و جمعه در سوچی برگزار می شود حاضران درباره عضویت دیگر کشورهای ناظر نیز بحث و رایزنی کنند.
    تجارت چند جانبه، همکاری های منطقه ای، راه های گسترش و بسط سازمان همکاری شانگهای، سرمایه گذاری های متقابل و همکاری های فرهنگی و اقتصادی از دیگر موضوعات مهمی است که در اجلاس مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
    از سوی دیگر با توجه به اینکه ورود اعضای جدید از جمله ایران به این سازمان آن را در عرصه های اقتصادی، فرهنگی و تبادلات تجاری قوی تر می کند، به نظر می رسد مساله ارتباطات بیشتر بین اعضای رسمی و ناظران و تقویت جایگاه کشورهای ناظر و بتدریج تبدیل آنها به اعضای رسمی مورد رایزنی قرار گیرد.
    تارنمای یی سی چین می نویسد امروز اعضای سازمان همکاری شانگهای به این نتیجه رسیده اند که برای ثبات منطقه ای نیاز به بسط و گسترش این سازمان دارند.
    اکنون سازمان همکاری شانگهای با هشت عضو رسمی در واقع بزرگترین سازمان همکاری منطقه ای جهان با بیشترین جمعیت و بالاترین توان بالقوه برای رشد و توسعه محسوب می شود.
    یی سی می نویسد همه اعضای باید به دنبال آن باشند که با بزرگتر کردن سازمان همکاری شانگهای آن را به یک قدرت مهم برای تامین منافع کشورهای منطقه و تثبیت اوضاع جهانی تبدیل کنند.
    نفوذ سازمان همکاری شانگهای با عضو گیری های بیشتر در حال افزایش روزافزون است و این سازمان بتدریج می تواند با بیشتر کردن شمار اعضای رسمی قدرت و اقتدار خود را فراتر از مرزهای منطقه ای گسترش دهد و برای پیشبرد صلح و امنیت جهان نقش شایانی ایفا کند.
    دو عضو اصلی این سازمان چین و روسیه هستند که ارزش تبادلات اقتصادی آنها در 9 ماه سال جاری میلادی به 61 میلیارد و 400 میلیون دلار رسیده است و 'لی که چیانگ' نخست وزیر این کشور که برای شرکت در اجلاس در سوچی بسر می برد اعلام کرد که چین خواستار افزایش همکاری های اقتصادی و تجاری با روسیه و دیگر اعضای سازمان است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو