عصر بازار

یک کارشناس اقتصاد مسکن:

رشد معاملات مسکن همراه با افزایش قیمت ها ادامه می یابد

عصر اعتبار- یک کارشناس اقتصاد مسکن گفت: با ورود مصرف کنندگان واقعی به بازار، انتظار می رود افزایش معاملات مسکن در ماه های باقیمانده سال جاری به همراه رشد قیمت ها ادامه یابد.

رشد معاملات مسکن همراه با افزایش قیمت ها ادامه می یابد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، عباس شوکتی افزود: ورود تسهیلات 800 میلیون ریالی (80 میلیون تومانی) خانه اولی ها به بازار مسکن، پایین بودن تورم بخش مسکن نسبت به تورم عمومی در چند سال اخیر، کاهش نرخ سود بانکی و احتمال افزایش معاملات در سه ماه پایانی سال، مهم ترین عوامل محرک قیمت مسکن به شمار می روند.

    این کارشناس مسکن با بیان اینکه در دو ماهه مهر و آبان سال جاری حدود 27 درصد رشد معاملات را نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد بوده ایم، اظهار داشت: به یقین این میزان رشد به طور طبیعی با افزایش تورم همراه خواهد بود و این روند افزایشی در ماه آذر و سه ماهه زمستان ادامه خواهد یافت.
    به گفته عضو اتحادیه مشاوران مسکن تهران، در ماه های اخیر با رشد معاملات مسکن، قیمت ها در بازار با شیب مناسبی نسبت به ماه های ابتدایی سال افزایش یافته و روند معاملات نشان می دهد که تا انتهای سال شاهد افزایش قیمت مسکن همراه با معاملات در بازار باشیم.
    این کارشناس اقتصاد مسکن معتقد است، تب اجاره بها در بازار مسکن فروکش کرده، اما افزایش معاملات خرید و فروش مسکن در دو ماهه پاییز سبب شده تا حدودی فشار از روی اجاره بها برداشته شود و به نظر می رسد حتی میزان اجاره بها نسبت به شش ماهه اول امسال کاهش 5 درصدی را تجربه کند.
    وی با بیان اینکه آمارها در هشت ماهه نخست سال جاری حاکی از رشد 7 درصدی معاملات نسبت به مدت مشابه سال 95 است، گفت: به دنبال افزایش قیمت مصالح، عوارض صدور پروانه های ساختمانی و انشعابات، احتمال دریافت مالیات و هزینه های بیمه کارگران ساختمانی، تولید کنندگان مسکن در بازار قیمت های بالایی را برای فروش واحد های نوساز خود پیشنهاد می کنند.
    شوکتی بیان کرد: با این حال این مساله نباید از نظر فروشندگان دور بماند که ارائه قیمت های بالا و فراتر از عرف در بازار سبب می شود که خریداران بار دیگر از بازار فاصله بگیرند و رغبتی کمتری برای خرید داشته باشند؛ بنابراین سازندگان و فروشندگان واحدهای مسکونی نباید به دنبال افزایش قیمت های غیرمعمول در بازار باشند.
    وی با اشاره به اینکه سازندگان بر اساس نیاز بازار باید ساخت واحدهای مسکونی کوچک متراژ را در دستور کار خود قرار دهند، گفت: با رکود 4 ساله بازار مسکن و ورود مصرف کنندگان واقعی به این بازار تولیدکنندگان باید ساخت و ساز در بافت های فرسوده شهری با متراژ کم را در دستور کار خود قرار دهند تا علاوه بر استفاده از تسهیلات بانکی، برای فروش نیز توقف بیشتری نداشته باشند.
     بر اساس آمارهای بانک مرکزی، تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران در آبان ماه امسال 14 هزار و 800 هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل 18.5 درصد افزایش نشان می دهد.
    در این ماه متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران در ماه آبان 48.9 میلیون ریال بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل 10.9 درصد افزایش نشان می دهد.
    همچنین در مهر ماه گذشته 13 هزار و 815 واحد مسکونی در شهر تهران معامله شد که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل 34.4 درصد افزایش داشته است.
    در آبان ماه میانگین قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران 48.9 میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 2.1 درصد و 10.9 درصد افزایش نشان می دهد.
    در مهر ماه نیز میانگین قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران 47.9 میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 0.7 درصد و 8.7 درصد افزایش نشان می دهد.
    در مجموع از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه 113 هزار و 800 واحد مسکونی در شهر تهران معامله شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش 7.7 درصدی را نشان می دهد. در این مدت متوسط قیمت یک مترمربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاههای معاملات ملکی در شهر تهران 46.5 میلیون ریال بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 7.1 درصد افزایش دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو