عصر بازار

معاون وزیر صنعت خبر داد:

مشارکت ۶۵ هزار میلیاردی بخش خصوصی در طرح های معدنی در دولت تدبیر و امید

عصر اعتبار- رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گفت: بخش خصوصی از ابتدای دولت یازدهم تاکنون ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در طرح های معدنی و صنایع معدنی مشارکت کرده است که سرمایه گذاری استثنایی محسوب می شود.

مشارکت ۶۵ هزار میلیاردی بخش خصوصی در طرح های معدنی در دولت تدبیر و امید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا ، «مهدی کرباسیان» در دیدار با اعضای کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: این سازمان از سال 92 به بعد در شرایطی به تقویت همکاری ها و جلب مشارکت بخش خصوصی پرداخت که منابع حاصل از واگذاری را برای توسعه در اختیار نداشت.

    کرباسیان تصریح کرد: از 240 هزار میلیارد ریال پروژه نیمه تمام و متوقف، تنها 37 هزار میلیارد ریال از سوی ایمیدرو تامین و بقیه در قالب مشارکت بخش خصوصی، تامین و وارد پروژه ها شد.
    وی افزود: بخش آهن اسفنجی فولادهای استانی، پروژه اُپال پارسیان در سنگان و الکترود گرافیتی از جمله طرح هایی هستند که بخش خصوصی سرمایه گذاری کرده است.
    معاون وزیر صنعت معدن و تجارت با بیان اینکه در طرح های استانی فولاد تنها 35 درصد سهم سرمایه گذاری ایمیدرو بوده است، افزود: اجرای فازهای توسعه سنگان نیز 49 درصد سرمایه گذاری شد با اینکه سنگان بخش قابل توجهی پروژه در حوزه زیرساخت است.
    کرباسیان با اشاره به اهمیت فعال شدن طرح بزرگی همچون آلومینیوم جنوب، تصریح کرد: این طرح که بیش از یک میلیارد دلار ارزش دارد، سال ها متوقف شده بود اما در دولت یازدهم، بخش خصوصی تاکنون 4 هزار میلیارد ریال در آن هزینه کرده است.
    رئیس هیات عامل ایمیدرو درباره واگذاری سهام شرکت های معدنی اظهار داشت: تاکنون 317 هزار میلیارد ریال از سهام شرکت های ایمیدرو واگذار شده که حدود 61درصد از این رقم فقط مربوط به رد دیون و سهام عدالت بوده است.

    **پیشنهاد تامین مالی
    کرباسیان با بیان اینکه این سازمان 4600 میلیارد ریال از دولت طلب دارد، گفت: ما پولی نمی خواهیم؛ فقط خواهان آن هستیم که به این سازمان با تضمین دولت، اجازه فروش اوراق مشارکت ارزی و ریالی داده شود.
    وی دلیل این تقاضا را متوفف نشدن سرمایه گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی عنوان کرد.
    رئیس هیات عامل ایمیدرو، مجوز فروش 5 میلیارد دلار اوراق ارزی را یکی از راهکارها دانست و افزود: تهاتر بدهی ها با طلب ها پس از تایید سازمان حسابرسی،‌ افزایش سرمایه صندوق بیمه معدنی به چهار هزار میلیارد ریال، تضمین سرمایه گذاری ایمیدرو تا 500 میلیون دلار برای مشارکت با سرمایه گذاران خارجی و جذب فاینانس و مجوز هزینه کرد تا 50 درصد از حقوق دولتی معادن ایمیدرو در بخش زیربناها از جمله پیشنهادات ایمیدرو برای تامین منابع مالی است.
    کرباسیان با اشاره به نیاز 51 میلیارد دلاری توسعه معدن و صنایع معدنی ایران گفت: این سازمان برای تکمیل طرح های سال جاری به بیش از 2.1 میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد.

    **رعایت سیاست های کلی اصل 44 از سوی ایمیدرو
    «حمیدرضا فولادگر» رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این نشست با ابراز خرسندی از ثبات مدیریتی در ایمیدرو گفت: این سازمان می تواند با سهم 20درصدی در طرح ها و اخذ تسهیلات از صندوق توسعه ملی به رسالت توسعه ای خود عمل کند.
    فولادگر افزود:‌ ایمیدرو در اجرای طرح های خود مفاد اصل 44 قانون اساسی را رعایت کرده است.
    عضو کمیسیون صنایع مجلس، خواستار ارایه طرح ها و اقدامات سازمان های توسعه ای به مجلس شد.
    به گفته فولادگر، این امر سبب می شود مجلس با اطلاعات بیشتری در این حوزه تصمیم گیری کند.
    «علی اصغر یوسف نژاد» نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از واگذاری های غیرتخصصی گفت: اگر طبق سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدو) طبق قانون با رویکرد توسعه ای ایجاد شده اند و برای انجام رسالت خود نیاز به کمک مجلس دارند.
    وی بزرگترین کمک مجلس به سازمان های توسعه همچون ایمیدرو را ارایه قوانین و مقرراتی متناسب با توسعه دانست و افزود: قانون فعلی معادن نیازمند به روز رسانی است.
    دبیر هیات رئیسه مجلس افزود: بخش معدن برای اینکه جایگاه ویژه ای در اقتصاد مقاومتی داشته باشد، نیاز به کمک صندوق توسعه ملی دارد.
    «محمدحسین حسین زاده » نیز گفت: چنانچه بانک توسعه ای در کنار سازمان های توسعه ای نباشد، نمی توان شاهد اجرای دقیق ماموریت ها شد.
    عضو کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس افزود: ارزش افزوده بخش معدن نجومی است و برای بهره گیری از این پتانسیل باید نقدینگی به سمت بخش معدن هدایت شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو