عصر بازار

روابط اقتصادی ایران و چین، پویا و سودآور

عصر اعتبار- بررسی ها نشان می دهد روابط اقتصادی میان ایران و چین نه تنها به سرعت در حال افزایش است بلکه در کنار آن میلیاردها دلار سود نیز برای هر دو کشور در بر دارد.

روابط اقتصادی ایران و چین، پویا و سودآور
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا ، همکاری های مالی چین با ایران و افزایش تعاملات بانکی و مالی میان دو کشور در شرایطی است که شرکت ها و دولت های اروپایی نیز به دنبال راه های بسط همکاری های اقتصادی با ایران هستند.

    تارنمای 'یو اس نیوز' چین امروز شنبه در گزارشی آورده است، شرکت های اروپایی می خواهند بانک های معتمدی را شناسایی کنند که بتوانند در بازار ایران و برای تعاملات بانکی و مالی با تهران فعال شوند.
    گزارش می افزاید: پس از توافق هسته ای سال 2015 میلادی چین بسرعت تزریق میلیاردها دلار به طرح های مختلف اقتصادی به ایران از بیمارستان سازی گرفته تا احداث خطوط ریلی را آغاز کرده است.
    گزارش تصریح می کند: شرکت ساخت و ساز و سازندگی سیتیک از شرکت های بسیار معروف چین، به تازگی یک خط اعتباری 10 میلیارد دلاری برای ایران در نظر گرفته است.
    همزمان گزارش به این اشاره می کند که بازیگران دیگری هم به واسطه چین در حال ورود به این عرصه هستند و بانک توسعه چین قصد دارد یک خط اعتباری 15 میلیارد دلاری برای ایران در نظر گیرد.
    در گزارش آمده است: کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی ایران با اشاره به همکاری ها میان دو کشور از شرکت های اروپایی خواسته است ورود به بازار ایران را تسریع کنند، زیرا در غیر این صورت چین جای آنها را در عرصه های مختلف خواهد گرفت.
    گزارش تاکید می کند: به دنبال توافق هسته ای، چین بیشتر از هر کشور دیگری در ایران سرمایه گذاری کرده و خطوط اعتباری برای ایران تخصیص داده است.
    بر اساس اعلام این رسانه، ایران در حال همکاری های گسترده تری با چین در راستای اجرای طرح جاده ابریشم نوین است که معاملاتی نزدیک به 124 میلیارد دلار شامل ساخت بزرگراه ها، راه ها، جاده های ریلی و طرح های دیگر را در بر می گیرد.
    گزارش می نویسد: وام هایی که تحت خط اعتباری سیتیک در اختیار ایران قرار می گیرد، برای طرح های مدیریت منابع آب، حمل و نقل، انرژی و محیط زیست در نظر گرفته خواهد شد و می تواند اعتباراتی با یوان پول ملی چین و یا ارز یورو باشد.
    در همین رابطه علی اصغر خاجی، سفیر کشورمان در پکن  گفت: بانک های چین در مجموع 35 میلیاد دلار تامین مالی پروژه های کشورمان را پذیرفته اند این میزان شامل قرارداد تامین مالی 10 میلیارد دلاری میان بانک مرکزی کشورمان با سیتیک تراست چین، امضای یادداشت تفاهم تامین مالی 15 میلیارد دلاری با بانک توسعه چین و نهایی شدن مذاکرات جهت تنظیم قرارداد موافقتنامه عمومی تامین مالی تا سقف 10 میلیارد یورو با اگزیم بانک است.
    به گفته وی مشارکت 30 درصدی شرکت ملی نفت چین در قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی به ارزش 4.8 میلیارد دلار و تامین مالی پروژه برقی کردن قطار تهران مشهد به ارزش 11.5 میلیاد یوان از جمله مهمترین پروژه هایی است که سرمایه گذاری چینی ها در آن قطعی شده است.
    سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین افزود: همچنین تامین مالی چند پروژه در مجموع به ارزش حدود 8 میلیارد دلار از طرف ایران به بانکهای چین ارائه و در حال طی مراحل پایانی خود است.
    او گفت: از جمله این پروژه ها می توان به طرح های توسعه فاز دوم پالایشگاه آبادان، نیروگاه سیکل ترکیبی آبادان، نیروگاه سیکل ترکیبی لامرد و بیمارستان برکت سلامت اشاره نمود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی