عصر بازار

تقویت ثبات اقتصادی با مدیریت بازار ارز

عصر اعتبار- متعادل کردن بازار ارز در سال های اخیر به عنوان یکی از سیاست های دولت، به خوبی توانست یکی از فشارهای فزاینده بر اقتصاد کشور را مهار کند.

تقویت ثبات اقتصادی با مدیریت بازار ارز
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا ، یکی از دستاوردهای مهم دولت یازدهم پایان دادن به نابسامانی‌های و آشفتگی شدید در بازار ارز کشور است که نقش مهمی در به دست آمدن ثبات اقتصادی و پیش بینی پذیر شدن آینده اقتصاد کشور داشت و این روند به صورت مطلوب‌تر در دولت دوازدهم دنبال شده و دنبال خواهد شد.

    بازار ارز به عنوان یکی از بازارهای اصلی در اقتصاد نقش مهمی در اثرگذاری و تنظیم سایر بازارهای اقتصادی دارد. بر این اساس نظام ارزی کشور مطابق بند قانون برنامه پنجم توسعه و قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه «شناور مدیریت‌شده» از این رو هر گونه دخالت در بازار ارز باید از طریق ساز و کار عرضه و تقاضای ارز دنبال شود.

    همچنین بر اساس قانون احکام دائمی دامنه نرخ ارز با توجه به حفظ رقابت پذیری در تجارت و با ملاحظه تورم داخلی و خارجی و شرایط اقتصاد کلان تعیین می‌شود.

    نوسان نرخ ارز رسمی

    از سویی دیگر آمارها نشان می دهد :‌ متوسط نرخ ارز رسمی در سال 95 در حدود  31401 ریال و نرخ بازار آزاد در حدود  36429ریال بوده که بیانگر اختلافی در حدود 5028 ریال است. بر این اساس متوسط رشد برای نرخ رسمی دلار در حدود 6.2 درصد و برای نرخ ارز بازار آزاد کمتر از 5.6 درصد بوده است.

    همچنین  در شش ماه نخست سال 1396، متوسط نرخ ارز رسمی حدود 32668 ریال و نرخ بازار آزاد حدود 37918 ریال بوده است. در این دوره متوسط رشد نرخ رسمی دلار در حدود 6.5 درصد و برای نرخ ارز بازار آزاد در حدود 8.2 درصد بوده است.

    از سویی دیگر، آمارها نشان می دهد در پایان سه ماهه اول سال 1396 متوسط نرخ ارز رسمی (مبادله ای) برابر 32442 ریال و متوسط نرخ بازاری برابر 37575 بوده است. اختلاف دو نرخ مذکور در فصل اول سال جاری برابر 5133 ریال بوده که حکایت از کاهش 1140 ریالی نسبت به زمستان 1395 دارد، اگرچه میزان شکاف ارزی در فصل بهار سال جاری افزایش 750 ریالی را نسبت به فصل مشابه در سال 95 تجربه کرده است.

    نرخ های ارز مبادله ای و بازار آزاد در تابستان 96 با رشدی به ترتیب 1.4 درصد و 1.8 درصدی نسبت به فصل بهار، به طور متوسط به 32894 و 38260 رسیدند. این رشد بیشتر متاثر از افزایش نرخ ارز در شهریور ماه بود و شکاف ارزی نیز با افزایشی حدود 233 ریال به 5366 ریال رسید.

    افزون بر این، در سال های اخیر، جهت گیری سیاست های ارزی دولت همواره به سمت کاهش شکاف بین نرخ های رسمی و بازار آزاد بوده است. در عین حال بررسی شکاف نرخ‌های ارز رسمی و بازار آزاد از سال 1393 به بعد نشان می دهد که بانک مرکزی تلاش خود را برای حفظ فاصله موجود در کانال 5000 ریالی به کار گرفته است.

    وضعیت بازار ارز در دوره 100 روزه ابتدای دولت دوازدهم نیز نشان می‌دهد با تدوام سیاست افزایش نرخ ارز  مبادله ای متناسب با تغییرات نرخ بازاری، شکاف نرخ ارز در  محدوده 5500 ریال حفظ شده است.

    همچنین اخیراً بازار ارز به دلیل افزایش تقاضا برای سفرهای زیارتی و متعاقب آن تشدید تقاضای سفته بازی، با نوساناتی همراه بوده به طوری که نرخ ارز رسمی و بازار آزاد در مهرماه سال جاری به ترتیب به 34008 ریال و 39732 ریال افزایش یافته که بیانگر شکاف ارزی معادل 5724 ریال است.

    اقدامات انجام شده دولت دوازدهم

    از مهمترین اقدامات دولت برای کنترل نوسانات بازار ارز و کاهش شکاف میان نرخ ارز رسمی و بازار آزاد، می‌توان به تقویت منابع ارزی کشور از طریق تداوم پیگیری‌ها و تلاش برای گسترش ارتباطات بین المللی در جهت تسهیل نقل و انتقالات بین بانکی، افزایش میزان تولید نفت خام و تامین منابع مالی و سرمایه‌گذاری‌های خارجی را نام برد.

    افزون بر این تدوین و ابلاغ دستورالعمل ارزی در سال 1395به منظور ساماندهی بازار ارز و حمایت از تولید داخلی، افزایش نرخ ارز مبادله ای متناسب با تغییرات نرخ ارز بازار آزاد به منظور کاهش و حفظ فاصله موجود بین دو نرخ مذکور، حذف برخی از کالاها، حذف ارز مسافرتی و ارز پرداختی به ایرلاین ها از لیست دریافت کنندگان ارز مبادله‌ای  و امضای پیمان دوجانبه پولی و ارزی با کشور ترکیه دیگر اقداماتی است که توس دولت در چند سال اخیر اجرا شده است.

    برنامه های آینده

    این گزارش می افزاید:‌ مهم‌ترین برنامه‌ها و اقدامات آتی دولت در بازار ارز حرکت به سمت اجرای سیاست یکسان سازی نرخ ارز از طریق کاهش اختلاف نرخ ارز مبادله‌ای و نرخ ارز بازار آزاد و ایجاد ثبات بیشتر در بازار ارز، اجرایی نمودن برنامه ها و تکالیف پروژه‌های اقتصاد مقاومتی، گسترش پیمان های دو جانبه پولی با کشورهای طرف تجاری و منطقه‌ای و حل مشکلات مربوط به روابط کارگزاری با بانکهای خارجی و نقل و انتقالات ارزی، است که انتظار می‌رود نتایج مثبتی برای بهبود وضعیت این بازار از این طریق حاصل شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو