عصر بازار

بررسی آمار ۸ ماهه گمرک نشان می‌دهد؛

یک ششم واردات ایران در دستان امارات

عصر اعتبار- بررسی آمار تجارت خارجی گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که بیش از یک ششم واردات ایران از طریق کشور امارات متحده عربی انجام می‌شود.

یک ششم واردات ایران در دستان امارات
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، بر اساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران از تجارت خارجی هشت ماهه ایران در سال جاری 23 میلیون و 569 هزار تن به ارزش 32 میلیارد و 419 میلیون دلار به ایران وارد شده است که نسبت به سال گذشته از لحاظ وزنی هشت درصد و از لحاظ ارزش، 17 درصد افزایش داشته است.

    بر پایه این گزارش، در این مدت کشور چین سه میلیون و 56 هزار تن کالا به ارزش هفت میلیارد و 951 میلیون دلار به ایران صادر کرده است که از این حیث بزرگترین صادرکننده کالا به ایران به شمار می‌رود.

    واردات ایران از چین از لحاظ ارزش 22 درصد افزایش یافته است به طوری که در مدت مشابه سال گذشته شش میلیارد و 506 میلیون دلار کالا و در سال جاری هفت میلیارد و 951 میلیون دلار کالا از چین به ایران وارد شده است.

    اما امارات متحده عربی که این روزها رابطه سیاسی خوبی با ایران ندارد، دومین شریک تجاری ایران در واردات است و در مدت هشت ماهه سال جاری موفق شده سه میلیون و 650 هزار تن کالا به ارزش پنج میلیارد و 749 میلیون دلار به ایران صادر کند.

    مقایسه آمار واردات کالا امارات با سال گذشته حاکی از آن است که واردات کالا از این کشور هر چند از لحاظ وزنی با کاهش یک درصدی همراه بوده، اما از لحاظ ارزش واردات 22 درصد افزایش یافته است. درعین حال واردات از چین بیش از 23 درصد از کل واردات ایران در این مدت را شامل می‌شود.

    سومین صادرکننده بزرگ کالا به ایران جمهوری کره است که 978 هزار تن کالا به ارزش دو میلیارد و 162 میلیون دلار به ایران صادر کرده است. واردات از جمهوری کره نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی حدود چهار درصد افزایش داشته و به لحاظ ارزش تقریبا ثابت بوده است.

    بیشترین واردات ایران بعد از جمهوری کره از کشور همسایه یعنی ترکیه بوده است. در این مدت یک میلیون و 379 هزار تن کالا به ارزش دو میلیارد و 82 میلیون دلار از ترکیه به ایران وارد شده که واردات از ترکیه نیز نسبت به هشت ماهه سال گذشته 25 درصد رشد داشته است.

    پنجمین کشور صادرکننده عمده کالا به ایران براساس آمار گمرک، آلمان است که در این مدت 529 هزار تن کالا را به ایران صادر کرده است که ارزش آن به یک میلیارد و 792 میلیون دلار می‌رسد. واردات از آلمان نیز رشد 14 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو