عصر بازار

سرمایه‌گذاری کم‌ریسک در صندوق‌های با درآمد ثابت

عصر اعتبار- صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت صندوق‌هایی هستند که با انتشار و فروش واحدهای سرمایه‌گذاری وجوهی را تحصیل و آن‌ها را در انواع اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌کنند.

سرمایه‌گذاری کم‌ریسک در صندوق‌های با درآمد ثابت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، این نوع صندوق‌ها حداقل بین 70 درصد تا 90 درصد از دارایی های خود را در اوراق مشارکت، سپرده بانکی، گواهی سپرده بانکی و سایر اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایه گذاری می‌کنند. باقیمانده دارایی های صندوق نیز به اختیار مدیر صندوق (تا سقف 10 درصد) در بورس سرمایه گذاری می‌شود. یک صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت مناسب برای افرادی است که ریسک پذیری پایینی دارند، چرا که بیشتر سرمایه آن در دارایی‌های با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری شده است.

    همچنین معمولا صندوق های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت یک حداقل سود تضمین شده دارند. این صندوق‌ها در دوره های از قبل معین شده (مثلا ماهانه یا 3 ماه یکبار) به سرمایه‌گذاران خود سود پرداخت می‌کنند. قابلیت نقد شوندگی آن ها نیز بالاست. یعنی به راحتی می‌توان واحد های صندوق را به پول نقد تبدیل کرد. همچنین بیشتر این صندوق ها یک رکن به نام ضامن نقدشوندگی دارند که معمولا یک نهاد مالی معتبر است. در اغلب موارد این ضمانت بر عهده یکی از بانک های معتبر کشور قرار دارد اما سایر نهادهای مالی مانند شرکت های تامین سرمایه و یا سایر نهادهای مالی که توانایی مالی بالایی دارند و مورد تائید سازمان بورس نیز هستند می‌توانند به عنوان ضامن در صندوق‌ها ایفای مسئولیت کنند.این ضامن باعث آسودگی خاطر بیشتری برای سرمایه‌گذاران می شود. در نهایت اینکه این صندوق ها معمولا بازدهی بیشتری نسبت به بانک دارند. پس برای افراد کم ریسک که پول خود را در بانک نگهداری می کنند یک گزینه جذاب به شمار می روند.

    مزیت‌های سرمایه‌گذاری در صندوق

    انباشته‌شدن سرمایه در صندوق، دارای مزیت‌هایی نسبت‌ به سرمایه‌گذاری انفرادی سرمایه‌گذاران به شرح زیر است:

    هزینه به‌کارگیری نیروهای متخصص، گردآوری و تحلیل اطلاعات و گزینش سبد بهینه اوراق بهادار بین همه سرمایه‌گذاران تقسیم می‌شود و سرانه هزینه هر سرمایه‌گذار کاهش پیدا می‌کند.

    صندوق به نمایندگی از سرمایه‌گذاران، تمام حقوق اجرایی مربوط به صندوق مانند دریافت سود سهام و کوپن اوراق بهادار را انجام می‌دهد؛ بنابراین سرانه هزینه هر سرمایه‌گذار برای انجام سرمایه‌گذاری کاهش پیدا می‌کند.

    امکان سرمایه‌گذاری مناسب و متنوع دارایی‌ها فراهم می‌شود و در نتیجه ریسک سرمایه‌گذاری کاهش پیدا می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو