عصر بازار

رئیس کنفدراسیون صادرات:

حضور نداشتن درWTO رقابت صادرکنندگان ایرانی را نابرابر کرده است

عصر اعتبار- رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: عدم عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی (WTO) از جمله عواملی است که رقابت نابرابری را برای صادرکنندگان ایرانی به وجود آورده است.

حضور نداشتن درWTO رقابت صادرکنندگان ایرانی را نابرابر کرده است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، محمد لاهوتی در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان تهران که امروز ـ 13 آذر ـ برگزار شد اظهار کرد: امسال برای اولین بار دبیرخانه انتخاب صادرکنندگان نمونه استان تهران به اتاق بازرگانی تهران واگذار شد.

    وی درباره نحوه انتخاب صادرکنندگان نمونه توضیح داد: در شانزده گروه کالایی هشت شرکت شناسایی شدند که صادرکننده نمونه هستند و سه شرکت هم شایسته تقدیر شناخته شده‌اند، این در حالی است که ملاک ورود شرکت ها در پروسه انتخاب عضویت در تشکل ها و رسیدن به کف صادراتی تعیین شده بوده است.

    رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: بر اساس جدول آیین نامه اجرایی امسال قرار شد 20 امتیاز اضافه بر 950 امتیاز سال قبل شود که سقف تعیین شده امتیاز بود، در حالی که سال گذشته این امتیاز 950 بوده است. در گروه کشاورزی 9 پرونده دریافت شد که بر  از میان آنها سه صادرکننده انتخاب شده اند ضمن اینکه اگر تعداد پرونده ها در یک گروه کالایی تا پنج پرونده بود دو صادرکننده در آن گروه کالایی انتخاب شدند.

    لاهوتی اضافه کرد: در مورد فرآیند انتخاب صادرکنندگان نمونه استعلام از گمرک و بانک مرکزی هم در آئین نامه اجرایی وجود داشت و با رایزنی با ریاست گمرک و بانک مرکزی این استعلام ها را به موقع دریافت کردیم. همچنین دولت باید شرایط ویژه ای را برای صادرکنندگان نمونه در بانک ها صندوق ضمانت صادرات و بانک توسعه صادرات در نظر بگیرد و باید برای حضور در بازارهای جدید از جمله بازارهای اروپایی یارانه حضور در نمایشگاه خارجی پرداخت شود.

    عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: عدم عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی از جمله عواملی است که رقابت نابرابر را برای صادرکنندگان ایرانی ایجاد کرده است. برخی قوانین باید مورد بازنگری قرار بگیرد این در حالی است که قیمت بالای تمام شده رقابت را سلب می کند و از سوی دیگر نرخ ارز قیمت تمام شده را بالا می برد.

    وی بیان کرد: کف حضور در یک نمایشگاه خارجی حداقل 50 هزار یورو است و این موضوع نیازمند حمایت جدی است.

    لاهوتی همچنین درباره مشکلات صادرکنندگان در بخش استرداد مالیات بر ارزش افزوده  اظهار کرد: هنوز مشکلات زیادی در این زمینه وجود دارد ضمن اینکه جلسه ای با وزیر اقتصاد برگزار شده که قرار بود برای حل آن جلسه با سازمان امور مالیاتی برگزار شود اما تا کنون انجام نشده است.

    رئیس کنفدراسیون صادرات گفت: تک نرخی کردن ارز وعده دولت بوده که شاهد هستیم نرخ ارز با وجود تورم  همچنان ثابت است و افزایش پیدا نمی کند و این در قیمت تمام شده کالای صادراتی تأثیر دارد. صادرات خدمات فنی و مهندسی نیز باید مورد حمایت قرار بگیرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو