عصر بازار

تاثیر تغییرات مهم اقتصادی دنیا بر ایران

عصر اعتبار- رشد پر سرعت بازار در هفته گذشته تا حد قابل توجهی با پشتوانه بنیادی از محل رشد قیمت ارز، برخی فلزات پایه و نفت رخ داد .

تاثیر تغییرات مهم اقتصادی دنیا بر ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از سنا ، سامان حقیقی، کارشناس گروه تحلیل سرمایه گذاری فیروزه با بیان مطلب فوق  گفت: عکس العمل ها و صعودهای پرشتاب بازار بیشتر ناشی از اخبار موجود درون بازار است که برای ادامه دار شدن این روند صعودی در بلند مدت باید وجود تقاضای واقعی برای محصولات و خدمات این شرکتها بررسی شوند.

    وی در این باره افزود: در شرایط رکود اقتصادی فقط رشد فروش روی کاغذ نباید معیار قیمت گذاری سهام قرار گیرد بلکه تبدیل این پیش بینی به رشد در فروش پولی باید مدنظر قرار گیرد. در غیر این صورت فروش ها تنها در قالب حساب های دریافتی که با توجه به وضعیت اقتصادی مشخص نیست چه زمانی به وجه نقد تبدیل می شود بنابراین صحت و درستی قیمت گذاری را زیر سوال می برد.

    این کارشناس بازار سرمایه در ادامه به بررسی اقتصاد جهان و تاثیر آن بر اقتصاد ایران پرداخت و گفت: تصمیم گیری های جدید در حوزه اقتصاد سیاسی در دنیا در حال حرکت از دولت محور بودن به شرکت محور بودن است. به این تعبیر که ازین پس شرکتهای بزرگ به جای دولت ها تعیین کننده مناسبات سیاسی اقتصادی بین المللی خواهند بود.

    وی ادامه داد: در میان سه ضلع قدرتمند اقتصادی سیاسی جهان یعنی چین، روسیه و آمریکا، این دولت چین است که هنوز با نگرشی دولتی در حال جنگ با اقتصاد شرکت محور آمریکاست.

    حقیقی با بیان اینکه چین هم اکنون برای حفظ و تقویت هویت اقتصادی خود به سرمایه گذاری مستقیم در نقاط مختلف دنیا اقدام کرده است، خاطر نشان کرد: این اقدامات با هدف عمیق تر کردن قدرت سیاسی چین در کشورهای سرمایه پذیر صورت پذیرفته است. به این تعبیر که حضور چینی ها در بازار اقتصادی کشورهای مقصد فراتر از کسب سود تجاری و عاملی برای تقویت قدرت سیاسی آنها در منطقه و آن کشور خواهد بود.

    وی با تأکید بر این نکته که اقتصاد دنیا در حال حرکت از دولت محور بودن به شرکت محور بودن است، اظهار داشت: آمریکا به عنوان یکی از بزرگترین مصرف کننده های دنیا به سمت افزایش حجم تولید در داخل حرکت می کند و بر این اساس ما شاهد تصمیم هایی مانند تعدیل عملیات بزرگترین کارخانه "اپل" در چین هستیم تا ادامه تولید را در آمریکا از سر بگیرد.

    حقیقی در خصوص واکنش های چین در خصوص چنین تصمیم هایی گفت: از سوی دیگر چین هم علاقمند است این فرآیند تولید را ادامه دهد و به عنوان بزرگترین تولید کننده دنیا با دراختیار داشتن حجم عظیمی از نیروی کار مطمئنا علاقه ای ندارد این بازارها را از دست بدهد. بدون شک چین در مقابل سیاست های امریکا و اروپا قصد دارد بازی جدیدی را آغاز کند و برای مقابله با کاهش تولید محصولات، قصد دارد جایگزینی پیدا کند.

    وی سیاست فعلی چین را سرمایه گذاری مستقیم در بازارهای نوظهور دانست و گفت: بر همین اساس است که در سالهای 2016 و 2017 سرمایه گذاری مستقیم دولت چین روند رو به رشدی داشت . جالب است بدانید در این سالها چین بیش از صندوق بین المللی پول و بانک جهانی به کشورهای مختلف در جهت تقویت هویت اقتصادی خود وام داده است.

    به گفته این تحلیلگر اقتصادی چین معتقد است اگر قرار نیست همچون گذشته فرآیند تولید در این کشور انجام شود حداقل سرمایه گذاری هایی داشته باشد تا با سود آنها به طور مستقل کارخانه هایی راه اندازی کند.

    حقیقی چنین سیاستی را عامل مثبتی برای جذب سرمایه گذار خارجی در ایران دانست و گفت: بازار ما هم به شرط اینکه پذیرای این سرمایه گذاری خارجی باشد می تواند از این سیاست جدید چین سود ببرد.

    این کارشناس گروه تحلیلی فیروزه به دو ریسک مهم جذب سرمایه های خارجی در کشور اشاره کرد و گفت: شرایط خاص منطقه و تنش های سیاسی در حوزه خلیج فارس و ریسک نوسان نرخ ارز دو عاملی هستند که سرمایه گذاران خارجی را در ایران نگران می کنند.

    وی با اشاره به خبرها مبنی بر ورود سرمایه های کلان دلاری و یورویی در کشور گفت: علاوه بر پوشش ریسک هایی چون ریسک نرخ ارز برای بهبود این روند باید طی سالها فرهنگ سازی انجام شود که برای اقتصاد بسیار مهم است.

    حقیقی در پایان گفتگو پیش بینی کرد: با تقویت مناسبات سیاسی، گسترش فرهنگ سرمایه پذیری و روان سازی مبانی قانونی برای جذب سرمایه ایران ظرف دو الی سه سال آینده در مسیر جذب سرمایه گذار خارجی رشد خوبی صورت می پذیرد که آثار آن در اقتصاد نیز متبلور می شود

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو