عصر بازار

در آیین معرفی صادرکنندگان نمونه پایتخت مطرح شد؛

سهم استان تهران از صادرات کشور حدود ۲۵ درصد است

عصر اعتبار- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: بر اساس آمار گمرک و سازمان توسعه تجارت، سهم صادرات استان تهران از کل صادرات کشور ۲۴.۸۶ درصد است.

سهم استان تهران از صادرات کشور حدود ۲۵ درصد است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، «محمدرضا مس فروش» در همایش معرفی صادرکنندگان نمونه استان تهران که در هتل ارم برگزار شد، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت پارسال پیگیری چهار طرح در حوه اقتصاد مقاومتی و امسال نیز پیگیری پنج طرح را به استان تهران واگذار کرده که دو پروژه مربوط به رونق تولید است.

    وی با بیان اینکه در سطح کشور 160 هزار میلیارد ریال برای رونق تولید در نظر گرفته شده است، افزود: با وجود برخی مشکلات در تامین منابع مالی، بیش از 20 هزار میلیارد ریال تسهیلات در استان تهران به طرح های رونق تولید پرداخت شد.
    مس فروش اظهار داشت: براساس بخشنامه، وجود بدهی های پیشین برای واحدهای تولیدی نباید مانعی برای دریافت تسهیلات جدید برای تولید باشد.
    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت با یادآوری اینکه قرار است 100 هزار میلیارد ریال تسهیلات به اصناف پرداخت، ابراز امیدواری کرد که این رقم سال آینده در اختیار اصناف قرار گیرد.
    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت تهران با بیان اینکه طرح سیمان جزء طرح های ملی است، گفت:13 کوره سیمان در استان تهران وجود دارد و این طرح در استان به پایان رسیده است.
    وی گفت: صادرات کالا از استان تهران به بیش از 130 کشور جهان انجام می شود که محصولات پتروشیمی 14.5 درصد از کل صادرات استان تهران و فرش 2.5 درصد و در محصولات کشاورزی پنج درصد و صنایع غذایی 6 درصد صادرات استان تهران را تشکل می دهد.
    مس فروش ارزش صادرات هشت ماهه استان تهران را 9 میلیارد دلار برآورد کرد و گفت: در تلاش هستیم تا میزان صادرات این استان را تا پایان سال جاری به 16. میلیارد دلار برسانیم.

    ** فعالان اقتصادی در خارج از کشور آتش به اختیار عمل می کنند
    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین گفت: یکی از مشکلات اساسی صادرات کشور نبود راهبرد مشخص برای حضور در بازارهای خارجی است.
    «محمدرضا پورابراهیمی» اظهار داشت: فعالان اقتصادی ما در خارج از کشور «آتش به اختیار» عمل می کنند و به جای رقابت با رقیبان خارجی خود با یکدیگر رقابت و خودزنی می کنند و در خارج از کشور عملیات انتحاری انجام می دهند.
    وی اظهار داشت: وضعیت تراز بازرگانی ما در هشت ماهه امسال منفی چهار میلیارد دلار بوده است.
    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: دلیل کاهش حجم صادرات باید بررسی شود زیرا با استمرار این وضعیت این نگرانی وجود دارد که تراز منفی بخش بازرگانی به 6 میلیارد دلار برسد.
    پورابراهیمی با بیان اینکه وزارت امورخارجه بیشتر بر امور سیاسی تمرکز دارد، گفت: یکی از موضوعات اساسی و مورد پیگیری ما این است که وزارت امور خارجه دیپلماسی اقتصادی را هم مدنظر قرار دهد، البته اصلاح ساختار انجام شده و معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه ایجاد شده است.
    وی تاکید کرد: نباید اجازه تخریب بازارهای خارجی را به صادرکنندگان بدهیم و مسئولان دولتی و غیردولتی باید این مورد را پیگیری کنند.
    پورابراهیمی اظهارداشت: کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی این آمادگی را دارد که پیشنهادهای بخش خصوصی و دولتی را برای تقویت صادرات و حضور در بازارهای جهانی تصویب کند.
    وی با بیان اینکه در پرداخت مشوق های صادراتی باید تحول جدی ایجاد شود گفت: متاسفانه به دلایل مختلف مشوق های صادراتی پرداخت نشده که البته ناشی از محدودیت‌های بودجه‌ای دولت است و برای حل این موضوع راهکارهایی از سوی مجلس پیشنهاد شده است.
    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهارداشت: پیشنهاد ما این است که به جای گره زدن مشوق های صادراتی به بودجه، آنها را به پرداخت ها گره بزنیم و تهاتر ایجاد کنیم و پرداخت جوایز و مشوق های صادراتی از تهاتر پرداخت های فعال اقتصادی به گمرک و یا سازمان امور مالیاتی محقق شود.
    وی با بیان اینکه تامین منابع صادراتی یکی از دغدغه های صادرکنندگان است، گفت: ظرفیت‌هایی که در حوزه اقتصادی برای تامین منابع صادراتی وجود دارد همچون نرخ تسهیلات بانکی بالاست و بنابراین کاهش نرخ تسهیلات متناسب با کاهش نرخ سود سپرده‌ها در دستور کار مجلس قرار دارد.
    به گفته پورابراهیمی، متوسط نرخ تامین مالی در کشور چهار تا پنج برابر سایر کشورهاست و در نتیجه صادرکنندگان قدرت رقابت خود را از دست می‌دهند.
    وی با بیان اینکه کاهش سود سپرده‌ها باید منجر به کاهش سود تسهیلات پرداختی شود، افزود: مجلس شورای اسلامی در این زمینه تصمیم گیری خواهد کرد.
    در این مراسم که برای نخستین بار توسط اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد، از 17 صادرکننده برتر تجلیل شد و سه فعال اقتصادی نیز شایسته تقدیر شناخته شدند.
    این صادر کنندگان در حوزه های تولید و صادرات لوازم خانگی، ماشین آلات صنعتی، کشاورزی، صنایع غذایی، صنایع شیمیایی، صنایع دستی، پتروشیمی، نساجی، فلزات، خودرو و قطعات یدکی فعالند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو