عصر بازار

مارپیچ نوسان در بازار طلا و ارز

عصر اعتبار- روز گذشته، نوسانات دلار و سکه شکل مارپیچی به خود گرفت. شاخص ارزی در ابتدای روز به سرعت افزایش یافت، در ادامه کمی آرام گرفت و در انتهای روز یک بار دیگر با افزایش سطح تغییرات خود را به آستانه ۴ هزار و ۱۹۰ تومان رساند. نوسانات انتهای روز دلار، رشد سکه را نیز تسریع کرد و آن را به نقطه یک میلیون و ۴۰۹ هزار تومان برد. همزمان در بازار سهام، شاخص کل بورس تهران معاملات را با افت اندک ۱۵ واحدی به پایان رساند که یک روند طبیعی از خریدوفروش‌های معامله‌گران در قله بود.

مارپیچ نوسان در بازار طلا و ارز
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، در نیمه اول روز دوشنبه، بازار دلار پرنوسان بود. از ساعت یک تا 2 ظهر دامنه تغییرات کاهش یافت، ولی پس از تسویه‌های ارزی بار دیگر نوسانات شاخص ارزی زیاد شد. روز گذشته دلار معاملات خود را با قیمت 4 هزار و 160 تومان آغاز کرد، تا ساعت 12 ظهر به نزدیکی محدوده 4 هزار و 180 تومان رسید و پس از آرامش یک ساعت میانه روز، در ساعات انتهایی خود را به آستانه محدوده 4هزار و 190 تومان رساند. مارپیچ قیمت دلار به شکل متمایزی در بازار سکه نیز نمایان شد.

    در واقع، در سیزدهمین روز آذرماه، در ابتدا بازار ارز نوسانی شد، حال آنکه سکه تمام بهار آزادی تغییرات افزایشی خاصی نداشت. از حدود ساعت 2 ظهر نوسان از بازار ارز به بازار سکه سرایت کرد و قیمت تا یک میلیون و 409 هزار تومان بالا رفت.  در حالی که روز گذشته دلار بیشتر کانون توجه معامله‌گران بازار بود، برخی از بازیگران انتظار دارند، در روزهای آینده توجهات به بازار سکه بازگردد. به باور آنها، تحرکات معامله‌گران در حراج بانک کارگشایی و خریدهای بازیگران آتی از جمله عواملی است که می‌تواند بار دیگر توجهات به بازار سکه را بیشتر کند. این در حالی است که عده‌ای نیز باور داشتند، افزایش قیمت دلار بیشتر ناشی از خریدهای سنگین درهم یک شرکت تجاری بود. در واقع از نظر آنها، از آنجا که چنین عاملی در روزهای آینده در بازار ارز حضور نخواهد داشت، توجهات مانند روز گذشته به معاملات دلار نخواهد بود. این در حالی است که عده‌ای باور دارند با توجه به ادامه تقاضای پایان سال میلادی، امکان رشد بیشتر قیمت‌ها در بازار کم نیست.
    تغییر زاویه دید معامله‌گران

    روز یکشنبه، قیمت دلار تنها 7تومان افزایش را به ثبت رساند، حال آنکه در بازار موازی، سکه تمام 14 هزار تومان رشد را به ثبت رساند. در سومین روز هفته این روند تقریبا معکوس شد و دامنه نوسانات سکه کاهش یافت، ولی دلار تغییرات قیمت بیشتری را ثبت کرد. این موضوع موجب شد که معامله‌گران در روز سوم هفته توجه بیشتری را معطوف بازار ارز کنند و سکه کمی به حاشیه رانده شود. در سومین روز هفته، دلار با 30 تومان افزایش به قیمت 4 هزار و 189 تومان رسید. به گفته فعالان، مهم‌ترین دلیلی که زمینه افزایش قیمت را فراهم کرد، صعود نرخ حواله درهم بود. عبور حواله درهم از سطح هزار و 150 تومان، علامت افزایشی را به معامله‌گران بازار داخلی داد تا آنها خریدهای خود را بالاتر ببرند.

    در حالی که انتظار می‌رفت تحت‌تاثیر رشد شاخص ارزی، سکه تمام بهار آزادی نیز راه افزایشی خود را با سرعت در کانال یک میلیون و 400 هزار تومان ادامه دهد، به طور غیرمنتظره‌ای این فلز گرانبها تا ساعت 2 بعدازظهر رشد خاصی را نسبت به روز یکشنبه تجربه نکرد و قیمت در ابتدای کانال یک میلیون و 400 هزار تومان نوسانات خود را صورت داد. بخشی از این اتفاق ناشی از افت ابتدای روز بود که سکه معاملات خود را تحت‌تاثیر افزایش فروش‌ها و نزول اونس در بازارهای جهانی در کانال یک میلیون و 390هزار تومان آغاز کرده بود. با آغاز حراج در بانک کارگشایی از حدود ساعت 2 ظهر، بازیگران با قیمت‌هایی بعضا بالاتر از نرخ بازار اقدام به خرید کردند و همین موضوع سیگنال افزایشی را به سایر معامله‌گران بازار داد. در نهایت روز دوشنبه، سکه ساعت 3 بعدازظهر با قیمت یک میلیون و 409 هزار تومان به کار خود پایان داد که افزایشی 8هزار تومانی نسبت به قیمت روز دوم هفته داشت. البته پس از ساعت 3 بعدازظهر قیمت سکه رشد بیشتری را نیز تجربه کرد؛ عاملی که ممکن است در روزهای آینده نیز نگاه‌ها را به بازار سکه بازگرداند. به گفته فعالان، روز دوشنبه، خریداران تحرک زیادی در حراج سکه داشتند و همین موضوع موجب می‌شد که قیمت‌های بازار نقدی نیز متاثر شوند.
    افزایش خریدهای درهم

    روز دوشنبه، دلار معاملات خود را با قیمت 4هزار و 160 تومان آغاز کرد که افزایش جزئی یک تومانی نسبت به قیمت روز یکشنبه داشت. با این وجود، با افزایش نرخ حواله درهم قیمت دلار نیز به سرعت راه افزایشی را در پیش گرفت و در کمتر از نیم ساعت وارد محدوده 4هزار و 170 تومان شد. به گفته برخی فعالان بازار، روز دوشنبه تقاضا برای خرید حواله درهم بالا بود، عاملی که موجب شد این ارز از حدود ساعت 11 تا 12 ظهر حدود 12 تومان رشد را تجربه و از مرز هزار و 150 تومان عبور کند. تحت‌تاثیر تحرکات درهم، قیمت دلار نیز در معاملات آتی از محدوده 4 هزار و 190 تومان عبور کرد و در بازار نقدی نیز قیمت روی نقطه 4 هزار و 189 تومان ایستاد. این قیمت دلار در حجم عمده بود، حال آنکه برخی صرافی‌ها حوالی ساعت یک بعدازظهر قیمت دلار بر تابلوی خود را 4 هزار و 200 تومان درج کردند. عده زیادی از صرافی‌ها نیز ترجیح می‌دادند که در موقعیت فروش قرار نگیرند و دلار خود را نگه دارند.

    در روزی که قیمت دلار بیشترین افزایش از اواسط مهرماه را به ثبت رساند، یورو نیز تا حوالی 5 هزار و 100 تومان بالا رفت. دیروز، یورو 45 تومان گران شد و به قیمت 5 هزار و 85 تومان رسید. به گفته فعالان، این افزایش بیش از هر موضوعی ناشی از کمبود حجم فیزیکی این ارز در بازار داخلی بود. همزمان جوسازی پیرامون افزایش دلار نیز در رشد ارز اروپایی موثر بود. به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، باتوجه به آنکه افزایش یورو از سوی بازارهای جهانی حمایت نمی‌شد، حباب آن در بازار داخلی زیاد شد و به حدود 100تومان رسید. عده‌ای اعتقاد دارند، این اختلاف در صورتی که ادامه پیدا کند، می‌تواند زمینه آربیتراژ ارزی را فراهم کند.

    در واقع معامله‌گران در چنین شرایطی می‌توانند با خروج دلار از بازار داخلی به جای آن یورو وارد کنند. این موضوع می‌تواند موجب افزایش بیشتر قیمت شاخص ارزی شوند. در این شرایط آنها از تفاوت قیمت بازار داخلی با بازار جهانی کسب سود می‌کنند.  روز دوشنبه پوند نیز 75 تومان گران شد.
    بازگشت سکه از کانال یک میلیون و 390

    روز گذشته، سکه معاملات خود را در کانال یک میلیون و 390 هزار تومان آغاز کرد. در سومین روز هفته، سکه معاملات خود را با قیمت یک میلیون و 393 هزار تومان آغاز کرد. این قیمت 8 هزار تومان پایین‌تر از روز یکشنبه بود. در ادامه روز این فلز گرانبها با تکیه بر رشد قیمت دلار و تحرکات معامله‌گران در حراج سکه به کانال یک میلیون و 400 هزار تومان رفت. سکه روز یکشنبه با 14 هزار تومان رشد به قیمت یک میلیون و 401 هزار تومان رسیده بود، حال آنکه در نهایت روز دوشنبه در نهایت تنها 8 هزار تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند. افزایش قیمت سکه در شرایطی صورت گرفت که از نظر رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر قیمت آن دارای حباب است. به گزارش خبرگزاری خانه ملت، رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر گفت: در حال حاضر قیمت سکه طلا در بازار با حباب 80 الی 90 هزار تومانی روبه‌رو است. وی ادامه داد: بعد از حراج سکه طلا از سوی بانک کارگشایی بازار عرضه و تقاضا در حال تعادل نسبی بوده و حتی کاهش تقاضا برای خرید نیز در بازار وجود دارد، رشد قیمت سکه در مدت اخیر به تقاضای کاذب منجر شده بود؛ اما دادو‌ستدهای بازار در حال عادی شدن است.

    رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با بیان اینکه این اتحادیه در کنترل و نظارت عیار طلا نقش دارد، یادآور شد: اتحادیه طلا و جواهر یک نهاد غیرانتفاعی و نظارتی است و کار اقتصادی انجام نمی‌دهد و نقشی در عرضه یا تقاضا یا دخالت در بازار ندارد و کارهای صنفی اعضای اتحادیه را انجام می‌دهد.


     

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو