عصر بازار

اونس پس از کاهش روی خط ممتد ایستاد؛

طلا لب مرز حمایتی

عصر اعتبار- طلا تحت فشار تصویب لایحه مالیات ترامپ، ۷ دلار کمتر از قیمت بسته‌شده در روز جمعه، هفته جدید را استارت زد؛ چراکه بازار سهام آمریکا و شاخص دلار خوش‌بینی خود را به کاهش مالیات‌ها با فشار بر اونس فلز زرد بروز دادند.

طلا لب مرز حمایتی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، طلا در اولین معاملات صبح دوشنبه، حدود 1273 دلار مبادله می‌شد که فاصله اندکی با مرز حمایتی 1270 دلاری دارد. اونس فلز گرانبها پس از افت دقایق ابتدایی، با توجه به فقدان سیگنال قاطع از سوی بازارسازان و سرمایه‌گذاران، روی خط صافی ریزنوسانات کم‌دامنه خود را تا 12 ساعت ادامه داد. کارشناسان، طلا را در معرض یک محک دوباره در مرز 1270 دلاری گزارش کرده‌اند که ممکن است پس از چند هفته اونس را به زیر مرز حمایتی بکشاند.
    دو رفتار فلز زرد

    اونس طلا دوشنبه صبح، 7 دلار پایین‌تر از قیمت بسته‌شده در آخرهفته گذشته باز شد؛ اما در ادامه، روی یک خط ممتد ریزنوسان کرد. جمعه‌شب هر اونس فلز زرد با ثبت قیمت 1280 دلاری هفته نزولی خود را پایان داده بود. پس از آن، بازگشایی بازارهای جهانی در آسیا-اقیانوسیه بعد از تعطیلات دو روزه، قیمت 1273 دلاری اونس طلا را پایه قیمت‌گذاری هفته ثبت کرد. تفاوت 7 دلاری قیمت بسته‌شده جمعه با قیمت بازشده دوشنبه پیش از این کمتر در بازارها مشاهده شده بود. این تفاوت از دیدگاه خوش‌بینانه دلار به مهر تایید سنا بر نامه مالیاتی ترامپ حکایت دارد.

    سیگنال تصویب لایحه مالیات و اشتغال جمهوری‌خواهان از همان ثانیه اول، بازارها را تحت تاثیر قرار داد؛ اما پس از این شروع توفانی، روند قیمت اونس فلز گرانبها، کاملا خطی شد. نمودار تخت فلز زرد از ساعت 4 بامداد تا 4 بعد از ظهر ادامه داشت. خط ممتد طلا با در نظر گرفتن تمایل بازار به تقویت دلار و تضعیف این فلز گرانبها، در دو حالت قابل تحلیل است.

    در حالت اول، مرز 1270 دلاری که در دو ماه اخیر بارها طلا را در مقابل افت شدید حمایت کرده، این بار نیز به‌دنبال نگه داشتن قیمت‌ها، بالای این مرز است؛ بنابراین شکستن این خط حمایتی نیازمند فشار بیشتر شاخص دلار خواهد بود. از آنجا که شاخص دلار به‌رغم افزایش صبحگاهی، فشار جدی تا عصر دیروز از خود ساطع نکرده بود، اونس نیز به زیر قیمت 1270 دلاری سقوط نکرد. چنانچه شاخص دلار بتواند بر موج مالیاتی ترامپ سوار شود، احتمال سقوط طلا در روز‌های ابتدایی هفته وجود خواهد داشت. در حالت دوم، بازارها اطمینان مورد نیاز را برای ادامه تاثیرپذیری از نتیجه رای‌گیری سنا دریافت نکرده‌اند.  رفتار بازار سهام آمریکا در روز جمعه نشان داد که عوامل سیاسی مربوط به ترامپ، پاشنه آشیل روزهای اخیر این بازار است. گمانه‌زنی‌های مربوط به پرونده «مایکل فلین»، روز جمعه شوک موقتی به بازار سهام منتقل کرد که از قدرت طرح مالیاتی ترامپ به شدت کاست.

    زمانی که بازار جهانی نتیجه مبهم پرونده فلین را زیر نظر گرفته و همزمان موج حمایتی کاهش مالیات، پشتوانه دلار و سهام آمریکا شده است، تحول افراطی در روند شاخص دلار و قیمت اونس طلا، در حالت تعلیق است.
    آمادگی وال‌استریت برای ثبت رکورد!

    بازار سهام آمریکا که پیش از این نیز با رشد روزافزون خود، به طرح کاهش مالیات ترامپ خوشامد گفته بود، پس از رای نهایی کنگره، بال‌های خود را برای پرواز گشوده است.  شرکت‌های آمریکایی که تا حدود 15درصد تخفیف مالیاتی را در آینده نزدیک لمس خواهند کرد، وال‌استریت را در انتظار ثبت رکورد جدیدی قرار داده‌اند. بازگشایی بازار سهام آمریکا در روز دوشنبه، شاخص S&P500 و نزدک را روبه رشد نشان داد. شاخص S&P500 تا عصر روز گذشته به 2660 واحد رسید که حاکی از رشد 6/ 0درصدی این شاخص معتبر است. شاخص آتی نزدک نیز در همین مدت، بیش از 4/ 0درصد رشد کرد و به 6373 واحد دست یافت. استارت افزایشی بازار سهام همزمان با رشد 3/ 0 درصدی شاخص دلار اونس طلا را زیر فشار نگه داشتند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی