عصر بازار

اتفاق خاص بازار ارز؛

دلار ۴۲۰۰ تومانی و شاید بالاتر

عصر اعتبار-با وجود تمامی اعلام‌ها مبنی بر ثبات در بازار ارز و سیاست‌هایی که در رابطه با کنترل آن اعمال می‌شود و یا تاکیداتی که برای عدم تمایل دولت به منظور نگه داشتن دلار بالاتر از نرخ ۴۰۰۰ تومان وجود داشت،نه تنها در این نرخ پایدار ماند بلکه ۴۲۰۰ تومان را هم رد کرد.

دلار ۴۲۰۰ تومانی و شاید بالاتر
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، سه‌شنبه دلار در بازار ارز  4200 تومان را هم پشت سر گذاشت است. جریان رشد قیمت دلار از شهریور ماه با سرعت بیشتری پیش رفت و از کانال 3700 عبور و در نیمه مهرماه به4000 تومان رسید. در نهایت اندکی بازار به آرامش برگشت و سرعت رشد کند شد، ولی بار دیگر در روزهای اخیر افزایش قیمت قابل توجه بوده و به نرخی رسیده که در سال گذشته فقط در یک روز تکرار شده بود.

    گرچه دوره زمانی فعلی بازه‌ای است که انتظار افزایش قیمت دلار در آن وجود داشته و هر ساله تکرار می‌شود، اما برای سال جاری با نرخ بالاتری پیش می‌رود. در سال گذشته قیمت دلار در اواخر آذر ماه به 4000 تومان نزدیک و در هفته اول دی ماه با شدت گرفتن تقاضا به 4200 تومان هم رسیده بود، ولی اکنون تا یک ماه زودتر این اتفاق افتاده است. به هر صورت در حال حاضر با افزایش تقاضای فصلی و تامین ارز ژانویه و همچنین زمان تسویه حساب بدهی‌های خارجی در عین حال کاهش عرضه ارز از سوی پتروشیمی‌ها خود عاملی است برای افزایش تقاضا و در نهایت گرانی دلار. در این فضا وجود سفته‌بازی و دلالی در بازار آزاد عاملی فزآینده محسوب می‌شود. فعالان بازار اعلام کردند که به ویژه در سه روز اخیر قیمت دلار برای خرید از سوی دلالان بالاتر از قیمت فروش بوده است چرا که آنها اکنون با توجه به اینکه آگاهند ممکن است در روزهای آینده قیمت بالاتر برود اقدام به خرید بیشتر کرده و در نوسان قیمت بازار با نرخ بالاتری فروخته و سود دریافت می‌کنند. از این رو فعالیت دلالان در روزهای اخیر افزایش یافته و موجب تشدید نوسان در بازار شده است.

    در حالی قیمت دلار روند صعودی طی می‌کند که طی مدت اخیر اظهارات مقامات ارشد دولتی همواره حاکی از آن بوده که وضعیت بازار ارز همراه با ثبات و آرامش است. جایی که رئیس‌جمهور در اظهارات خود از کافی بودن منابع ارزی و حاکمیت ثبات در بازار سخن می‌گوید و وزیر اقتصاد تاکید دارد که دولت هیچ تمایلی به ماندگاری دلار به بالاتر از نرخ 4000 تومان ندارد، ولی حدود دو ماه از این اعلام می‌گذرد ولی نه تنها دلار به کانال 3900 و کمتر از4000 تومان برنگشته بلکه افزایش قیمت و روند رو به رشد را طی می‌کند.   در سوی دیگر رئیس کل بانک مرکزی به عنوان مقام ارشد بازار ارز تاکید دارد که اتفاق خاصی در بازار نیفتاده و جریان آن کاملا در کنترل است و می‌توان مانع از نوسانات آن شد، ولی به هر حال رکورد شکنی دلار می‌تواند از اتفاق‌های خاص بازار ارز باشد.

    روند افزایشی نرخ دلار در حالی در روزهای آینده قابل تصور خواهد بود که این امید وجود دارد با توجه به اظهارات رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه با کاهش تقاضای فصلی، شرایط در پایان سال عادی‌تر می‌شود، روند کاهشی دلار هم در ماه‌های انتهایی سال رخ دهد هر چند که از نگاه فعالان بازار کاهش دلار به زیر 4000 تومان بعید به نظر می‌رسد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو