عصر بازار

عضو شورای عالی بورس؛

اختصاص ۴۰ درصد از دارایی های بانک های جهان به خرید اوراق بهادار

عصر اعتبار- عضو شورای عالی بورس گفت: بانک های سراسر جهان حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد از دارایی های خود را به خرید اوراق بهادار اختصاص می دهند که بیشتر این اوراق با درآمد ثابت و بدون حق رای است.

اختصاص ۴۰ درصد از دارایی های بانک های جهان به خرید اوراق بهادار
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، قاسم محسنی عضو شورای عالی بورس اظهار کرد: بانک ها به واسطه نفوذ هایی که با مالکیت سهام به دست می آورند باعث شده تا یک شرکت به طور مستقل و یا با مشارکت شرکت های دیگر ایجاد شود.

    عضو شورای عالی بورس افزود: بانک ها زمانی که وامی را به شرکت ها ارائه می دهند سود زیادی را در قبال آن خواهان هستند که گاهی شرکت ها به دلیل عدم رونق اقتصادی قادر به تحویل بازپرداخت آن نیستد و در نتیجه بانک در عوض وام ارائه کرده سهام و بخشی از مالکیت شرکت ها که به عنوان وثیقه در اختیار داشته را مصادره می کند.

    محسنی گفت: به منظور جلوگیری از ادامه مالکیت های سببی بانک ها و همچنین ایجاد مانع برای بنگاه داری، مسوولان مقرراتی مبنی بر اینکه بانک ها نباید اوراق خریداری کنند و اگر سهامی را در اختیار دارند باید آن را واگذار کنند، تصویب و به اعمال رسانده اند که این عمل چندان خوشایند نیست.

    وی با توجه به سیاستی که در راستای کاهش نرخ سود بانک ها برای سوق دادن منابع به سوی بازار سرمایه اتخاذ شده است اما بازار های انحرافی همچون بیت کوین خلأ آمادگی آن را پر کرده تصریح کرد: بیت کوین با فرصت طلبی سعی در مطرح شدن دارد اما نمی تواند به عنوان ابزاری در بازار سرمایه قرار گیرد زیرا احتمال ریسک سرمایه گذاری آن بالا است.

    محسنی اذعان کرد: تنها افرادی که آگاهی نسبت به  عوام نسبت به بیت کوین و بازار های فرعی دارند، مقاومتی نشان نداده  و متوجه عمق ریسک این بازار های کاذب نمی شوند. بنابراین، مسوولان با فرهنگ سازی باید پول های آزاد شده را به مسیر امن بازار سرمایه هدایت کنند.

    وی افزود: اخیرا صندوق سرمایه گذاری برای هدایت صحیح پول های آزاد تعبیه شده که به موجب راه اندازی این صندوق واسطه خوبی میان  مردم که خواهان سرمایه گذاری هستند، ایجاد شده است.

    محسنی تشریح کرد: صندوق پروژه نخستین فعالیت های خود را با پروژه های نیروگاهی آغاز کرده و امیدواریم در آینده پروژه های تولیدی دیگری از طریق این صندوق به اجرا برسد.

    وی بیان کرد: علاوه بر صندوق پروژه، صندوق طلا هم برای  سرمایه گذاران در نظر گرفته شده است که تناسب خود را با تناوب های بازار حفظ کرده که با قید افزایش قیمت طلا این صندوق سود آوردی می کند.

    محسنی درپایان  یادآورشد: عموم مردم قادر به مشارکت در هر سه صندوق هستند و افراد متقاضی با حداقل 1 میلیون تومان می توانند سرمایه گذاری کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی