عصر بازار

وزیر امور اقتصادی و دارایی :

کاهش نرخ سود بانکی در راه است

عصر اعتبار- وزیر امور اقتصادی و دارایی با اعلام اینکه کاهش سود تسهیلات در دستور کار شورای پول و اعتبار است، گفت: دولت اصلاً در پی افزایش نرخ ارز نیست و آن را مدیریت می‌کنیم.

کاهش نرخ سود بانکی در راه است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار کرد: بر اساس تأکید رئیس جمهور، بانکها باید دارایی‌های مازاد خود اعم از املاک، سرقفلی و شرکت‌ها را واگذار کنند و این تکلیف قانونی است.

    وی ادامه داد: بانکها نباید نقدینگی خود را در دارایی‌های خود حبس کنند بلکه این نقدینگی باید در اختیار چرخه اقتصاد و تولید و بازار سرمایه قرار گیرد.
    کرباسیان با اشاره به اقداماتی که پس از دستور رئیس جمهور درباره فروش دارایی‌های مازاد بانکها انجام شد، گفت: بانکها در این باره برنامه‌ریزی و گزارش عملکرد ارائه کردند.
    وی افزود: در یک سال اخیر بر مبنای آمار ارائه‌شده از سوی بانکها در زمینه فروش اموال و دارایی‌های آنها، تاکنون 15 هزار میلیارد تومان از این طریق منابع حاصل شده است که البته به‌نسبت حجمی که وجود دارد رقم مناسبی نیست.
    کرباسیان با بیان اینکه کمیته‌ای متشکل از حسابرس، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی برای این منظور تشکیل شده است، افزود: بانک‌های ملی، تجارت و سپه گزارش خود را در زمینه فروش اموال مازاد خود ارائه کردند و بقیه بانکها هم در حال اقدام هستند.
    وزیر امور اقتصادی و دارایی با ابراز اینکه کاهش سود تسهیلات در دستور کار شورای پول و اعتبار است، گفت: سود تسهیلات بازار بانکی بنا بر اعلام بانک مرکزی به 18 و نیم درصد کاهش یافت در حالی که این رقم پیش از این به 30 درصد هم رسیده بود.
    کرباسیان با یادآوری اینکه قانون اصلاح نظام بانکی اوایل شهریور امسال به مجلس تقدیم شد، گفت: همزمان دو طرح در مجلس شورای اسلامی در دستور کار قرار دارد.
    وی درباره افزایش نرخ دلار با اظهار اینکه بانک مرکزی نرخ رشد سالیانه ارز را هشت و نیم درصد اعلام کرده بود، گفت: معمولاً در دو ماه پایانی سال میلادی، جهش قیمتی داریم اما برآورد این است که پس از دی، قیمت ارز شیب نزولی را طی کند و در عمل، مدیریت نرخ ارز در حال انجام است.
    کرباسیان با ابراز اینکه "وزیر امور اقتصادی و دارایی حافظ پول ملی کشورمان است"، تأکید کرد: دولت اصلاً در پی افزایش نرخ ارز نیست و بر ارز مدیریت خواهیم داشت.
    کرباسیان افزود: در 100 روز اخیر در بازار بورس 11 درصد رشد شاخص داشتیم و نوسان نداشتیم و این مرهون صندوق تثبیت بازار سرمایه است که تشکیل دادیم و سیستم نظارتی را افزایش دادیم.
    وی با بیان اینکه "در بازار سهام، امین مردم هستیم" گفت: تصور می‌کردیم با کاهش سود بانکی بازار سهام هم کمی اُفت کند اما این بازار از این موضوع استقبال خوبی کرد.
    وزیر امور اقتصادی و دارایی با تصریح به اینکه بر اساس پیش‌بینی‌ها، 15 درصد سود شرکت‌های بورسی قابلیت افزایش دارد، گفت: از زمانی که اوراق مشارکت و اوراق خزانه را به بازار سهام وارد کردیم این بازار رویکرد مثبتی داشت.
    کرباسیان ادامه داد: از زمانی که در صندوق‌های سرمایه گذاری 70 درصد سپرده گذاری را به 50 درصد رساندیم و آنها در بازار سهام وارد شدند؛ این بازار بهتر شد.
    وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: 65 ردیف یعنی 34 هزار میلیارد تومان معافیت مالیاتی داریم.

    کرباسیان در ادامه گفت: تصمیم گرفته شد از اول آذر نماد بسته‌ای در بورس نداشته باشیم و کنترل کنیم تا نمادها بسته باقی نماند.
    وی با اشاره به 14 شرکتی که نماد آنها بسته است، اضافه کرد: از این تعداد 8 شرکت، بورسی و 6 شرکت، فرابورسی است.
    کرباسیان گفت: از این تعداد نماد 6 شرکت در حال بازگشایی است و بقیه که عمدتاً بانکها هستند باید مجمع آنها را برگزار کنیم.
    وزیر امور اقتصادی و دارایی تأکید کرد: بانکها باید صورت‌های مالی و حسابرسی خود را ارائه کنند تا بتوانیم مجامع آنها را برگزار کنیم.
    کرباسیان ابراز کرد: تلاش می‌کنیم در مدت 3 ماه آینده مشکل در بانکهای دولتی را رفع کنیم و از طریق بورس و بانک مرکزی فشار بیاوریم تا مشکل در زمینه بانکهای خصوصی هم رفع شود.
    وی درباره شرکت کنتورسازی گفت: حدود 590 شرکت در بورس داریم، متأسفانه کنتورسازی مشکلی را ایجاد کرد که ما برای فراهم کردن امنیت سرمایه گذار و بازار، وارد موضوع شدیم.
    کرباسیان با تشکر از قوه قضائیه افزود: دادسرا و بازپرس بیشترین همکاری را با ما انجام دادند.
    وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: برای کسانی که می‌خواهند سهام خود در شرکت کنتورسازی را بفروشند با برخی بانکها هماهنگ کردیم تا 2 هزار سهم را از آنان با قیمت مناسب بخرند.
    کرباسیان افزود: بر اساس گزارش 8ماهه امسال، میزان عدم تحقق درآمدهای مالیاتی 15 درصد است که در مقایسه با پارسال بهبود یافته است.
    وی گفت: امسال معافیت‌های مالیاتی بیشتر شده است و طبقات معافیت‌های مالیاتی افزایش یافت.
    وی با بیان اینکه "65 ردیف معافیت مالیاتی یعنی 34 هزار میلیارد تومان معافیت مالیاتی داریم"، ادامه داد: این در حالی است که سهم درآمد کشور از مالیات 36 درصد و موفق است.
    کرباسیان گفت: توافقنامه‌ای با بانک مرکزی امضا شد و بانک مرکزی بانکها را موظف به ارائه اطلاعات کرده است.
    وزیر امور اقتصادی و دارایی با تأکید به اینکه باید صندوق‌های فروش را ساماندهی کرد، گفت: خوشبختانه در تعاملی که با مجلس شورای اسلامی وجود دارد لایحه‌ای در این باره آماده شده است تا در صحن علنی مجلس مطرح شود.
    کرباسیان افزود: این قدم نخست برای اصلاح مالیات بر ارزش افزوده است.
    وی با ابراز اینکه قانون قبلی مالیات بر ارزش افزوده، آزمایشی بود، اضافه کرد: در این مدت تجربیات، زیاد و مشکلات شناسایی شد.
    کرباسیان گفت: وظیفه اصلی ما در این صد روز اجرای شعار محوری سال یعنی تولید و اشتغال بود و همه تلاش ما در این راستاست.
    وی با اعلام اینکه "از اول امسال تا کنون 33 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی تخصیص دادیم"، گفت: 25 هزار میلیارد تومان آن در این صد روز بود که در مقایسه با پارسال 60 درصد رشد داشت.
    وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: بر اساس قانون موظف هستیم امسال 34 هزار و 500 میلیارد تومان تخصیص بدهیم که تا کنون حدود 24 هزار میلیارد تومان را انجام دادیم که عمده آن صرف بودجه عمرانی شد و با توجه به این موضوع، اشتغال و تولید افزایش یافت.

    وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه "بیش از 32 هزار میلیارد تومان از بدهی‌های خود را پرداخت کردیم"، گفت: بدهی‌های دولت نسبت به پارسال 5 درصد کاهش داشته است.
    کرباسیان در ادامه سخنان خود در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره بدهی دولت با بیان اینکه "این بدهی‌ها را از طریق روش‌هایی مانند تهاتر، اوراق خزانه و نقدی پرداخت کردیم"، افزود: نارضایتی چندانی از طرف پیمانکاران عمده نداریم چون بدهی‌های ما نسبت به آن‌ها کاهش یافته است.
    وی گفت: در قانون برنامه ششم توسعه برای سرمایه گذاری سالانه، برای اینکه بتوانیم به رشد 8 درصد برسیم 25 و سه‌دهم درصد تأمین مالی و سرمایه گذاری از منابع خارجی، حدود 24 و 7دهم درصد و تسهیلات بانکی و تملک دارایی‌ها و بازار سرمایه 12 و 4دهم درصد بود.
    وی افزود: 5 و 4دهم میلیارد دلار در این صد روز، قرارداد سرمایه گذاری خارجی بسته شده است که با حدود 23 میلیارد دلار به حدود 28 میلیارد دلار منابع خارجی می‌رسد که وارد اقتصاد کشورمان می‌شود.
    وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در برخی جاها خصوصی‌سازی به‌معنی رد دیون دولت تلقی شده بود در حالی که واحدها به بخش‌هایی واگذار می‌شد که خصوصی واقعی نبودند.
    کرباسیان با بیان اینکه در دولت یازدهم جلوی این کار گرفته شد، گفت: در 2 سال اخیر هم هیچ واحدی به غیرخصوصی واگذار نشد و سعی کردیم واحدها را به اهل آن واگذار کنیم و با این واگذاری‌ها بهره‌وری و سود بیشتری داشتند و نیروی کار بیشتری را هم جذب کردند.
    وی اضافه کرد: باید اصل 44 قانون اساسی را به‌درستی اجرا کنیم.
    کرباسیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه کسانی که مدعی هستند قاچاق از مبادی رسمی وارد می‌شود باید ادعای خود را ثابت کنند، گفت: مرجع صدور آمار قاچاق ستاد مبارزه با قاچاق است و گمرک بخشی از حلقه تجارت است.
    وزیر امور اقتصادی و دارایی با ابراز اینکه "نباید چهره چرخه تجارت کشور را سیاه نشان دهیم"، گفت: حدود یک سال و نیم جهان ما را به رتبه نخست برخورد با قاچاق تلقی کرده است اما عده‌ای در کشور نمی‌خواهند این موضوع را بپذیرند.
    کرباسیان با اظهار اینکه آمارهای غلط در داخل کشور مبنی بر قاچاق کالا منتشر می‌شود که وجود خارجی ندارد، افزود: سامانه و پنجره گمرک اطلاعات لازم را ارائه می‌کند.
    وی ادامه داد: تجهیزات پرسرعت برای گمرک تهیه کردیم و برخی از آن‌ها را به تولید داخل رساندیم.
    کرباسیان گفت: 50 تن مواد مخدر را در گمرک کشف کردیم.
    وی در بخش دیگر از سخنان خود با بیان اینکه "رئیس جمهور اولویت‌های اختصاصی و عمومی را به ما ابلاغ کرد"، افزود: اقتصاد مقاومتی تکلیف همه ما را روشن کرده و 33 بسته ابلاغ شده است و برنامه محوری در 30 طرح راهبردی تعریف کردیم که به اطلاع عموم خواهیم رساند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی