عصر بازار

نرخ احتمالی دلار و نفت در بودجه ۹۷

عصر اعتبار- در آستانه ارائه لایحه بودجه ۱۳۹۷ به مجلس با وجود این که احتمال تغییرات همچنان وجود دارد اما در آخرین تصمیم‌گیری برای ارقام کلان، دلار به عنوان مبنای تبدیل درآمدهای ارزی به ریال ۳۵۰۰ تومان و نفت با هر بشکه ۵۵ دلار در نظر گرفته شده است.

نرخ احتمالی دلار و نفت در بودجه ۹۷
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، تا دو روز آینده و همزمان با 19 آذرماه، دولت لایحه بودجه 1397 را به مجلس ارائه خواهد کرد. در این فاصله آخرین خبرها حاکی از آن است که سازمان برنامه و بودجه در حال نهایی کردن لایحه بوده و به طور حتم تا 19 آذرماه به مجلس خواهد رسید.

    با وجود این که در مدت اخیر گمانه‌زنی‌های متفاوتی در رابطه با متغیرهای کلیدی برای تعیین درآمدهای بودجه وجود داشت در نهایت بعد از بررسی‌هایی که در هیات دولت انجام و مصوب شد قیمت هر دلار برای  تبدیل درآمدهای نفتی به ریال حدود 3500 تومان در نظر گرفته شده و برای فروش هر بشکه نفت قیمت حدود 55 دلار خواهد بود. رقم فعلی حدود ٣۰ تومان کمتر از نرخ موجود در مرکز مبادلات ارزی (٣٥٣۰ تومان) و تا ٧۰۰ تومان کمتر از نرخ ٤٢۰۰ تومانی فعلی در بازار است.

    در رابطه با سایر تغییرات در بودجه، ظاهرا عمده‌ترین تحولات به توسعه مشارکت با بخش خصوصی بر می‌گردد و در این رابطه در بودجه سال 1397 تاکید شده است.

    همچنین برای سال آینده بخش قابل توجهی از دستگاه‌ها بودجه خود را مبتنی بر عملکرد و به عبارتی بر مبنای بهای تمام شده تنظیم کرده‌اند؛ به طوری که بین 30 تا 40 درصد دستگاه‌ها از این بودجه‌ریزی برخوردار شدند. این در حالی است که براساس قانون برنامه ششم توسعه از سال اول اجرای قانون یعنی سال جاری باید هر ساله 20 درصد از دستگاه‌ها بودجه خود را براین مبنا تهیه کنند که برای سال بعد به حدود 40 درصد باید برسد.

    در رابطه با قانون هدفمندی یارانه‌ها و تبصره مربوط به آن در لایحه بودجه سال ١٣٩٧ نیز هنوز میزان درآمد دولت از محل هدفمندی برای سال آینده در بودجه نهایی نشده ولی احتمالا برای لایحه متفاوت‌تر از سال‌های قبل عمل می‌شود، چرا که در چند سال اخیر دولت تبصره هدفمندی را بدون جزییات مجلس ارائه کرده و تنها درآمد 48 هزار میلیاردی را در تبصره اعلام می‌کرد که در ادامه و در جریان بررسی لایحه در مجلس جزئیات آن مشخص می‌شد، ولی برای لایحه 1397 براساس قانون برنامه ششم عمل شده و جداول مشخصی برای هدفمندی تعیین شده است.

    اما به طور حتم غربالگری یارانه بگیران و حذف پردرآمدها بخش مورد توجه تبصره خواهد بود و در مورد تعیین تکلیف یارانه بگیران در مدت اخیر دولت وعده آن را در بودجه ١٣٩٧ داده است.

    در مورد بودجه‌های عمرانی نیز در مجموع حدود 110 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده اما باید یادآور شد این تنها بودجه عمرانی از محل درآمدهای بودجه نبوده و منابع خارجی، تسهیلات یا حتی از صندوق توسعه ملی سالانه برداشت می‌شود را در بر می‌گیرد. در بودجه سال جاری بودجه عمرانی حدود 70 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که مصوب شش ماهه حدود 36 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شد ولی آخرین عملکرد بودجه در نیمه اول امسال نشان داد که تا 8000 میلیارد تومان پرداختی انجام شده است.

    در مجموع با توجه به دو روز فرصت باقی مانده تا ارائه لایحه بودجه به مجلس احتمال هر تغییری در ارقام وجود خواهد داشت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو