عصر بازار

ولخرجی شاهزاده سعودی برای خریدن تابلوی ۴۵۰ میلیون دلاری داوینچی

عصر اعتبار- ۲۰ روز پس از ثبت رکورد گران‌ترین نقاشی تاریخ هنر، روزنامه نیویورک‌تایمز هویت خریدار تابلوی ۴۵۰ میلیون دلاری «نجات‌دهنده جهان» یا «سالواتور موندی» را فاش و او را یکی از شاهزادگان سعودی معرفی کرد.

ولخرجی شاهزاده سعودی برای خریدن تابلوی ۴۵۰ میلیون دلاری داوینچی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۷ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از همشهری آنلاین، در حالی که بر اساس یک سنت قدیمی هویت خریداران آثار هنری در حراجی‌های مهم دنیا معمولا فاش نمی‌شود، همزمان با اعلام خبر ارسال تابلوی 500 ساله لئوناردو داوینچی به موزه لوور ابوظبی پرده از این راز برداشته شد. بر اساس آنچه خبرنگاران نیویورک‌تایمز گفته‌اند، خریدار نقاشی چهره حضرت مسیح یکی از شاهزادگان نه‌چندان شناخته‌شده سعودی است که بیش از 450 میلیون دلار برای خریدن آن هزینه کرده است.

    اطلاعات مربوط به خریدار «نجات‌دهنده جهان» در حالی منتشر شده که حکومت پادشاهی عربستان سعودی از مدتی پیش در حال مبارزه با فساد سازمان‌یافته است و در این مدت 159 نفر از سرمایه‌داران عرب از جمله چند شاهزاده را در هتلی پنج‌ستاره در ریاض بازداشت کرده است. از این رو، هزینه‌کرد 450 میلیون دلار از سوی شاهزاده بدر بن عبدالله بن محمد فرحان السعود برای یک تابلو شگفتی ناظران را برانگیخته است.

    شاهزاده سعودی که نامش چندان در پروژه فسادزدایی حکومت عربستان مطرح نبوده، به گزارش افشاگرانه روزنامه نیویورک‌تایمز واکنش نشان داد و بدون رد کردن اسناد و مدارک موجود در آن، بخش‌هایی از گزارش و اطلاعات را «غیردقیق» توصیف کرد. «مخالفت با خاندان آل‌سعود و پخش کردن شایعه‌های عجیب» از جمله مواردی است که در پاسخ فرحان السعود در روزنامه الشرق الاوسط خطاب به مدیران نیویورک‌تایمز مطرح شده است.

    تابلوی «سالواتور موندی» که برخی کارشناسان آن را «ارزشمندترین کشف هنری قرن 21» می‌دانند، سال 2011 در نشنال گالری لندن به نمایش درآمد. گفته می‌شود این یکی از 20 تابلوی مربوط به داوینچی که اصالت آنها تایید شده است. روایت نابغه ایتالیایی دوره رنسانس از چهره مسیح سال 1958 به قیمت 45 پوند فروخته شد و تا سال 2005 کسی از ارزش واقعی آن خبر نداشت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی