عصر بازار

فلز گرانبهای داخلی تحت فشار اونس قرار می‌گیرد؟

رصد جهت سکه و دلار

عصر اعتبار- روزهای دوشنبه و پنج‌شنبه سکه و دلار همسو با هم حرکت کردند. این دو دارایی، روز دوشنبه نوسانات افزایشی زیادی را تجربه کردند و روز آخر هفته رو به سوی تعدیل قیمت آوردند. سکه تمام بهار آزادی که روز سه‌شنبه تا قیمت یک میلیون و ۴۳۰ هزار تومان بالا رفته بود، در آخرین روز هفته دو کانال عقبگرد کرد. روز پنج‌شنبه، سکه ۱۵ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و ۴۱۵ هزار تومان رسید. عده زیادی از معامله‌گران باور دارند قیمت سکه در روز شنبه به سطوح پایین تری نیز خواهد رفت.

رصد جهت سکه و دلار
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته آنها، سکه به احتمال زیاد روز اول هفته را در شرایطی آغاز می‌کند که بهای اونس در سطح پایین تری نسبت به بعدازظهر پنج‌شنبه به کار خود پایان داده است. طلای جهانی تا ساعت 3 بعدازظهر جمعه زیر مرز روانی هزار و 250 دلار قرار داشت. در کنار این، عده‌ای باور دارند، بخشی از معامله‌گران بزرگ روز دوشنبه در قیمت‌های بالا سکه‌های خریداری شده پیشین خود را در بازار عرضه کرده‌اند. در نتیجه در برابر روند منطقی بازار و افت قیمت‌ها مقاومت نخواهند کرد. این در حالی است که گروهی دیگر از معامله‌گران نظر متفاوتی دارند. از نظر آنها، معامله‌گران بزرگ بازار همچنان خریدار سکه هستند، چرا که انتظار دارند، قیمت دلار در روزهایی که به بیشترین میزان تقاضای فصلی خود رسیده است، افزایش بیشتری را تجربه کند و هم زمان قیمت فلز گرانبهای داخلی را نیز بالا بکشد. در مقابل، کاهشی‌های بازار عنوان می‌کنند، با در نظر گرفتن سطح قیمت دلار و اونس در روز پنج‌شنبه ارزش ذاتی سکه(با احتساب مالیات ارزش افزوده) حدود یک میلیون و 350 هزار تومان بود. در واقع از نظر آنها، سکه از سوی عوامل بنیادی برای رشد بیشتر حمایت نمی‌شود و افزایش قیمت دلار تنها می‌تواند میزان حباب را کاهش دهد، نه اینکه قیمت را با رشد بیشتری مواجه کند.

    فراز و فرود دلار
    دلار که روز سه‌شنبه از مرز 4 هزار و 200 تومان عبور کرده بود، در آخرین روز هفته به زیر سطح یاد شده بازگشت. روز پنج‌شنبه شاخص ارزی با افت 12 تومانی به قیمت 4 هزار و 198 تومان رسید. این در حالی بود که در سیزدهمین روز آذرماه روی نقطه 4 هزار و 210 تومانی قرار گرفته بود. به گفته فعالان، بالا رفتن تقاضا در میانه هفته، رشد نرخ حواله درهم و ورود معامله‌گران فنی پس از شکست مرز 4هزار و 200 تومان از مهم ترین عوامل اثرگذار در رشد قیمت بودند. با این حال، در انتهای هفته فضای بازار کمی آرام تر و قیمت تعدیل شد. اکثر معامله‌گران بازار اعتقاد دارند که دلار در میانه آذر با رشد تقاضای فصلی با توجه به نزدیکی به پایان سال میلادی، به بیشترین میزان خود می‌رسد. از نظر معامله‌گران در صورت ورود بیشتر این تقاضا به بازار قیمت دلار در روز شنبه می‌تواند روند متفاوتی نسبت به روز پنج‌شنبه داشته باشد. با این حال، آنچه روند سال‌های اخیر نشان می‌دهد روند افزایشی روزهای منتهی به دی ماه در اوایل زمستان با تعدیل مواجه شده است. البته عده زیادی از معامله‌گران نیز باور دارند در برابر رشد تقاضای آذر سال جاری، عرضه مناسبی وجود داشته است و همین موضوع موجب شده است که این ارز نوسان کمتری را نسبت به همین مقطع زمانی در سال‌های گذشته تجربه کند. روز دوشنبه یکی از صرافی‌های بانکی اعلام کرد که بازارساز تمام تقاضاها تا آستانه پایان سال میلادی را پاسخ خواهد داد. در این شرایط، گروهی از معامله‌گران نیز باور دارند، شاید آذر 96 ماه کم‌نوسان‌تری نسبت به سال‌های گذشته داشته باشد.

    سوءاستفاده رانتی از رسانه‌ها
    در روزهایی که دلار با تقاضای زیادی روبه‌روست، عده زیادی نوسان دلار را به آدرس‌های اشتباه ارجاع می‌دهند. یکی از این آدرس‌های اشتباه که معمولا به‌طور سنتی در روزهای افزایشی عنوان می‌شود، ارتباط دادن رشد قیمت با عرضه بازارساز بوده است. به‌عنوان مثال، روز دوشنبه، عبور دلاز از مرز 4 هزار و 200 تومان حاشیه‌های زیادی به دنبال داشت. در این میان، عده زیادی این رشد را به نوع عرضه بازارساز نسبت دادند. عده‌ای از دلالان و خریداران و فروشندگان ارز عنوان کردند، عرضه بازارساز با قیمتی نزدیک به نرخ بازار زمینه رشد قیمت را فراهم کرده است. این موضوع از سوی برخی خبرگزاری‌ها با عنوان‌هایی از این قبیل توصیف شد: «بانک مرکزی عامل افزایش قیمت دلار».  وقتی از فروشندگان ارز سوال می‌شود  بانک برای مقابله با نوسان چه سیاستی را باید اتخاذ کند، سریع به عرضه ارز با قیمت ارزان اشاره می‌کنند. این موضوع در حالی عنوان می‌شود که سیاست عرضه ارز با قیمت ارزان‌تر سال‌ها در بازار ایران اجرایی شد و ثمره‌ای جز افزایش رانت و حتی رشد بیشتر نوسانات را به همراه نداشت. در واقع فروشنده با قیمت پایین‌تری ارز را از بانک مرکزی تحویل می‌گرفت و با فاصله بیشتری آن را در بازار عرضه می‌کرد. در گذشته نیز بسیاری از کارشناسان عنوان کرده‌اند که فروش ارز زیر قیمت بازار باعث ورود تقاضای کاذب به معاملات و افزایش هیجانات خواهد شد. در این مسیر، رسانه‌ها به‌طور غیرمستقیم و ناخواسته صبحت‌هایی را انعکاس می‌دهند که نتیجه‌ای جز ایجاد رانت و سود بیشتر برای عده‌ای خاص به همراه نخواهد داشت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو