عصر بازار

استارت قانون کاهش مالیات از کریسمس

مقاومت طلا شکسته شد

عصر اعتبار- اونس طلا در دهه اول ماه دسامبر به کف پنج ماهه سقوط کرد. هر اونس فلز زرد، روز پنج‌شنبه در قیمت ۱۲۴۴ دلاری معامله شد که از ماه جولای سال جاری بی‌سابقه بود.

مقاومت طلا شکسته شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، بازار جهانی در ابتدای هفته جاری، با حساسیت شدیدی نسبت به اثرات تصویب لایحه مالیاتی جمهوری‌خواهان، روند خود را استارت زد. در ادامه، پیشروی طرح ترامپ به مرور اثربخشی خود را بر بازارها با حمایت از شاخص دلار و فشار بر اونس طلا آغاز کرد تا اینکه قیمت فلز زرد به مرز مقاومتی 1270 دلاری برسد. در شرایطی که طلا به شدت در حال مقابله با سقوط به زیر قیمت 1270 دلاری بود، خبر توافق مجلس نمایندگان و سنا برای یکسان‌سازی لایحه مالیاتی، پتکی بر سر فلز زرد شد. از طرف دیگر نزدیک شدن به زمان اعمال افزایش نرخ بهره نیز عامل ثانویه‌ را شکل داد. شاخص دلار نیز در این مدت حدود 18/ 1 درصد تقویت شد و به عدد 94 واحدی بازگشت.

    توافق سنا و مجلس نمایندگان
    لایحه مالیات و اشتغال ترامپ پس از تصویب در دو مجلس قانون‌گذار آمریکا، وارد مرحله یکسان‌سازی مفاد شد. در شرایطی که خروجی این دو مجلس در برخی از جزئیات با نسخه دیگر متفاوت بود، تاریخ 22 دسامبر سال جاری میلادی به‌عنوان پایان فرصت برای یکسان‌سازی مفاد لایحه لحاظ شده بود. عجله جمهوری‌خواهان برای اجرای قانون جدید مالیاتی از ابتدای سال آتی (کریسمس)، با توافق دو نهاد قانون‌گذار عملی شد. بازارهای جهانی خبر تسریع اجرایی شدن قانون جدید را با حمایت از شاخص دلار پاسخ دادند. بازار سهام آمریکا نیز که خود را برای صعود مجدد به قله‌های فتح نشده آماده کرده بود، واکنش مثبت خود را با تقویت آخرهفته بروز داد. شاخص S&P500 تا عصر روز جمعه به 2645 واحد رسید و تنها 20 واحد با ثبت رکورد فاصله داشت. از طرفی شاخص آتی نزدک نیز به 6359 واحدی رسیده بود و جمعه را با رشد 4/ 0 درصدی تا ساعت 5 بعد از ظهر سپری کرد.

    افزایش رسمی نرخ بهره
    اجلاس پایانی «کمیته بازار باز» آمریکا در سال 2017 در طول هفته آینده برگزار خواهد شد و نتیجه این نشست پیش از رسمی‌شدن، بازارها را تحت نفوذ درآورده است. افزایش یک‌چهارم درصدی نرخ بهره، طبق ابزار «دیده‌بان نرخ بهره فدرال»، با احتمال 100درصدی در ماه دسامبر رسمی خواهد شد. قطعیت عملیات تدریجی انقباضی، پیش از این نیز از سوی سران سیاست پولی فدرال‌رزرو مطرح شده بود و بازارها اثر اصلی این عامل را در روند خود بروز داده بودند؛ اما نزدیک شدن به زمان  رسمی اعمال افزایش نرخ بهره، کماکان اثربخشی خود را حفظ کرده، بخشی از افزایش قوای شاخص دلار به آن مربوط بود. از طرف دیگر، تلاش سیاست‌گذاران پولی برای کاهش فشار ترازنامه فدرال و تعدیل آن، سیگنال انقباضی دیگری به بازار جهانی ارسال کرد. این سیگنال که به معنای مکش پول از بازارها به سمت فدرال‌رزرو تلقی می‌شود، در کنار افزایش نرخ بهره، پکیج انقباضی بانک مرکزی آمریکا را تکمیل کرد تا دلار به پشتوانه این نوع از سیاست پولی به 94 واحد بازگردد و تا حدودی افت چند هفته گذشته را جبران کند. ترازنامه فدرال در طول سال‌های انبساطی به بیش از 4500 میلیارد دلار رسید و فدرال رزرو را وادار به اتخاذ سیاست مناسب برای جلوگیری از خطر انباشتگی بدهی فدرال کرد. آغاز سال 2018 با تعدیل تدریجی ترازنامه همراه خواهد بود و پیش‌بینی ابزارهای دیده‌بان از حداقل دو افزایش نرخ بهره دیگر در سال آتی حکایت دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو