عصر بازار

پژوهشگر حوزه بانکداری؛

بانک مرکزی مسئولیتی برای بازپرداخت سپرده‌های موسسات ورشکسته ندارد

عصر اعتبار- کامران ندری گفت: بانک مرکزی مسئولیتی در ازای بازپرداخت سپرده‌های مردم ندارد و در این زمینه باید تلاش شود تا مردم و آحاد جامعه آگاهی‌های لازم را به دست‌ آورند.

بانک مرکزی مسئولیتی برای بازپرداخت سپرده‌های موسسات ورشکسته ندارد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، کامران ندری، پژوهشگر حوزه بانکداری،در خصوص پرداخت بدهی مؤسسات مالی و اعتباری به مردم که از چند روز پیش آغاز شده اظهار داشت: این مشکل جدی در اقتصاد ما وجود دارد که تصور می‌کنیم یک مؤسسه مالی نباید ورشکست شود و در صورتی هم که ورشکست شد بانک مرکزی باید مسئول پرداخت بدهی آن مؤسسه مالی باشد.

    وی افزود: این موضوع نیازمند اطلاع رسانی‌ است تا جایگاه و وظایف بانک مرکزی را به طورکامل برای مردم توضیح دهیم، به ویژه در مورد مؤسسات مالی و اعتباری که دارای مجوز هستند که آنها هم همانند مؤسسات غیر بانکی ممکن است ورشکست شوند. در صورت ورشکستگی آنها بانک مرکزی هیچ مسئولیتی برای پرداخت بدهی‌های آن مؤسسات ندارد.

    ندری خاطر نشان کرد: این مؤسسات خودشان دارایی‌هایی دارند که ممکن است نزد صندوق ضمانت سپرده، بیمه کرده باشند که تا یک میزانی را صندوق ضمانت سپرده پرداخت خواهد کرد، در غیر این صورت ورشکسته می‌شوند.

    این عضو پژوهشکده پولی و بانکی ادامه داد: از وظایف اصلی بانک مرکزی تنها نظارت بر این مؤسسات است. هر چند این نظارت احتمال ورشکستگی این مؤسسات را کاهش می دهد و باعث می شود این مؤسسات سالم‌تر فعالیت کنند اما جلوی ورشکستگی را به صورت مطلق نمی‌گیرد.

    ندری در پاسخ به این پرسش که چه میزان از سپرده‌ها نزد صندوق ضمانت بیمه می‌شوند؟ نیز گفت: یکی از وظایف بانک مرکزی این است که مطمئن شود مؤسسات مالی و اعتباری و بانک‌ها حداقل سپرده‌های خرد را نزد صندوق ضمانت سپرده بیمه کرده‌اند. به نظر می‌رسد صندوق ضمانت سپرده سپرده‌های بانک‌ها و مؤسساتی که دارای مجوز هستند و حق بیمه سالیانه خودشان را به صندوق ضمانت سپرده پرداخت کرده‌اند را تا سقف صد میلیون تومان ضمانت و بیمه کرده است.

    وی تصریح کرد: بنابراین انتظار می‌رود در اثر نظارت بانک مرکزی هیچ مؤسسه مالی و اعتباری و هیچ بانکی با مشکل مواجه نشود و در صورتی هم که با مشکل مواجه شود سپرده‌گذاران خرد که مبلغ سپرده شان زیر صد  میلیون تومان است می‌توانند به صندوق ضمانت سپرده مراجعه کنند و سپرده خود را دریافت کنند.

    ندری افزود: در این بین ضرر اصلی متوجه سپرده‌گذاران کلان است و در صورتی که بانک مرکزی نظارت خود را به درستی انجام دهد احتمال اینکه این مؤسسات ورشکسته شوند بسیار پایین می‌آید.

    وی ادامه داد: البته پیش از ورشکستگی مؤسسات شیوه‌هایی وجود دارد که به اصطلاح شیوه‌های گریز نام دارد که به کمک آنها سعی در بازسازی مؤسسات دارند و ورشکستگی آخرین راه حل برای یک مؤسسه دارای مشکل است.

    ندری گفت: بانک مرکزی مسئولیتی در ازای بازپرداخت سپرده‌های مردم ندارد و در این زمینه باید تلاش شود تا مردم و آحاد جامعه آگاهی‌های لازم را به دست‌ آورند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو