عصر بازار

بی توجهی سرمایه گذاران به مناطق آزاد

عصر اعتبار- سرمایه گذاری در مناطق آزاد مورد غفلت قرار گرفته در حالی که مزیت های بی شماری برای سرمایه گذاران وجود دارد.

بی توجهی سرمایه گذاران به مناطق آزاد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سرمایه گذاری، سیاستی است که در دولت یازدهم و دوازدهم، به سبب بهره مندی های سیاسی و اقتصادی مورد توجه قرار گرفت، بطوریکه با دست یابی به برجام و دیگر یافته های دولت، زمینه سرمایه گذاری های خارجی بیش از پیش فراهم شد.
    در راستای مزیت مناطق آزاد برای سرمایه گذاران گفتگویی با مهدی آزادواری کارشناس مسائل اقتصادی داشته ایم که در ادامه می خوانید:

    مناطق آزاد چه اهمیتی در سرمایه گذاری دارد؟

    مناطق آزاد، یکی از مهمترین ورودی های سرمایه های خارجی است که تولیدی های داخلی با مشارکت برند های بین المللی می توانند گام بزرگی را در اقتصاد کشور ایجاد کنند اما متاسفانه تاکنون کمتر سرمایه داری به این مزیت توجه کافی داشته و این مزیت مورد غفت قرار گرفته است.

    به عبارت دیگر توجه و معرفی فرصت های سرمایه گذاری در کشور و مسیر ورود سرمایه گذاران می تواند از طریق جذابیت های موجود در مناطق آزاد کشور که ظرفیت بسیاری هم دارد مورد بهره و آغازی برای جذب آنان قرار گیرد.

    چه حاکمیتی در مناطق آزاد مرسوم است و آیا سرمایه گذاری در مناطق آزاد نیاز به بودجه کشوری دارد؟

    نوع و ساختار مدیریت و حاکمیت هر سازمان عامل در مناطق آزاد به صورت خودگردان است و این مناطق موظف به تأمین هزینه‌های جاری، عمرانی و خدماتی هستند و این در حالی است که ریالی از بودجه عمومی کشور دریافت نمی‌کنند.

    سرمایه گذاری در مناطق آزاد برای دولت چه اهمیتی دارد؟

    کوچک کردن ساختار نهادها و ادارات دولتی در یک سازمان و مجموعه اداری که در یک جغرافیای کوچک تجمیع شده و خدمات دولتی ارائه می‌کنند، وجه دیگری از مدیریت کوچک شده حاکمیت دولت بر امور اقتصادی است.

    واگذاری امور به مردم و بخش خصوصی در محدوده جغرافیایی کوچک و به خصوص در مناطق مرزی (اغلب مناطق آزاد در نقاط مرزی واقع شده‌اند) به دولت این تجربه و اطمینان را می‌دهد که می‌توان نظارت کرد و پیشرفت کشور را با حضور مردم و حمایت از آنها شاهد بود،‌ چراکه تجربه های جهانی و ایران مؤید این اصل است که دولت مدیر خوبی در عرصه اقتصاد نیست؛ موضوعی که در فربه شدن دولت به دلیل حاکمیت نظام اقتصادی رانتی در ایران قابل رویت است.

      آیا سرمایه گذاری در مناطق آزاد با سیاست های اقتصاد مقاومتی هم راستا است؟

    ظرفیت مناطق آزاد در عرصه اجرای بند یازدهم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، قرار گرفتن مبادی ورودی ـ خروجی کریدور شمال ـ جنوب که به‌عنوان یکی از مهم‌ترین کریدورهای بین‌المللی قرن بیست و یکم به شمار می رود، در مناطق آزاد ویژه اقتصادی کشور مورد توجه قرار گرفته است.

    وجود مزایا و معافیت‌های قانونی برای سرمایه‌گذار خارجی و معافیت‌هایی که برای ترانزیت کالا و ارائه خدمات در این حوزه و حوزه‌های مرتبط از سوی مناطق آزاد ارائه می‌شود، می‌تواند منبع درآمد خوبی را برای کشور ایجاد کند .

    استراتژی مناطق آزاد برای جذب سرمایه گذار را چگونه ترسیم می کنید؟

    امکان بهره‌گیری از ظرفیت‌های فرهنگی ـ قومی مشترک با کشورهای همسایه را می‌توان دیگر توانمندی مناطق آزاد در عرصه اقتصاد اعلام کرد. بر این اساس،‌ با نگاهی اجمالی به موقعیت مکانی مناطق آزاد، می‌توان علاوه بر تقویت مناسبات تاریخی میان اقوام دو سوی مرزهای بین‌المللی، با تکیه بر مزایا و معافیت‌های قانونی مناطق آزاد، زمینه برگزاری جشنواره‌های فرهنگی، هنری مشترک و مبادلات علمی میان اقوام بلوچ، عرب و آذری را میان دو طرف تقویت کرد.

    مناطق آزاد از مزیت جذب گردشگر هم بهره مند است، آیا این موضوع کمکی به سرمایه گذاران می کند؟

    اکوتوریسم، گردشگری ورزشی، تجاری، تاریخی، درمانی، فرهنگی و مذهبی از توانمندی‌های مناطق آزاد در بخش‌های مختلف صنعت توریسم است، موضوعی که فرصت مناسبی برای عرضه فرهنگ اسلامی ایرانی به تجار، گردشگران و سرمایه‌گذاری فراهم کرده است.

    با بهره گیری از ظرفیت های سرمایه گذاری مناطق آزاد چه توسعه های زیرساختی نصیب ایران می شود؟

    انعقاد قراردادها و تفاهم‌نامه‌های همکاری با سایر مناطق و نهادهای دولتی و مردم‌نهاد کشورهای همسایه، علاوه بر توسعه همکاری‌های منطقه‌ای ایران، زمینه گسترش همکاری‌های متقابل و وابستگی بیشتر اقتصادی (تجاری ـ صنعتی ـ ترانزیتی) این نواحی را با ایران مهیا کرده است. از منظر امنیتی نیز می‌توان مناطق آزاد را نقطه پایلوت طرح‌های ملی خاص در حوزه‌های صنعتی، تجاری، فرهنگی بویژه با حضور سرمایه‌گذار خارجی قلمداد کرد تا بتوان با آگاهی کامل،‌ زمینه را برای حضور آنها در سرزمین اصلی و کل ایران فراهم کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی