عصر بازار

رئیس جمهور همزمان با تقدیم لایحه بودجه ۹۷؛

حرکت پرشتاب اقتصادی با بودجه ۹۷

عصر اعتبار- رئیس جمهوری با بیان اینکه لایحه بودجه سال۹۷ بر مبنای عملکرد دستگاه ها تنظیم شده است، گفت: اگر بخواهیم بودجه ۹۷ را در یک جمله خلاصه کنیم بودجه ۹۷ بر مبنای اشتغال فراگیر، رفع فقر و ایجاد عدالت است.

حرکت پرشتاب اقتصادی با بودجه ۹۷
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبنا ، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری صبح امروز (یکشنبه) و در زمان تقدیم لایحه بودجه سال 1397 کل کشور به مجلس شورای اسلامی، گفت: تمام وعده هایی که در انتخابات ریاست جمهوری اردیبهشت در این لایحه بودجه تبلور دارد و بودجه سال 97 به معنای آغاز برنامه های دولت دوازدهم است.

    وی افزود: تمام وعده های اصلی که دولت به مردم در انتخابات داده است و هر آنچه مورد مطالبه مردم در ایام انتخابات بود مانند اشتغال، رشد اقتصادی، رفع فقر و کاهش نابرابری ها و تحرک در طرح های اصلی و مهم و حضور بخش خصوصی در اقتصاد کشور، در این لایحه به خوبی مشاهده می شود.
    رئیس جمهوری تصریح کرد: بودجه 97 تحولی در نظام بودجه ریزی است و روند جدیدی را دولت آغاز کرده است که این روند را در سال های بعد ادامه خواهد داد.
    حجت الاسلام روحانی اظهار داشت: بودجه سال 97 برمبنای عملکرد سه ماهه دستگاه هاست.
    وی افزود: دولت باید هزینه‌هایش را پایین آورد و بتواند با بخش خصوصی رقابت کند و بتواند امور را به بخش خصوصی واگذار کند.

    وی با تاکید بر اینکه باید بر مبنای عملکرد و هدف بودجه ریزی کنیم نه هزینه سال گذشته، تصریح کرد: این اقدام در بودجه امسال آغاز شده و 34 درصد بودجه عملیاتی است و این روند باید ادامه یابد تا 100 درصد بودجه عملیاتی شود. البته بودجه ای که امسال به مجلس ارائه می‌شود در بخش استانی 100 درصد عملیاتی است.
    رییس جمهوری با بیان اینکه بودجه‌ها در کشور به گونه‌ای تنظیم می‌شده که اعتبارات در اختیار تهران قرار می‌گیرد و 2 تا 3 درصد بودجه هزینه ای با مقدار کمی عمرانی در اختیار استان ها قرار می‌گیرد، گفت: سال آینده در راستای تمرکززدایی در بودجه هزینه‌ای به جای 4 درصد 24 درصد و در عمرانی30 درصد در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد.
    روحانی با تاکید بر اینکه سازمان برنامه و بودجه مسئولیت بسیار سنگینی بر دوش دارد و باید به دقت مصرف بودجه را نظارت کند، گفت: مشکل دیگر بودجه در طول سال‌های گذشته ردیف‌های بودجه ایجاد شده است که محل مصرف آنها مشخص نیست؛ ردیف‌ها باید کاهش پیدا کرده و مجلس باید کمک کند و مقابل فشارها بایستد.
    وی افزود: باید بتوان بر ردیف‌ها نظارت کرد چراکه اگر روند ادامه یابد حتی دولت دوازدهم هم بتواند کشور را اداره کند دولت بعد نمی‌تواند و در بن‌بست قرار می‌گیریم.
    رییس جمهوری ادامه داد: تلاش دولت یازدهم برای ایجاد ثبات اقتصادی بود تا قطار اقتصاد روی ریل قرار گیرد اما اکنون نیاز به سرعت و دقت لازم داریم تا به اهداف برسیم.
    روحانی ادامه داد: در سال‌های گذشته نگران رشد بودیم، چراکه رشد منفی داشتیم و تلاش دولت برای دستیابی به رشد اقتصادی، مهار تورم، اشتغال قابل قبول، نظم بانک‌ها، قرار گرفتن صندوق‌ها در مسیر درست و بودجه ریزی عملیاتی بود.
    روحانی در ادامه بودجه سال 97 را در یک جمله، بودجه ای بر مبنای اشتغال فراگیر، رفع فقر و ایجاد عدالت عنوان کرد و افزود: در تمام مدت فعالیت دولت یازدهم به جز سال 92 که رشد اقتصادی حدود منفی 7 درصد بود، سال های بعد به زیر منفی 2 درصد رسید و خوشبختانه در حال حاضر با رشد مثبت در اقتصاد کشور مواجه هستیم.
    رییس جمهور دولت دوازدهم در ادامه اظهار داشت: رشد اقتصادی فصل اول سال جاری در مقایسه با فصل اول سال گذشته بدون نفت 7 و با احتساب نفت 6.5 درصد به ما اعلام شده است که نشان می دهد قدم بسیار خوبی در رشد برداشته شده  البته هدفگذاری دولت دوازدهم رشد بالای 5 درصد سالانه است که رسیدن به این رقم نیازمند همکاری همه بخش ها است.

    وی با تاکید بر اینکه در دولت یازدهم، تورم مهار و تک رقمی شده است، گفت: در دولت یازدهم هدف یک رقمی شدن تورم بود که تا امروز هم یک رقمی باقی مانده و تلاش برای مهار تورم است .
    روحانی ادامه داد: در زمینه اشتغال نیز مشکل بزرگی داریم در زمان انتخابات یکی از خواسته های اصلی مردم موضوع اشتغال بود و همه کاندیداها هم به مردم قول اشتغال می دادند. در دو فصل ابتدایی سال جاری نیز750 اشتغال خالص نسبت به مدت مشابه سال قبل ایجاد شد، البته این میزان اشتغال با رقم نیروهای فعال در بازار کار فاصله دارد.

    روحانی افزود: پیش بینی شده در سال آینده نیروهای فعال جدید برای حضور در بازار کار 840 هزار نفر باشند و این به معنی این است که نیازمند حرکت بزرگی برای اشتغال هستیم.

    رییس جمهوری اظهار داشت: در لایحه بودجه امسال اشتغال یک مسئله مهم است و ما با درآمدی که در تبصره 18 پیش بینی کردیم و با اهرم کردن این درآمد از صندوق توسعه ملی و همچنین تسهیلات بانک ها، رقم بزرگی را برای اشتغال در اختیار خواهیم داشت.

    روحانی در ادامه افزود: سال گذشته تجربه بدی در زمینه اشتغال داشتیم و تلاش ما برای اشتغال این است که استفاده از تسهیلات بانکی را در امور خاص و ویژه کاهش دهیم در برخی از موارد که کارفرما وظیفه ای پرداخت بیمه دارد را ما متقبل بشویم و انجام بدهیم.
    وی ادامه داد: اگر لایحه پیشنهادی دولت در مجلس به همین صورتی که پیشنهاد دادیم به تصویب برسد به ملت اعلام می کنم سال 97 شاهد یک حرکت پرشتاب در اقتصاد خواهیم بود.
    روحانی با بیان این که ما می خواهیم مجلس لایحه بودجه را تا 12 بهمن برگرداند به این دلیل است که امسال تصمیم داریم کارهای زیادتری نسبت به همیشه انجام بدهیم، اظهار داشت: در اشتغال موارد خاصی بیشتر از سال های قبل مدنظر دولت است.
    وی ادامه داد: بخش مسکن باید پیشتاز ایجاد اشتغال باشد و صدها شغل ایجاد کند. آمارها نشان می دهد که در سال های قبل بخش مسکن رشد منفی داشت اما رشد کلی آن در سال جاری مثبت بود به طوری که از زمستان سال گذشته حرکت اصلاحی در بخش مسکن آغاز شد و در حال حاضر به سمت رشد مثبت در حرکت است.در سویی دیگر رشد معدن هم در سه ماه اول سال جاری با رشد 7 درصدی مواجه شده است.
    رییس جمهوری با تاکید بر اینکه طرح بازسازی مسکن در بافت فرسوده و حاشیه شهرها باید اجرا شود، گفت: در دولت‌های گذشته بیابان‌ها را تبدیل به مسکن کردند در حالی که بافت فرسوده فراموش شد و مشکل مسکن مهر این بود که برای ساختمان سازی در خارج شهر باید امکاناتش را هم فراهم کرد که هزینه بسیار بالایی دارد.
    روحانی ادامه داد: ساختمان‌های فرسوده باید تبدیل به مسکن‌های مناسب شود و این کار نیاز به بودجه ندارد و لازم نیست در پایه پولی و بانک مرکزی دست ببریم.
    وی تصریح کرد: بزرگ‌ترین مشکل مسکن مهر این بود که استقراض از بانک مرکزی ایجاد شد و پایه پولی را بالا بردند، در نتیجه ساختمان‌ها از جیب فقرا ساخته شد.

    روحانی خاطرنشان کرد: 40 درصد پولی که از ابتدای تاریخ تاکنون در کشور خلق شده بر اثر اجرای این طرح بود و تورم 45 درصدی را به وجود آورد.

    رییس جمهوری با تاکید بر اینکه باید مسکن را به طور صحیح درست کنیم و برای این کار نیاز به پول بانک مرکزی نداریم، گفت: زمین در اختیار سرمایه‌گذار خواهیم گذاشت تا با ساخت ساختمان بخش فرسوده بازسازی شود، مسکن در اختیار مردم قرار گیرد و سرمایه‌گذار نیز اصل و سود پول خود را حاصل کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی