عصر بازار

پول؛ علت ایست کنتورهای هوشمند

عصر اعتبار- در حال حاضر ۳۴ میلیون مشترک برق در سراسر کشور وجود دارد که اگر هزینه تعویض هر کنتور ۴۰۰ هزار تومان باشد، نیازمند ۱۲ هزار میلیارد تومان برای تعویض تمام کنتورهای کنونی و استفاده از کنتورهای هوشمند هستیم و طبق اعلام مدیر عامل توانیر، اگر دولت بپذیرد که هزینه‌های اجرای این طرح از محل منافع آن قابل بازگشت است، می‌توان زمینه اجرای آن را فراهم کرد.

پول؛ علت ایست کنتورهای هوشمند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته باید در نیمه اول سال جاری برای 450 هزار مشترک دیماندی و چاه‌های کشاورزی کنتور هوشمند نصب می‌شد اما، با تشکیل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر (ساتبا) طرح فهام به توانیر منتقل شد و اکنون این طرح متوقف شده است.

    این در شرایطی است که با این اقدام زمینه برای هوشمندسازی کنتورهای برق و قرائت از راه دور کنتورها فراهم خواهد شد؛ همچنین چنین اقدامی در شرایطی که وضعیت آب در حد بحرانی است می‌تواند بهترین راه مدیریت مصرف آب باشد.

    علاوه بر این با استفاده از کنتورهای هوشمند، می‌توان میزان برداشت از منابع زیرزمینی آب را مدیریت و مصرف را در این بخش به خوبی کنترل کرد. علاوه بر این استفاده از کنتورهای هوشمند امکانی را برای بخش‌هایی نظیر آب و گاز فراهم می‌کند که مصارف مشترکان را مدیریت و پایش کنند.

    بر اساس آمار اکنون بالغ بر 270 هزار حلقه چاه مجاز برقی و حدود 180 تا 200 هزار حلقه چاه مجاز گازوئیلی در کشور وجود دارد و براساس محاسبه‌های انجام شده برای برقی کردن و نصب کنتور هوشمند روی چاه‌ها، حدود 2 میلیون تومان به ازای هرچاه هزینه نیاز است.

    اجرای طرح نصب کنتورهای هوشمند که جزو سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بوده سال گذشته در وزارت نیرو به تصویب رسید در این طرح اولویت با مشترکان بزرگ با مصرف بالای 30 کیلووات و چاه‌های کشاورزی به اجرا درآمد و براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار بود تمام 450 هزار مشترک دیماندی و چاه‌های کشاورزی که بیش از 50 درصد بار مصرفی کشور مختص به این دو بخش می‌شود به کنتورهای هوشمند تجهیز شوند.

    در سال 1395 در کل کشور 115 هزار کنتور هوشمند نصب شد که 20 هزار کنتور مربوط به چاه کشاورزی بود درباره خصوصیات و ویژگی های این طرح باید گفت که با توجه به این‌که مشترکان با نصب این کنتورها امکان مانیتورینگ و مشارکت در برنامه‌های بار را دارند می‌توانستند از مزایای خوبی در این عرصه بهره‌مند شوند.

    براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته قرار بود در تابستان سال جاری بیش از 1000 مگاوات کاهش پیک بار از طریق اجرای طرح ذخیره عملیاتی صورت گیرد که با متوقف شدن این طرح عملا اجرای این کار محقق نمی شود اما بر اساس گفته های مسوولان اگر دولت عنایت بیشتری به این طرح داشته باشد می توان شاهد پیشرفت روز به روز این طرح بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی