عصر بازار

جانشین رئیس سازمان بورس در امور بین‌الملل :

سرمایه‌گذاری خارجی دربورس به ۲ هزار میلیارد تومان رسید

عصر اعتبار- بهادر بیژنی، جانشین رئیس سازمان بورس در امور بین‌الملل افزایش ارزش کل معاملات سرمایه‌گذاران خارجی تا ۲ هزار میلیارد تومان را تأیید و اعلام کرد که بخش عمده نقدینگی سرمایه‌گذاران خارجی وارد بازار خرید اوراق با درآمد ثابت در بازارسرمایه ایران می‌شود .

سرمایه‌گذاری خارجی دربورس به ۲ هزار میلیارد تومان رسید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از سنا ، مطابق آنچه مقامات ارشد بازار سرمایه اعلام می‌کنند، حجم سرمایه‌گذاری خارجی پس از برجام رشد کرده است. همین چند روز پیش هم مدیرعامل سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار از تلاش مقامات روسیه برای افزایش حجم سرمایه‌گذاری‌شان در بازار سرمایه ایران خبر داد.

    البته برخی تحلیلگران این رشد را ناشی از رشد شاخص‌های بورس می‌دانند و به‌نظر می‌رسد حضور پررنگ ایران در سازمان جهانی آیسکو که در آن هم نهاد‌های ناظر بازار سرمایه حضور دارند نیز بی‌تأثیر نبوده است.

    آیسکو یک سازمان جهانی متشکل از نهاد‌های ناظر بازارهای سرمایه دنیاست که تصمیم‌های مهمی در مورد جریان نقل و انتقال پول در سراسر دنیا می‌گیرد. اعضای آیسکو که عمدتا 1000 نفر از قدرتمند‌ترین و پرنفوذ‌ترین افراد دنیا هستند، سیاست‌های مربوط به بازار‌های مالی دنیا را تعیین تکلیف می‌کنند و این قدرت به لحاظ اجرایی در داخل این سازمان نهادینه شده است.

    ایران بعد از برجام از یک سال پیش به عضویت پیوسته این سازمان درآمده و قرار است ظرف روز‌های آینده در مورد اینکه آیا ایران قادر است که به عضویت عادی این سازمان دربیاید یا خیر، تصمیم گرفته شود. اما در همین مدت کوتاه متخصصان مالی ایران پرقدرت عمل کرده‌اند؛ چنان‌که در مرحله نخست توانسته‌اند عضو گروه امنیت سایبری آیسکو شوند و در مرحله دوم توانسته‌اند فرمول ایران برای محاسبه سود اوراق بهادار با درآمد ثابت را به‌عنوان یک فرمول سالم و کارا که قابلیت استفاده در دیگر کشور‌ها را دارد، در آیسکو ثبت کنند.

    ظرف ماه آینده آیسکو همایش‌هایی را برای معرفی این فرمول ایرانی برگزار و از متخصصان ایرانی برای معرفی این فرمول به بازارهایی که نرخ سود در آنها بیش از 5درصد است، دعوت خواهد کرد.

    بهادر بیژنی، جانشین رئیس سازمان بورس در امور بین‌الملل درباره این اتفاقات و آنچه منجر به جذب بیشتر سرمایه‌گذاری خارجی در بازار سرمایه ایران شده است، گفت: از همان اول قرار ما این نبود که به‌عنوان یک عضو منفعل در آیسکو حضور داشته باشیم، برای همین ایران با سیاست حضور فعال و کارآمد در سازمان جهانی آیسکو حاضر شد و ظرف یک سال توانست نتایج ارزشمندی را با کمک متخصصان داخلی به‌دست بیاورد.

    بیژنی با بیان اینکه این فعالیت‌ها قادر است سرمایه‌گذاران خارجی را برای حضور در بازار سرمایه ایران ترغیب کند، پیش‌بینی کرد: درصورتی که ایران ظرف‌ماه‌های آینده به عضویت دائم و عادی آیسکو دربیاید، حجم سرمایه‌گذاری خارجی در ایران به‌مراتب افزایش خواهد یافت. او اضافه کرد: مطابق آنچه رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرده، حجم سرمایه‌گذاری خارجی در ایران بعد از برجام رشد کرده و به 2هزار میلیارد تومان رسیده است. او افزود: می‌توان با قطعیت اعلام کرد که مقدار سرمایه‌گذاری خارجی 3تا 4برابر شده است.

    او در پاسخ به این پرسش که سبد سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در بازار سرمایه ایران عموما شامل چه محصولاتی است، گفت: بخش عمده سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در ایران شامل اوراق با درآمد ثابت است و زمانی که خارجی‌ها به‌صورت مستقیم برای خرید سهام هم اقدام می‌کنند، برای کاهش ریسک یک ترکیب سرمایه‌گذاری متشکل از سهام و اوراق با درآمد ثابت ایجاد می‌کنند.

    بیژنی در پاسخ به این پرسش که چه عواملی منجر به افزایش تمایل خارجی‌ها به بازار سرمایه ایران شده است، گفت: همانطور که رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هم توضیح داده، رشد سرمایه‌گذاری خارجی بعد از برجام بسیار زیاد بوده است اما عواملی چون رشد شاخص‌های بورس و همینطور افزایش فعالیت در سازمان جهانی آیسکو نیز تا حدودی مؤثر بوده است.

    او اشاره‌ای به هویت و ماهیت اصلی خریداران نکرد اما توضیح داد: حجم سرمایه‌گذاری خارجی در بازار سرمایه روزبه‌روز در حال افزایش است و با پذیرش ایران به‌عنوان عضو عادی آیسکو این روند با رشد بیشتری مواجه می‌شود.

     

    نحوه فعالیت ایران در سازمان جهانی آیسکو

    جانشین رئیس سازمان بورس اوراق بهادار در امور بین‌الملل در مورد نحوه فعالیت ایران در سازمان جهانی آیسکو توضیح داد: ما یک عضو منفعل در آیسکو نیستیم. کشور‌هایی بوده‌اند که فرایند پذیرش‌شان به‌عنوان عضو عادی بیش از 3 سال طول کشیده است و این فرایند در مورد برخی کشور‌ها حتی تا 8سال هم به طول انجامیده است اما ما امیدواریم برای ایران با توجه به اعتباری که در مدت کوتاهی به‌دست آورده است، بسیار کمتر باشد. رئیس سازمان بورس دستور داده تا ظرف چند‌ماه آینده ایران به عضویت سازمان جهانی آیسکو در بیاید.

    اعتقاد شخصی من این است که سال آینده خبر‌های خوشی در این زمینه اعلام خواهد شد چرا که از یک سال پیش که مراحل رسمی عضویت ایران در ‌آیسکو آغاز شد تاکنون اعتبار بسیار زیادی در این نهاد برای ایران به دلایل مختلف ایجاد شده است. او افزود: ایران هم‌اکنون عضو پیوسته آیسکو است و در جلساتی که با حضور 30 کشور دنیا برای عضویت ایران به‌عنوان عضو عادی انجام شده، گام‌های بسیار قوی برداشته شده و ما امیدواریم ظرف سال آینده ایران به‌عنوان یک عضو عادی آیسکو پذیرفته شود. او توضیح داد: از زمان حضور ایران در آیسکو تاکنون ایران عضو کمیته امنیت سایبری شده و فرمول یکتای ایران برای محاسبه نرخ بازده اوراق با درآمد ثابت توسط این سازمان جهانی به‌عنوان یک فرمول کارا و سالم شناسایی شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو