عصر بازار

لزوم واقعی کردن نرخ ارز در اقتصاد کشور

عصر اعتبار- موضوع نرخ ارز یکی از معضلاتی است که همواره اقتصاد ما با آن درگیر بوده؛ اینکه این نرخ بر چه محدوده‌ای قرار گیرد تا بتواند هم به نفع تمامی بخش‌های اقتصادی تمام شود و هم قدرت پول ملی‌مان حفظ شود.

لزوم واقعی کردن نرخ ارز در اقتصاد کشور
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از میزان، در بحث ارز، همواره این موضوع وجود داشته که نرخ آن به‌گونه‌ای باشد تا قدرت پول‌مان مبادا تضعیف شود و ارزش آن کاهش یابد. از همین رو هم، همیشه اقداماتی در این حوزه انجام داده‌ایم تا کاری کنیم پول‌مان را در برابر دلار قوی نگه داریم. این شرایط را به گونه‌ای پیش برده‌ایم که از سایر بخش‌ها تا حدی غافل شده‌ایم و دیگر نرخ ارز واقعی نیست و این به شدت می‌تواند به بحث صادرات‌مان آسیب برساند و واردات را برای کشور ارزان کند و در نتیجه تراز پرداختی‌مان به شکلی به هم بریزد.


    البته در مقاطعی دولت و بانک مرکزی تلاش کرده تا بتواند این تعادل را ایجاد کند، اما باید تاکید کنم که بازار ارز هم مثل هر بازار دیگری نیاز به شرایط رقابتی دارد و این رقابت می‌تواند کمک کند تا بازار ارز خودش را کنترل کند، اما به هر حال در این بین فاکتورهایی به میان می‌آید که نمی‌گذارد نرخ واقعی خودش را نشان دهد. در این بین، به نظر می‌رسد که دولت باید بر موضوع انضباط مالی که توانسته بر بازارهای مختلف اعمال و تورم و نقدینگی را تا حد زیادی نیز کنترل کند، تمرکز بیشتری کرده تا بلکه از این بابت، بازار ارز نیز به سمت منطقی شدن هدایت شود.

    بدون‌شک هرچه تورم در کشور کنترل شود و شرایط مناسبی در اقتصاد حاکم باشد، راحت‌تر می‌توان نرخ ارز را کنترل و واقعی‌تر کرد. بنابراین جدای از موضوع تضعیف پول ملی و قدرت بخشیدن به پول ملی که موضوعی است که نباید تا این حد برای‌مان مهم باشد، اگر به دنبال این هستیم که تولید را حمایت کنیم، صادرات را رونق دهیم و جلوی واردات بی‌رویه را بگیریم، لازم است که نرخ ارز واقعی در اقتصاد حاکم باشد و اگر این امر محقق نشود، در نهایت صادرات برای ما گران و واردات در کشور ارزان تمام خواهد شد و این اصلا با اهداف اقتصادی کشور همخوانی نخواهد داشت.

    به هرحال اگر دولت بتواند این شرایط را در حوزه ارزی کشور فراهم کند، می‌توان امیدوار بود نرخ ارز به شکل درست و مناسب در یک محدوده نگه داشته شود و یک نرخ در بازار ارز حاکم شود که دراین شرایط بدون شک اقتصادمان نیز وضعیت بهتری خواهد داشت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو