عصر بازار

بودجه سال ٩٧ دولت چه می گوید؟

عصر اعتبار- نخستین بودجه دولت دوازدهم دیروز توسط رییس جمهوری به مجلس ارائه شد و بودجه سال ١٣٩٧ بنابر گفته رییس جمهوری از نظر ساختاری بودجه متفاوتی نسبت به سالهای گذشته است .

بودجه سال ٩٧ دولت چه می گوید؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، به نظر می رسد دولت با عقلانیت بیشتری بودجه سال ١٣٩٧ را روانه مجلس کرده است و برخی مصوبات لایحه بودجه سال آینده به دلیل اثرات ضد عوامگرایانه آنها می تواند دولت را وارد حاشیه های مهمی کند. برخی از مهمترین تغییرات بودجه سال آینده نسبت به سال ١٣٩٦ عبارتند از:

    * بودجه پرداخت یارانه نقدی از ٣٣ هزار و 500 میلیارد تومان به ٢٣ هزار میلیارد تومان کاهش یافته است و این یعنی حذف یارانه نزدیک به ٣١ میلیون نفر در سال آینده.

    * درآمدهای نفتی پیش بینی شده در سال ١٣٩٧ از ١١٣ هزار میلیارد تومان سال ١٣٩٦ به ٩٦ هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است.

    * بودجه های عمرانی نیز از ٧١ هزار میلیارد تومان سال گذشته به ٦۰ هزار میلیارد تومان یعنی به اندازه ١٨ درصد در سال ١٣٩٧ کاهش پیدا کرده است.

    * درآمدهای مالیاتی دولت از ١١٦ هزار میلیارد تومان در سال گذشته با ١٢ هزار میلیارد تومان افزایش به ١٢٨ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

    * قیمت دلار در بودجه دولت 3500 تومان و قیمت نفت به ازای هر بشکه 55 دلار برآورد شده است .

    * بسیاری از ردیف بودجه های نهادهای خاص حذف شده است و به عنوان مثال ردیف بودجه برخی سازمان های فرهنگی مذهبی موازی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بودجه وزارت ارشاد تجمیع شده است.

    * در حوزه سایر درآمدهای دولت همانند درآمد از محل عوارض و خدمات دولت همانند عوارض خروج از کشور و عوارض صدور پلاک خودرو و غیره شاهد افزایش قابل توجهی هستیم و به عنوان مثال عوارض خروج از کشور از 75هزار تومان به ٢٢۰ هزار تومان افزایش یافته است.

    * دولت ترتیباتی را برای واگذاری ٧۰ هزار پروژه عمرانی نیمه تمام کشور به بخش خصوصی کشور در نظر گرفته است و این پروژه ها را به دو دسته پروژه های حاکمیتی و تصدی گری تقسیم بندی کرده و برای هر گروه تسهیلات خاصی را برای واگذاری در نظر گرفته است.

    * در بخش بودجه سایر شرکت های دولتی، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با ١٨۰۰ میلیارد تومان درآمد و ٣٣۰۰ میلیارد تومان هزینه و با 1500 میلیارد تومان کسری بودجه که باید از محل بودجه عمومی کشور جبران شود، زیانده ترین شرکت در این گروه شرکت هاست .

    *در پایان می توان گفت در بودجه سال ١٣٩٧ نسیم عقلانیت وزیدن گرفته است و باید دید دولت تا چه حد می تواند در مقابل فشارهای عواگرایانه عمومی و رسانه ای بویژه در مقابل تصمیم مهم و مثبت کاهش بودجه یارانه ها بویژه یارانه های نقدی و حذف یارانه ٣١ میلیون نفر از یارانه بگیران مقاومت کند .

    نویسنده: سیامک قاسمی ، تحلیلگر اقتصادی - انتشار یافته در موسسه مطالعات بامداد

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو