عصر بازار

یک کارشناس ارزی:

دلار ۳۵ هزار ریالی در بودجه ۹۷ مناسب نیست

عصر اعتبار- یک اقتصاددان و کارشناس ارزی، تعیین رقم ۳۵ هزار ریالی نرخ دلار مبادله ای در بودجه سال آینده را مناسب ندانست و گفت: این نرخ باید بر اساس واقعیت های اقتصاد کشور و نیز روند رشد قیمت آن تغییر کند.

دلار ۳۵ هزار ریالی در بودجه ۹۷ مناسب نیست
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا ، «پویا جبل عاملی» ، اظهار داشت: در سال های قبل در زمان تدوین لایحه بودجه، متوسط نرخی که انتظار می رفت دلار در آن سال داشته باشد، در بودجه در نظر گرفته می شد که این رویکرد در بودجه 97 رعایت نشده است.

    وی افزود: برای نمونه نرخ دلار مبادله ای در بودجه امسال 33 هزار ریال بود که با شرایطی که نرخ دلار در بازار آزاد در سال 95 داشت، همخوانی داشت و همانطور که دیدیم، از اوایل تابستان، نرخ دلار به رقم 33 هزار ریال رسید.
    جبل عاملی تاکید کرد: از فصل تابستان که نظام ارزی کشور حرکت به سمت یکسان سازی نرخ ارز را آغاز کرد، نرخ دلار مبادله ای به 33 هزار ریال رسید و اکنون به حدود 35 هزار و 500 ریال رسیده است.
    این کارشناس ارزی اظهار داشت: اینکه نرخ دلار در بودجه سال آینده 35 هزار ریال در نظر گرفته شده، با روند فعلی نرخ ارز همخوانی ندارد.
    وی با بیان اینکه دولت برنامه یکسان سازی ارز را در دستور کار دارد، گفت: با روند فعلی نرخ ارز، دولت می توانست نرخ دلار را در بودجه حتی در صورت اجرا نکردن یکسان سازی ارزی، حدود 2 تا 3 هزار ریال بیشتر از رقم فعلی ببندد.
    این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: تصمیم فعلی دولت در لایحه بودجه، هیچ سیگنال خاصی را به بازار ارز و فعالان این عرصه نمی دهد؛ حتی اینکه آیا دولت می خواهد با استفاده این کار، این پیام را القا کند که می خواهد دلار مبادله ای را 500 ریال پایینتر از قیمت فعلی آن بفروشد، با واقعیت های اقتصاد ما همخوانی ندارد.
    جبل عاملی با رد این دیدگاه که آیا ممکن است با این کار نرخ ارز مبادله ای در سال آینده کاهش یابد، گفت: از آنجا که کاهش قیمت های فعلی با شرایط اقتصادی ما همخوانی ندارد، برای این کار باید همه ذخایر ارزی خود را آتش بزنیم که فکر نمی کنم کسی طرفدار این کار باشد.
    این کارشتاس ارزی، رقم فعلی در نظر گرفته شده در بودجه سال آینده برای نرخ دلار را فاقد توجیه منطقی دانست و گفت: انتظار می رود که در جریان بررسی لایحه بودجه در مجلس این نرخ بازنگری شود و حتی تا رقم 36 هزار ریال بالا برود که در این صورت رقم های درآمدی دولت تغییر می یابد.
    وی درباره اینکه چرا دولت در لایحه بودجه سال آینده ردیفی را برای یکسان سازی نرخ ارز در نظر گرفته است و منابع آن صرف چه امور می شود، توضیح داد: این ردیف مربوط به اجرای یکسان سازی ارز در سال 81 است که دولت مقادیری را برای انجام آن بدهکار بود و قصد دارد در قالب بودجه، آن را تسویه کند.
    دولت در قانون بودجه امسال، در حالی متوسط نرخ فروش دلار برای تبدیل درآمد حاصل از فروش نفت، گاز و فرآورده های نفتی را 33 هزار ریال تعیین کرده بود که نرخ مبادله ای این ارز در ابتدای فرودین امسال 32 هزار و 420 ریال بود. با این همه در 31 مرداد ماه از مرز 33 هزار ریال عبور کرد؛ امروز قیمت مبادله ای هر دلار آمریکا در بانک مرکزی به رقم 35 هزار و 449 ریال رسیده است و انتظار نمی رود که این روند افزایشی تا پایان سال متوقف شود.
    در لایحه بودجه سنواتی، رقم دقیق نرخ دلار و قیمت فروش هر بشکه نفت، گاز و فرآورده های نفتی تعیین نمی شود بلکه دولت مجموع درآمدهای مورد نظر خود را از این محل اعلام می کند که از تقسیم این رقم به میزان صادرات سالیانه آن، قیمت هر بشکه نفت و از تبدیل ریالی آن به رقم های ارزی، نرخ هر دلار تعیین می شود.
    اینکه چرا با وجود تبدیل ذخایر ارزی ایران به ارزهایی غیر از دلار هنوز نرخ دلار در بودجه اهمیت دارد، به سلطه دلار بر بازار نفت باز می گردد زیرا فروش نفت در بازارهای جهانی نفت بر اساس دلار است هرچند ایران درآمد نفتی خود را به ارزهای دیگر جهانروا از جمله یورو دریافت می کند.
    نکته قابل تامل در لایحه بودجه سال آینده، پیش بینی دولت از درآمدهای نفتی است؛ در لایحه دولت درآمد حاصل از واگذاری دارایی های سرمایه ای که سهم عمده آن به فروش نفت اختصاص دارد، یک تریلیون و 65 هزار و 614 میلیارد و 405 میلیون ریال است.
    بر اساس ماده واحده این لایحه، سقف منابع حاصل از ارزش صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز معادل 959 میلیـون و 314 هزار و 403 میلیون ریال است.
    نگاهی به این ارقام نشان می دهد که دولت پیش بینی خود از فروش نفت ایران را بر مبنای 55 دلار در نظر گرفته است و نرخ ارز مبادله ای مدنظر دولت 35 هزار ریال است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو