عصر بازار

رییس پژوهشکده پولی و بانکی:

هفته پژوهش فرصت مغتنمی برای تأکید مجدد بر اقتصاد دانش‌بنیان است

عصر اعتبار- هفتمین مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری فرصت مغتنمی برای تأکید مجدد بر تعهد دیرین نظام بانکی مبنی بر اجرایی کردن اقتصاد دانش‌بنیان در ایران اسلامی، است؛ چراکه این گونه و با شناخت ضعف‌ها و چالش‌های پیش‌رو، رویکردهای آتی برای فائق آمدن بر مشکلات مرور می شود.

هفته پژوهش فرصت مغتنمی برای تأکید مجدد بر اقتصاد دانش‌بنیان است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» ، علی دیواندری در مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری که صبح امروز با حضور رییس کل و اعضای هیئت عامل بانک مرکزی و مدیران عامل بانک‌ها برگزار شد، اظهارداشت: امروزه بر کسی پوشیده نیست که تولید ثروت و بهبود وضع زندگی و رفاه عمومی، مرهون مطالعه و پژوهش نخبگان، دانشمندان، محققان و فناوران دانشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی است و بدون استثنا در تمام کشورهای دنیا، ترویج فرهنگ و ارتقای شأن و جایگاه پژوهش و فناوری و فعالان این حوزه به یکی از مهم‌ترین اهداف سیاست‌گذاری در حوزه علم و فناوری تبدیل شده است.

    وی با بیان اینکه کشورهای دنیا می‌کوشند تا با فراهم کردن ساختارهای انگیزشی مناسب و نیز ترغیب پژوهشگران و فناوران کشور به تولید بیشتر علم و فناوری، رشد پایدار رفاه اجتماعی را برای جامعه تضمین کنند، افزود: در این راه بسترسازی برای تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی و فناوری‌های توسعه‌یافته در مراکز پژوهشی یکی از مهم‌ترین اولویت‌های سیاست‌گذاران به شمار می‌رود. علاوه بر این استقرار ارتباط وثیق میان پژوهشگران و فناوران و خریداران دستاوردها و تکمیل حلقه‌های مفقود ارتباط موثر دانشگاه و جامعه یکی دیگر از محورهای غیرقابل چشم‌پوشی در این حوزه به شمار می‌رود.

    رییس پژوهشکده پولی و بانکی تصریح کرد: هفته پژوهش و فناوری، در حقیقت نمادی از اهمیت این حوزه در ساختار تصمیم‌گیری ایران به شمار می‌رود و فرصت مغتنمی برای توجه و تمرکز بر ابعاد مختلف امر پژوهش و فناوری در کشور فراهم می‌آورد تا همه ذینفعان ضمن اطلاع از روندها و وضعیت موجود در کشور، برای آینده برنامه‌ریزی کرده و اقدامات بهتر و مهم‌تری را در دستور کار خود قرار دهند.

    وی ادامه داد: انتشار عملکرد مطالعاتی و تحقیقاتی دانشگاه‌ها، مؤسسات پژوهشی و دستگاه‌های اجرایی، تشویق و تقدیر از پژوهشگران، فناوران و پژوهشیاران و نیز ارزیابی فعالیت‌های پژوهشی و فناوری یکساله دانشگاه‌ها، مؤسسات پژوهشی، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری و دستگاه‌های اجرایی از جمله فعالیت‌های این هفته به شمار می‌رود که با هدف افزایش حساسیت و توجه مدیران به فعالیت‌های پژوهشی و فناوری، شناخت چالش‌های پیش‌رو، آگاهی از روش‌های ارتقا هم‌افزایی میان تلاش‌های پژوهشگرانه و نیز تقویت روحیه و فرهنگ پژوهش‌محوری در دستور کار دانشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی قرار می‌گیرد.

    دیواندری خاطرنشان کرد: هفتمین مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری فرصت مغتنمی است تا با مرور عملکردها در سال‌های گذشته و تقدیر از آثار برتر و پژوهشگران برگزیده حوزه پول و بانک، تعهد دیرین نظام بانکی بر اجرایی کردن اقتصاد دانش‌بنیان در ایران اسلامی، مورد تاکید مجدد قرار بگیرد و با شناخت ضعف‌ها و چالش‌های پیش‌رو، رویکردهای آتی برای فائق آمدن بر این مشکلات مرور شود.

    وی تصریح کرد: پژوهشکده پولی و بانکی به عنوان بازوی پژوهشی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران یکی از نهادهایی است که تلاش می‌کند با تکیه بر ظرفیت‌های نیروهای انسانی مستعد و کارآمد خود، نقشی بسزا در ارائه پژوهش‌های موثر و روزآمد در نظام بانکی کشور داشته باشد و ارتقای سیاست‌گذاری‌ها در حوزه پول و بانک را دنبال کند.

    رییس پژوهشکده پولی و بانکی افزود: در این بین توجه به فراهم آوردن پژوهش‌های کیفی ناظر بر نیازمندی‌های تحقیقاتی بانک مرکزی ‐به عنوان سیاست‌گذار پولی و ناظر بانکی‐ یکی از محوری‌ترین وظایف این مجموعه به شمار می‌رود و خوشبختانه در سال‌های اخیر با حمایت‌های راهگشای رئیس کل محترم بانک مرکزی جناب آقای دکتر سیف و نیز قائم مقام محترم بانک مرکزی جناب آقای دکتر کمیجانی فصل جدیدی در نقش‌آفرینی پژوهشکده در حوزه پولی و بانکی آغاز شده است.

    دیواندری ادامه داد: پژوهشکده پولی و بانکی همچنین توجه به نیازهای تحقیقاتی و آموزشی شبکه بانکی و نیز تلاش برای تطابق عملیات بانکی ایران با روزآمدترین روش‌های بین‌المللی را یکی دیگر از رسالت‌های خود قلمداد می‌کند. افزایش تعاملات آموزشی و پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی با شبکه بانکی در سال‌های اخیر گواهی بر عزم راسخ این مجموعه برای حل مشکلات پژوهشی و ارتقای هم‌افزایی‌های علمی در شبکه بانکی است.

    وی در ادامه با اشاره به مختصری از دستاوردها و توانمندی‌های پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی تصریح کرد: اجرای طرح‌های پژوهشی کاربردی در حوزه اولویت‌های نظام بانکی، برگزاری همایش‌های بزرگ و بین‌المللی، ارائه دستاوردهای پژوهشی در قالب رهنمودهای سیاستی و مشاوره‌های اقتصادی به نظام پولی و بانکی، برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی، انتشار کتاب‌های تخصصی و عمومی در حوزه پولی و بانکی، تولید و انتشار مقالات پژوهشی در نشریات و کنفرانس‌های معتبر داخلی و خارجی، انتشار شش شماره از سه نشریه تخصصی شامل فصل‌نامه‌های پژوهش‌های پولی و بانکی، Money and Economy و دوماهنامه تازه‌های اقتصاد، معرفی و تجلیل از چهره‌های ماندگار بانکی کشور، فعالیت شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران، انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری داخلی و خارجی در حوزه خدمات پژوهشی، تقدیر از مبتکرین صنعت بانکداری در قالب جشنواره دکتر نوربخش و ... بخشی از این فعالیت‌ها بوده است.

    رییس پژوهشکده پولی و بانکی با اشاره به تغییر برخی رویکردهای پژوهشکده افزود: تغییر جهت‌گیری تحقیقات از آکادمیک به کاربردی، ورود به طرح‌های ملی و ایفای نقش در حل مشکلات نظام بانکی، افزایش ارتباط با بانک‌های تجاری و تخصصی، افزایش ارتباط با قشر جوان و نخبه نظام بانکی و ترویج دستاوردهای نظام بانکی از کانال‌های مختلف از برنامه‌های پژوهشکده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی