عصر بازار

فلز زرد به بازگشت معمای تورمی فدرال رزرو امیدوار است؛

شانس طلا برای خروج از خطر!

عصر اعتبار- با اینکه تلاش فلز زرد برای خروج از محدوده خطر تا عصر دیروز به بن‌بست خورده بود؛ اما برخی تحلیلگران، به وجود یک شانس افزایشی برای طلا اشاره می‌کنند.

شانس طلا برای خروج از خطر!
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۱:۰۰

    تداوم افت خریدار در بازار آتی
    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد, اونس فلز زرد با افت 45صدم درصدی که روز دوشنبه از خود نشان داد، فرضیه طلا در محدوده خطر را بیش از پیش تقویت کرد. بسیاری از تحلیلگران بازار فلزات گرانبها، اتمسفر سیاسی و اقتصادی حاکم بر بازارها را ضد طلا پیش‌بینی کرده بودند. روند قیمتی فلز زرد در روز دوشنبه با معامله هر اونس به بهای 1248 دلار، آغاز شد و در ادامه با اینکه افزایشی‌ها سعی داشتند طلا را صعودی کنند؛ اما خواست این گروه محقق نشد و قیمت اونس سقوط کرد. همزمان با بازگشایی بازار در بامداد دیروز، اونس طلا کمی تقویت شد، با این حال، افزایش قیمت به اندازه‌ای نبود که تضعیف دوشنبه جبران شود. در واقع، قیمت هر اونس طلا تا ساعت 8 بعد از ظهر روز گذشته، نزدیک به 1237 دلار ثبت شد که از ابقای فشارها بر فلز زرد حکایت دارد.

    تداوم افت تعداد معامله‌گرانی که در بازار آتی موقعیت خرید می‌گیرند، همزمان با افزایش فروشندگان طلای کاغذی (آتی)، قیمت اونس فلز گرانبها را در ابتدای هفته کاهشی کرد. «اینوستینگ» بنا به گزارش CFTC، غلبه تعداد معامله‌گران کاهشی بر افزایشی‌ها را عاملی برشمرد که پتانسیل افت قیمت اونس را در این هفته بازار جهانی زنده نگه داشته است. با اینکه بدبینی‌ها به طلا در حال تشدید هستند، برخی از حامیان فلز زرد نشست «کمیته بازار آزاد» آمریکا را به گونه دیگری تعبیر می‌کنند.با این اوصاف، زبان احتمالی نشست فدرال رزرو و کمیته بازار آزاد، به دو شکل متفاوت در میان تحلیلگران فعال ترجمه می‌شود. برخی سیگنال ثبت افزایش نرخ بهره هدف را نتیجه نهایی نشست این هفته می‌دانند و تقویت شاخص دلار را همزمان با کاهش ارزش طلا پیش‌بینی می‌کنند. از سوی دیگر، حامیان فلز زرد، به وجود یک شانس افزایشی برای طلا اعتقاد دارند که به بازگشت «دیلمای تورمی» فدرال رزرو مربوط می‌شود.

      امید طلا به اختلال تورمی!
    آخرین نشست کمیته بازار آزاد آمریکا در سال جاری میلادی، نیمه‌شب چهارشنبه برگزار خواهد شد. نتیجه این نشست در سه حوزه برای بازارها اهمیت ویژه دارد. ثبت نرخ بهره 5/ 1 درصدی، برنامه زمانی آغاز تعدیل ترازنامه اوراق فدرال در سال 2018 و چشم‌انداز تورمی، این سه حوزه را شکل می‌دهند. ثبت افزایش نرخ بهره هدف از 25/ 1 درصد به 5/ 1 درصد از روزهای گذشته تاثیر خود را بر روند بازارها ثبت کرده است و عدم اعمال آن، بسیار بعید به‌نظر می‌رسد. از طرفی تعدیل ترازنامه 4500 میلیارد دلاری اوراق فدرال که با اجرای بسته نجات بازار آمریکا پس از بحران اقتصادی تولید شده بود، طبق برنامه قبلی انجام خواهد شد. با این شرایط، دو سیگنال انقباضی علیه طلا از سوی سیاست‌گذاران پولی ایالات متحده به بازار مخابره خواهد شد؛ اما امید حامیان فلز زرد به سومین حوزه‌ای است که کمیته بازار آزاد آن را بررسی خواهد کرد.

    جنت یلن، رئیس فعلی فدرال رزرو، ماه گذشته تورم ضعیف را به معما تشبیه کرد و باعث شد بازارها نسبت به کارآمدی سیاست انقباضی مشکوک شوند. سیاست انقباضی همانند اهرم کنترل‌کننده تورم عمل می‌کند؛ اما زمانی که تورم در حد انتظار رشد نکرده، اعمال این نوع از سیاست پولی دوگانگی در فضای اقتصادی ایجاد خواهد کرد. در واقع، نیاز به تورم در شرایطی احساس می‌شود که سیاست مهار رشد تورم در حال اعمال است؛ بنابراین بروز این دوگانگی در ماه گذشته، اجازه نداد شاخص دلار طبق روال معمول خود در فضای انقباضی رشد کند. در آن سوی میدان، بازار فلز زرد نسبت به «دیلمای تورمی» واکنش افزایشی نشان داده بود.حامیان اونس، بروز هر گونه نشانه از بازگشت این دیلما را عامل فزاینده برای طلا تلقی می‌کنند و این دوگانگی تورمی را به‌عنوان تنها شانس فلز زرد برای خروج از محدوده خطر مطرح کرده‌اند. در شرایط کنونی که خبری از سیگنال نارسایی تورم نشده، اونس فلز گرانبها به زیر خط قیمتی 1240 دلاری سقوط کرده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو