عصر بازار

تاثیر سرعت اینترنت بر رشد اقتصادی کشور

عصر اعتبار- یک کارشناس حوزه تجارت الکترونیک با اشاره به تاثیر افزایش سرعت اینترنت در افزایش رشد تولید ناخالص داخلی در کشورها بر نقش مهم اقتصاد دیجیتالی در تقویت جایگاه اقتصادی کشورها تاکید کرد.

تاثیر سرعت اینترنت بر رشد اقتصادی کشور
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا, مصطفی امیری - کارشناس تجارت الکترونیک -  با بیان این‌که در ابتدا اینترنت بستری برای بازاریابی تولیدات مرتبط با دیگر حوزه های اقتصادی بود، اظهار کرد: اینترنت می‌تواند نرخ بهره‌وری اقتصادی را در کشور افزایش دهد و همین‌طور هزینه فروش و بازاریابی محصولات مختلف را کاهش دهد که در نهایت می‌تواند حتی باعث کاهش قیمت آنها هم بشود.

    وی با اشاره به رابطه رونق اقتصاد دیجیتال و اشتغال در کشورها، اظهار کرد: سرانه ایجاد اشتغال در کسب‌وکارهای اینترنتی نسبت به کسب‌وکارهای سنتی یک پنجم است. به این معنی که مثلا برای راه‌اندازی یک کارخانه اگر 150 میلیون تومان سرمایه نیاز است، برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار اینترنتی با همان ابعاد سودآوری 30 میلیون تومان لازم است که با توجه به مزیت‌ شفافیتی که در اینترنت وجود دارد می‌تواند قیمت‌های کمتری را هم برای مشتریان فراهم آورد.

    این کارشناس حوزه تجارت الکترونیک با بیان این‌که اگر می‌خواهیم جایگاه سازنده‌تری در اقتصاد جهانی ایفا کنیم، باید شرایطی را ایجاد کنیم تا تحریم‌ها شکنندگی کمتری داشته باشند، گفت: اگر در حوزه‌ای همانند اقتصاد دیجیتال توان خود را بالا ببریم، خود به خود می‌توانیم بسیاری از تحریم‌ها را بی‌اثر کنیم همان طور که کشورهایی همانند هند، چین و روسیه علی رغم مسائل سیاسی موجود اما به دلیل قدرت اقتصادی و مخصوصا جایگاه بالایی که در اقتصاد دیجیتال کسب کرده‌اند همچنان جایگاه خود را در اقتصاد جهانی حفظ کرده‌اند و هیچ تحریمی هم نمی تواند باعث تزلزل آنها شود.

    او با بیان این‌که یکی از نتایج بردن اقتصاد در بستر دیجیتالی، کاهش مصرف انرژی است، خاطر نشان کرد: یکی از کوچک‌ترین پیامدهای رونق اقتصاد دیجیتال کاهش رفت‌وآمدهای شهری و حتی بین شهری است که درنهایت باعث صرفه‌جویی در انرژی خواهد شد. در بستر اقتصاد دیجیتال شهروندان می توانند در خانه یا محل کار خود با اتصال به شبکه اینترنت بسیاری از مبادلات و نقل و انتقالات خود را انجام دهند.

    وی با تاکید بر این که رونق اقتصاد دیجیتال می‌تواند موجب افزایش بهره‌وری اقتصادی شود، تصریح کرد: طبق تحقیقات انجام شده اگر کشوری 15 درصد رشد اینترنت داشته باشد تا 0.2 درصد می‌تواند رشد تولید ناخالص داخلی خود را افزایش دهد. امری که زیرساخت‌های آن در کشور وجود دارد و تا چند سال آینده می‌توان با افزایش دسترسی شهروندان به اینترنت و البته فرهنگ‌سازی مناسب بستر این رشد اقتصادی مبتنی بر اینترنت را فراهم آورد.

    اقتصاد دیجیتالی مفهوم نسبتا جدیدی است که با گسترش فناوری اطلاعات و بکارگیری آن در جوامع در حال تکامل است. اقتصاد دیجیتالی که در مواردی اقتصاد اینترنتی، اقتصاد نوینی یا اقتصاد شبکه‌ای نامیده می شود، اقتصادی است که بر پایه فناوری‌های دیجیتال شامل شبکه‌های ارتباط دیجیتالی (اینترنت و دیگر شبکه‌های ارزشی افزوده) رایانه‌ها، نرم افزار و دیگر فناوری‌های اطلاعاتی مرتبط استوار است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو