عصر بازار

معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی تشریح کرد:

وجه تمایز الگوی جدید نوسازی بافت فرسوده

عصر اعتبار- معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد: در الگوی طرح مسکن پیشگام فعلا در مرحله نخست نوسازی برخی گونه های امکان پذیر در دستور کار قرار دارد.

وجه تمایز الگوی جدید نوسازی بافت فرسوده
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، محمدسعید ایزدی معاون شهرسازی و معماری شهرداری در تشریح جزئیات الگوی جدید نوسازی و بهسازی بافت ­های ناکارآمد شهری اظهار کرد: اجرای این طرح از بافت ناکارآمد شهر تهران آغاز شود، بخشی از طرح که در تهران اجرای آن آغاز می ­شود «طرح مسکن پیشگام» نام گرفته است. در اجرای این طرح سعی شده است از میان گونه­ های مختلف بافت، فعلا نوسازی برخی گونه­ های امکان­ پذیر در دستور کار قرار گیرد. از این رو تصمیم گرفته شده است نوسازی بافت­ فرسوده یا ناکارآمد از مناطق و محدوده ­هایی که امکان تحقق آنها وجود دارد شروع شود. به همین دلیل اجرای این طرح در مرحله نخست بافت­ های تاریخی را شامل نمی ­شود و همین طور بافت ­های حاشیه­ ای نیز به ندرت در ابتدای اجرای این طرح مورد توجه قرار می ­گیرند بنابراین در مدل پیشنهادی محدودیت حوزه جغرافیایی نیز لحاظ شده است.

    وی با اشاره به پیش ­بینی سه سطح مواجهه با بافت ­های فرسوده شامل «محلی‌سازی»، «محله‌سازی مرحله‌ای» و «محله‌سازی جایگزین»، در پاسخ به این سوال که کدام یک از این سه سطح در مراحل نخست اجرایی­ تر برای شهر تهران خواهد بود، عنوان کرد: در بسته پیشنهادی اعلام شده برای شهر تهران سطح یک و دو فعلا بیشتر تمرکز می­ کنیم 80 درصد برنامه پیشنهادی سطح یک و دو را در بر می ­­گیرد و سطح سه فقط 20 درصد از اجرای طرح را در برمی ­گیرد.

    دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور با بیان اینکه این طرح نسبت به سایر الگوهای بازآفرینی شهر دارای مزیت­ هایی ویژه ­ای است، به مزیت­ های اجرای این الگو برای بافت فرسوده تهران اشاره کرد و افزود: یکی از وجوه انگیزشی برای ورود سرمایه ­گذاران و تسهیل ­گران پیش­ بینی تسهیلات بانکی است که امیدواریم شرایط پرداخت آن مهیا شود و به تصویب شورای پول و اعتبار برسد.

    وی ادامه داد: دومین وجهی که در این مدل انگیزه ایجاد می ­کند توانمندی طرف تقاضا است. در این مدل پیشنهادی، یک روش تامین مالی مورد موافقت رئیس جمهوری قرار گرفت که بر اساس آن صندوق پس­ انداز مسکن یکم از محل صندوق ملی معادل یک هزار میلیارد تومان از منابع ارزی تجهیز شود تا امکان پرداخت تسهیلات تا سقف 160 میلیون تومان با نرخ سود 8 درصد به متقاضیان خرید مسکن در این پروژه­ ها فراهم شود. بنابراین خریداران این توانمندی را پیدا می ­کنند که از ساخت و سازهای در حال انجام در قالب این الگو
    برخوردار شوند و امکان خرید این واحدها را داشته باشند در عین حال سازنده­ ها انگیزه و اطمینانی برای ساخت و ساز در این مناطق را پیدا می ­کنند.

    معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی به سومین وجه مزیت این الگو اشاره کرد و گفت: سومین وجه این طرح مشارکت اهالی این مناطق در اجرای پروژه ­ها است. ما اصرار داریم مالکین زمین در این محدوده­ ها جز شرکای اصلی در اجرای این پروژه ­ها باشند. یعنی 50 درصد از آورده این سرمایه­ گذاری­ ها از طریق املاک مالکین تامین می­ شود. بنابراین به طور قطع و یقین یک بخش اصلی که همیشه دغدغه سازنده­ ها است و آن هم مشکل تملک زمین در این محدوده ­ها است و مسائل حقوقی متراتب تملک در این محدوده ­ها است کاملا مرتفع می ­شود و همین موضوع ضرورت حضور نهادی به نام تسهیل­ گر است را نشان می ­دهد تا بتواند با مالکین وارد مذاکره ­شود و مردم را به نوسازی تشویق و ترغیب ­کند.

    به گفته وی اگر این سه وجه کنار هم گذاشته شود در این مدل دغدغه­ سازنده­ ها به لحاظ بحث تملک، فروش واحدها و تامین منابع مالی برای ساخت برطرف می­ شود اما در مدل­ های قبلی تقریبا تمام این موارد مساله­ ساز بود. بنابراین در صورتی که هر سه وجه تحقق پیدا کند اطمینان داریم که توسعه­ گرهای زیادی برای ورود به این محدوده ها پیش قدم می ­شوند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو