عصر بازار

معاون اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد:

فاز جدید حضور چینی‌ها در اقتصاد ایران

عصر اعتبار- معاون اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه سرمایه گذاران چینی، حاضر به خرید طرح‌های طراحان ایرانی در حوزه‌های مختلف هستند، گفت: تجارت رسمی کشور، اجازه واردات کالاهای بی‌کیفیت چینی را نمی دهد.

فاز جدید حضور چینی‌ها در اقتصاد ایران
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، مظفر علیخانی در حاشیه بازدید از نخستین نمایشگاه اختصاصی ماشین آلات و محصولات خانگی چین در ایران که در راستای پروژه احیای جاده ابریشم برگزار شده است، در جمع خبرنگاران ، در خصوص سرمایه گذاری چینی ها در ایران گفت: در حوزه های مثل نفت، گاز و پتروشیمی و محصولات شیمیایی و لوازم خانگی، پوشاک و منسوجات، آی تی طبیعتا زمینه های همکاری مناسبی برای سرمایه گذاری مشترک میان ایران و چین وجود دارد، این در حالی است که هنر چین در طراحی، قالب سازی، تولید انبوه و ارزان است و از سوی دیگر نیز، ایران مواد اولیه باکیفیت و فراوان در اختیار داشته و جوانان تحصیلکرد و مستعدی در کنار بازار 80 میلیونی داخلی و 400 میلیون نفری منطقه دارد، بنابراین انرژی ارزان و محیط مساعد در اقتصاد، می تواند زمینه ساز سرمایه گذاری مشترک میان دو کشور باشد.

    معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق بازرگانی ایران افزود: اگر سرمایه گذاران داخلی با توان طراحی چینی ها برای تولید ارزان، انبوه و باکیفیت جوینت شده و سرمایه گذاری مشترک داشته باشند، می توانند کالاهای خوبی برای عرضه به داخل و خارج و حتی در کشور چین، تولید نمایند.

    وی تصریح کرد: چینی ها علاقمند به استفاده از سرمایه های انسانی ایرانی ها هستند و بنابراین می توان سرمایه گذاری های مشترک را بین دو کشور به راحتی شکل داد؛ البته چینی ها هم علاقمند به همکاری مشترک با ایران هستند، این در حالی است که بسیاری از سرمایه گذاران و بازرگانان چینی، طراحی های ایرانی را می پسندد و حتی در این زمینه حاضرند طرح های ایران را خریداری کنند. به این معنا که علاقمند به مذاکره با طراحان ایرانی هستند.

    وی با اشاره به وجود 12.5 میلیارد دلار قاچاق در کشور، گفت: اگرچه رقم قاچاق 25 میلیارد دلاری در دولتهای گذشته اکنون به 12.5 میلیارد دلار رسیده است؛ اما باید توجه داشت که هنوز هم 12.5 میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور می شود؛ بنابراین ممکن است که این کالاها به لحاظ کیفی و استانداردها، ضوابط را رعایت نمی کنند.

    معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق بازرگانی ایران افزود: این کالاها به صورت ته لنجی، ملوانی، مرزنشینی و کوله بری و سایر روش های غیرتجارت رسمی وارد کشور می شوند، ممکن است از استاندارد و کیفیت لازم برخوردار نباشند؛ بنابراین تمامی کالاهای وارداتی از کشور چین به ایران را نباید بی کیفیت دانست، بلکه کالاهای استاندارد و با کیفیت بالا مطابق با ضوابط وارداتی ایران، از مجاری رسمی وارد کشور می شوند.

    وی تصریح کرد: کالایی که از مسیر قانونی وارد کشور می شود، مقررات قانونی را طی می کند، اما با توجه به اینکه مصرف کننده ما حق دارد از کالای باکیفیت و با قیمت مناسب استفاده کند، یکی از کارکردهای نمایشگاهها این است که تولیدکنندگان واقعی را با بازرگانان واقعی بدون واسطه سر میز مذاکره قرار دهد که آنها بتوانند از مبدا، کالاهای باکیفیت و دارای استاندارد با قیمت مناسب و رقابتی را خرید کرده و به صورت مستقیم و بدون واسطه به کالاهای مورد نظر خود دسترسی یابند.

    به گفته علیخانی، از این طریق می توان هم کالای باکیفیت و باقیمت مناسب وارد کشور شده و هم حقوق مصرف کنندگان، تامین می شود، بنابراین از ارتباط مستقیم در حلقه زنجیره تولید، تجارت رسمی و توزیع قانونی و در نهایت مصرف کننده نهایی، می تواند بسیار مفید باشد که طبیعتا از این طریق کالا قدرت رقابت بالایی خواهد داشت و با کالاهای قاچاق و ورودی از مبادی غیررسمی، وارد رقابت می شود، چراکه بسیاری از هزینه هایی که امروز مترتب بر تولید و تجارت رسمی کشور است، در مورد کالاهای قاچاق پرداخت نمی شود.

    معاون اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: این طور است که کالاهای قاچاق از مسیر توزیع در داخل کشور حذف می شود؛ این در حالی است که حدود 85 درصد واردات کشور، مواد اولیه و کالاهای واسطه ای بوده و ماشین آلات سرمایه ای را تشکیل می دهند؛ بنابراین هر چقدر بتوان تجارت رسمی کشور را افزایش داد، اقتصاد ایران نفع بیشتری می برد و به تولید و صادرات کشور هم کمک خواهد شد؛ ضمن اینکه علاوه بر اینکه محصولات خوبی را به مصرف کنندگان داخلی ارایه می دهیم، به مصرف کنندگان منطقه و سایر کشورهای دنیا نیز کالا عرضه خواهیم کرد.

    علیخانی با بیان اینکه در سال 95، معادل 18 میلیارد دلار تجارت دوجانبه با چین صورت گرفته است، ادامه داد: از رقم هجده میلیارد دلاری تجارت ایران و چین در سال 95، ده میلیارد دلار واردات کالاهای چینی به ایران و 8 میلیارد دلار نیز صادرات کالاهای ایرانی به این کشور بوده است؛ بنابراین برگزاری نمایشگاه ماشین آلات و محصولات خانگی چین در ایران، پلی برای برقراری بین تولیدکنندگان و واردکنندگان و مصرف کنندگان است و از طریق ایجاد کالای رقابتی، پلی میان تولیدکنندگان با صادرکنندگان و مصرف کنندگان کالاهای ایرانی در خارج از کشور برقرار خواهد شد.

    وی تصریح کرد: علیرغم اینکه امروزه تبلیغات محیطی، تبلیغات در صدا و سیما، جراید و نمایشگاههای مجازی، جایگاه خاصی را به خود اختصاص داده است ولی برگزاری نمایشگاههای فیزیکی به خاطر اینکه عرضه کنندگان و مخاطبان به صورت مستقیم وارد مذاکره و گفتگو می شوند و محصولات مختلف را از نزدیک لمس می‌کنند؛ از جایگاه ویژه ای برخوردار است. این در شرایطی است که سال جاری از سوی مقام معظم رهبری، سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری شده است و نقشه رسیدن به این هدف، سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی است؛ این نمایشگاهها باید ابزاری برای جذب سرمایه گذاری خارجی و انجام سرمایه گذاری مشترک در داخل کشور در راستای بومی سازی تکنولوژی های خارجی و انتقال دانش فنی و طراحی باشد.

    به گفته علیخانی، دانش فنی و تکنولوژی باید از سوی کشورهای خارجی در راستای تولید محصولات باکیفیت، به تولیدکنندگان ایرانی منتقل شود و کالاهایی با برند معروف و معتبر تولید شده تا هم در داخل کشور ایجاد ثروت و ارزش افزوده شود و هم محصولات با کیفیت و استاندارد بالا برای صادرات به سایر کشورهای دنیا تولید گردد.

    وی اظهار داشت: این کالاها هم باید در بازار داخلی قابل رقابت باشد و هم اینکه از طریق صادرات به سایر کشورهای دنیا نیز سهم بازار بیشتری را کسب کرده و ارزآوری کشور را ارتقا دهیم. این در حالی است که پرچم ایران باید با تولیدات باکیفیت در بازار 400 میلیون نفری منطقه و 7 میلیارد نفری دنیا برافراشته باشد.

    علیخانی با بیان اینکه چینی ها قصد سرمایه گذاری در ایران را دارند؛ ادامه داد: طیف مختلفی از محصولات چینی در نمایشگاه اختصاصی ماشین آلات و محصولات خانگی چین در ایران عرضه شده است، ولی باید به این نکته کلیدی توجه داشت که چین، محصولات باکیفیت در ایران تولید کرده و با کیفیت متوسط و ضعیف را نیز در دستور کار تولید دارد، پس اینکه واردکنندگان ایرانی برای واردات چه اقلامی، سرمایه گذاری نموده و با چینی ها مذاکره کرده و خرید می کنند، به استراتژی آن بنگاه اقتصادی برمی گردد؛ ولی باید این را هم از یاد نبرد که کالاهای وارداتی به ایران، عموما مشمول استاندارد اجباری و گواهینامه های فنی هستند و طبیعتا باید برای واردات رسمی و از مسیر قانونی، باید تمام این مراحل رعایت شود. یعنی فردی که واردات قانونی انجام می دهد و ثبت سفارش می کند، یعنی کارت بازرگانی دارد و شناسنامه دار است، بنابراین باید این کالاها را با عبور از ضوابط استانداردهای در نظر گرفته شده به بازار برساند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی