عصر بازار

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران تشریح کرد:

سیگنال منفی برای خروج از رکود!

عصر اعتبار- درپی افزایش سه برابری عوارض خروج از کشور و رسیدن آن به ۴۴۰ هزار تومان در لایحه بودجه ۱۳۹۷، انتقاداتی از سوی مردم و فعالان اقتصادی مطرح شد که نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران در این رابطه معتقد است افزایش سه برابری عوارض خروج از کشور تبعات منفی در پی دارد و این تصمیم صرفا برای افزایش درآمدهای دولت گرفته شده است.

سیگنال منفی برای خروج از رکود!
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، حمیدرضا صالحی اظهار کرد: افزایش سه برابری عوارض خروج از کشور که به تازگی از طرف دولت اعلام شده است، صراحتا برای افزایش درآمدهاست و از این طریق سعی شده که بخشی از درآمدهایش را پوشش دهد.

    وی افزود: پیش از این دولت پوشش درآمدهای خود را از طریق مالیات‌ها اجرایی کرد و حتی در زمان رکود هم مالیات‌ها را افزایش داد. به نظر می‌رسد افزایش عوارض خروج از کشور در این شرایط که با اقتصاد نحیف، خسته و غیر مولد روبرو هستیم تاثیرات منفی داشته باشد.

    عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه این تصمیم باعث کاهش مشارکت مردم در اقتصاد می‌شود، گفت: افزایش عوارض خروج از کشور تاثیرات بدی در سفرها خواهد گذاشت. دولت باید کاری کند سفرها به ویژه سفرهایی که منجر به روابط و تجارت بین المللی می‌شود افزایش پیدا کند و در راستای توسعه روابط تجاری و صادرات شرایط سفرها را تسهیل کند تا درآمدهای غیر نفتی در راستای اقتصاد مقاومتی بالا برود. 

    صالحی ادامه داد: 440 هزار تومان برای عوارض خروج از کشور عدد بالایی است و آثار منفی دیگری هم بر اقتصاد خواهد داشت. یک خانواده چهار نفره اگر بخواهد سفر برود باید یک میلیون و 600 هزار تومان برای خروج از کشور هزینه کند. امروز کمتر کشوری در دنیا وجود دارد که عوارض خروج بگیرد، چون کشورها به دنبال تسهیل در سفر هستند چون درآمدهای غیر مستقیم کسب می‌شود. اما با افزایش عوارض خروج از کشور به غیر از یک درآمد اندک برای دولت نمی توانیم درآمدهای دیگر ایجاد کنیم. 

    نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی اظهار کرد: با توجه به اینکه دولت مبلغ 300 دلار ارز مبادلاتی حذف کرده است موضوع افزایش عوارض خروج از کشور دیگر محلی از اعراب نداشت؛ لذا مطرح کردن این موضع و تصویب کردن این کار ضربه های بسیار بدی به اقتصاد و گردشگری خواهد زد. این اقدام صرفا برای این بوده که درآمدهای دولت افزایش پیدا کند. به نظر می‌رسد که در این مقطع باید تجدید نظری اساسی در این تصمیم صورت گیرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی