عصر بازار

دبیر کمیته اقتصاد مقاومتی وزارت نیرو تشریح کرد:

تحقق ۷۵ درصدی پروژه های اقتصاد مقاومتی در صنعت آب و برق

عصر اعتبار- دبیر کمیته هماهنگی اقتصاد مقاومتی وزارت نیرو از تحقق ۷۵ درصدی برنامه های اقتصاد مقاومتی صنعت آب و برق در هشت ماه نخست امسال خبر داد و گفت: به دلیل تامین نشدن منابع مالی، تاکنون ۱۰ درصد از برنامه پیش بینی شده عقب هستیم.

تحقق ۷۵ درصدی پروژه های اقتصاد مقاومتی در صنعت آب و برق
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، امسال 28 پروژه اقتصاد مقاومتی در قالب چهار برنامه ملیِ «ارتقای توان تولید ملی»، «تامین مالی و سرمایه گذاری»، «جذب، تعمیق و توسعه تکنولوژی» و «تجارت خارجی» برای وزارت نیرو تعریف شده است.
    این پروژه ها طرح هایی همچون تکمیل و بهره برداری نیروگاه های حرارتی و برقابی جدید، کاهش تلفات شبکه های انتقال و توزیع برق، آبگیری و افتتاح سدها، آبرسانی روستایی، ساخت و توسعه انرژی های تجدیدپذیر و ... را شامل می شود.
    در این ارتباط، دبیر کمیته هماهنگی اقتصاد مقاومتی وزارت نیرو  به تشریح روند اجرای پروژه های اقتصاد مقاومتی در سال گذشته و امسال پرداخت.
    «سید عباس جعفری» تاکید می کند که در اجرای پروژه های اقتصاد مقاومتی، هیچ گونه محدودیت فنی، مدیریتی و اجرایی وجود ندارد و فقط مشکل تامین مالی منجر به تاخیر پروژه ها شده است.
    وی ادامه داد: مشکل اصلی پروژه های دولتی که برای آنها ردیف بودجه در نظر گرفته شده، کمبود و تاخیر در تخصیص اعتبارات است؛ به عنوان نمونه در طرح های تعادل بخشی آب های زیرزمینی، نصب کنتورهای هوشمند، بستن چاه های غیرمجاز و ... به اعتبار و بودجه عمومی نیاز است و وقتی اعتبارات تامین نمی شود یا به موقع تخصیص پیدا نمی کند، اجرای این طرح ها امکانپذیر نخواهد بود؛ مثلا در فصل زمستان امکان شناسایی چاه های غیرمجاز وجود ندارد؛ بنابر این، تاخیر در تامین اعتبار پروژه پر کردن 15 هزار حلقه چاه فاقد پروانه به اجرا نشدن این پروژه منجر می شود.
    جعفری اضافه کرد: در صورتی که بودجه عمومی برای دستگاه های دولتی و نظام بانکی برای بخش خصوصی چالش ایجاد نکند و منابع مالی به طور کامل و به موقع تخصیص پیدا کند، بطور قطع صد درصدبیر کمیته هماهنگی اقتصاد مقاومتی وزارت نیرو افزود: با این حال تحقق 75 درصدی پروژه های اقتصاد مقاومتی به طور نسبی در هشت ماهه اول سال قابل ارایه است؛ به این معنی که برخی پروژه ها از برنامه جلوتر و برخی از برنامه عقب ترند اما به طور میانگین، 75 درصد از آنچه باید در هشت ماه نخست امسال تحقق پیدا یابد، اجرایی و عملیاتی شده است.
    وی که مشاور معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو نیز است، ادامه داد: در بهره برداری از پروژه های صنعت آب و برق باید توجه داشته باشیم که معمولا پروژه ها در سه ماه پایانی سال به بهره برداری می رسد؛ بنابراین در سه ماه آینده باید منتظر بهره برداری از تعداد زیادی از پروژه های اقتصاد مقاومتی در صنعت آب و برق باشیم و نتیجه زحمات مدیران و همکاران صنعت آب و برق را شاهد باشیم.

    ** پروژه های اقتصاد مقاومتی صنعت آب و برق در سال 96
     وزارت نیرو در پروژه های اقتصاد مقاومتی مکلف شده است که تا پایان امسال با تکمیل و بهره برداری نیروگاه های حرارتی جدید، سه هزار مگاوات و با تکمیل و بهره برداری نیروگاه های برقآبی جدید 419 مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه کند و عملیات اجرایی احداث دو هزار مگاوات نیروگاه برق حرارتی جدید نیز آغاز شود.
    علاوه بر این، برنامه ریزی شده است که امسال تلفات شبکه های توزیع برق به کمتر از10 درصد کاهش یابد؛ 300 هزار کنتور هوشمند برق نصب شود و 17 سد با ظرفیت تنظیم یک میلیارد و 255 میلیون متر مکعب آبگیری یا افتتاح شود.
    نصب 50 هزار کنتور هوشمند آب و برق بر روی چاه ها، بهره برداری از 80 هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی، نصب هفت هزار کنتور حجمی بر روی چاه ها، پر و مسلوب المنفعه کردن 15 هزار حلقه چاه فاقد پروانه و تامین آب شرب یک هزار روستا با جمعیتی بیش از 800 هزار نفر بخش دیگری از پروژه های اقتصاد مقاومتی در صنعت آب و برق است.
    در بخش تامین مالی و سرمایه گذاری خارجی، پروژه هایی از جمله شروع عملیات اجرایی سرمایه گذاری بخش خصوصی برای احداث چهار هزار مگاوات ظرفیت جدید در بخش بخار نیروگاه های گازی، تکمیل و بهره برداری از 200 مگاوات نیروگاه های تولید پراکنده سرمایه گذاری شده توسط بخش خصوصی و همچنین تکمیل و بهره برداری از 600 مگاوات نیروگاه های تجدیدپذیر سرمایه گذاری شده توسط بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفته است.
    تامین مالی سد و نیروگاه بختیاری و سرمایه گذاری بخش غیردولتی در سد و نیروگاه کارون 2 و همچنین واگذاری پروژه های آب و فاضلاب به بخش خصوصی، از دیگر اقداماتی است که در حوزه تامین مالی و سرمایه گذاری، به عنوان پروژه های اقتصاد مقاومتی وزارت نیرو مطرح شده است.
    در زمینه جذب، توسعه و تعمیق فناوری نیز راهبری و حمایت از ساخت و توسعه 27 محصول در بخش های تولید، توزیع و انتقال برق، انرژی های تجدیدپذیر، صنعت آب و آبفا در برنامه های اقتصاد مقاومتی صنعت آب و برق قرار گرفته است.
    یکی دیگر از برنامه های ملی مطرح شده در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، «تجارت خارجی» است که در این راستا نیز، سه پروژه توسعه زیرساخت شبکه انتقال برق کشور، عملیات اجرایی تامین تجهیزات پست های انتقال و فوق توزیع در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است.
    دبیر کمیته هماهنگی اقتصاد مقاومتی وزارت نیرو در این ارتباط گفت: پروژه هایی مانند توسعه زیرساخت شبکه انتقال، عملیات اجرایی تامین تجهیزات پست های فوق توزیع و تامین تجهیزات پست های انتقال به این جهت با تجارت خارجی در ارتباط است که صادرات برق بدون وجود زیرساخت های لازم و شبکه مطمن امکانپذیر نیست.
    جعفری اضافه کرد: نیروگاهی که مثلا در خراسان برق تولید می کند و قصد دارد برق تولیدی خود را به عراق صادر کند، برای صادرات به شبکه مطمن نیاز دارد و این موضوع در برنامه های اصلی صنعت برق کشور قرار دارد.
    وی ادامه داد: در تجارت خارجی ایران در حوزه برق، وظیفه وزارت نیرو توسعه زیرساخت و اطمینان دادن به شبکه است؛ در این شرایط بخش خصوصی می تواند هر جای کشور نیروگاه احداث کند و برق خود را با پرداخت حق ترانزیت به خارج از کشور صادر کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی