عصر بازار

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران؛

۱۸۰۰ خبرنگار در نوبت دریافت وام

عصر اعتبار- رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: پرداخت وام به خبرنگاران طبق مصوبه قبلی شورا بوده و بر اساس اولویت وام به این افراد پرداخت خواهد شد و سپس پرونده‌های جدید برای پرداخت وام تشکیل خواهد شد.

۱۸۰۰ خبرنگار در نوبت دریافت وام
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، محمد جواد حق‌شناس رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به مصوبه پرداخت وام به خبرنگاران، گفت: پرداخت وام به خبرنگاران طبق مصوبه قبلی شورا بوده است ولی متأسفانه با توجه به اینکه حدود ٣ میلیارد تومان از وام‌هایی که داده شده بازپس داده نشده پرداخت وام متوقف شده است و باید این مبلغ به صندوق برگردد.

    حق‌شناس افزود: اکنون حدود 1800 نفر در نوبت دریافت وام قرار دارند که پرونده برای آنها تشکیل نشده است که ابتدا وام‌های افرادی که در نوبت هستند با اولویت پرداخت خواهد شد.

    وی تصریح کرد: با توجه به عدم بازپرداخت وام‌هایی که قبلاً داده شده منابع صندوق محدود است، این وام‌ها که پرداخت شد، منتظر می‌ماند تا بازپرداخت مبلغ صورت گیرد و سپس نوبت به نفرات بعدی می‌رسد.

    حق‌شناس گفت: البته کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در دوره قبل کار نامتعارفی را انجام داد و از تشکیل پرونده و پرداخت وام جلوگیری کرد و در فاصله انتقال شورا نیز کار کمیته معلق شد که به‌زودی از سر گرفته می‌شود.

    همشهری با برگزاری مناقصه فعلاً ٣٥درصد کاغذ خود را تأمین کرده است

    عضو شورای اسلامی شهر تهران درباره موضوعات طرح‌شده اخیر پیرامون ماجرای کاغذ تصریح کرد: به‌عنوان فردی که سالها مدیر مسئول روزنامه اعتمادملی بودم و آشنا به مسایل حوزه نشر و مطبوعات هستم باید بگویم که سه عامل باعث گرانی کاغذ روزنامه در بازار شده است؛ اول آنکه به‌‌دلیل رکود در بازار کاغذ روزنامه در سال‌های اخیر، در نتیجه کاهش حاشیه سود وارد‌کنندگان، تمایل بازرگانان به واردات این کالا کاهش یافته و در نتیجه عرضه کاغذ در بازار کشور به حداقل ممکن در سال‌های گذشته رسیده است. دوم آنکه کشور چین به‌‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان کاغذ جهان در چندماه گذشته به‌دلیل مقررات زیست‌محیطی به واردکننده خمیر کاغذ و کاغذ روزنامه تبدیل شده‌ است. همین امر، کنار خرید کاغذ مورد نیاز این کشور از شرکت‌های روسی تأمین‌کننده کاغذ روزنامه کشورمان به‌صورت عمده، باعث افزایش قیمت جهانی کاغذ (80 تا 100 یورو در یک تن) شد. و سوم اینکه روند افزایش قیمت ارز مبادلاتی در بانک مرکزی به‌میزان نزدیک به 250 تومان در هر یورو طی 2ماه گذشته افزایش قیمت انواع کاغذ از جمله کاغذ روزنامه را به‌همراه داشته است.

    حق‌شناس پیرامون مسایل مطرح‌شده درباره خرید کاغذ از سوی مؤسسه همشهری گفت : همشهری به‌‌عنوان بزرگ‌ترین مؤسسه مطبوعاتی کشور یکی از پرمصرف‌ترین مشتریان کاغذ روزنامه در ایران به‌شمار می‌رود، چرا که به‌علاوه روزنامه مجلات متعددی در چاپخانه همشهری چاپ می‌شود، لذا چندی پیش بخشی از نیاز این مؤسسه از طریق شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران ــ که طبق ادعای خود توانایی تولید 300 تن کاغذ در شبانه‌روز را داشته ــ تأمین می‌شده است. این شرکت بنا به دلایلی خط تولید کاغذ روزنامه خود را متوقف کرده و از ردیف تأمین‌کنندگان کاغذ همشهری خارج شد. طبق سنوات گذشته، در ابتدای 6 ماه دوم سال جاری، همشهری اقدام به برگزاری مناقصه عمومی خرید کاغذ روزنامه کرده که با عدم شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران در این مناقصه، مجموع شرکت‌کنندگان مناقصه تنها توانستند تأمین 35درصد از نیاز همشهری را به‌صورت ناقص به‌عهده بگیرند.

    وی افزود : هم‌اکنون مؤسسه همشهری نه‌‌تنها در بعضی سایزها دچار کمبود کاغذ است، بلکه درصورت تأمین‌ نشدن آن، در ماه‌های آینده با مشکل کاغذ موردنیاز خود برای انتشار روزانه محصولاتش روبه‌رو خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی